Gå til innhold

Hvor mange blendertrinn "stjeler" polafilter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! har nettop kjøpt meg et polariseringsfilter av typen Hoya Pro1Digital, og ble helt sjokkert over hvor mye lys det stjeler ( 5 blendertrinn (!) ) stjeler alle polariseringsfiltere så mye lys?
Det kommer veldig an på, hvis du sender inn lys av én polarisasjon vil filteret stoppe alt lys, og ikke slippe noe igjennom dersom det er stilt inn på det, vrir du på filteret vil du slippe inn litt, mens vrir du det 90 grader vil du slippe inn alt. I normalt sollys vil polafilteret stjele ca ett blendertrinn, kanskje litt mer eller mindre i noen tilfeller, avhengig av hvor mye refleksjoner etc det er i bildet.
Lenke til kommentar
Som et lite, men morsomt, eksperiment kan du holde filteret opp og se igjennom det på LCD-skjermen din mens du roterer det.

 

Det trikset der var jo helt rått. Fikk en liten peilepinne der ja.

Har Dere Polafiltert på hele tiden og "stiller" den inn hver gang Dere bruker det eller monteres det av og på ?

Lenke til kommentar
Jeg savner merking på filteret om maks og min blending, jeg plundret litt med dette når jeg monterte det første gangen.

 

 

Det går ikke å merke dette, da det kommer an på hvilken polarisasjon lyset har i den retningen du peker kamera. Så du må justere det etter ønsket effekt når du skal ta bildet.

Lenke til kommentar

Pola filter virker best når det er sollys. Mest polarisasjon får du om du har en vinkel på 90 grader fra deg til det du tar bilde av og så til solen.Skjønner? Fungerer bra på vann, grønt og blomster samt himmelen. Tar du portrett så bruk ikke polafilter, det ser falskt ut. Før du setter pola-filteret på linsen så se gjennom det mot det du skal ta bilde av. Da ser du om det har en effekt eller ei. Pola-filtere kan kjøle ned fargene litt. Du kan da enten bruke pola-filter med oppvarming i eller fotosjåppe det i etterkant. Som du sier så tar polafiltere endel lys. Ha det derfor ikke på når du ikke trenger det og bruk stativ eller monopod når du kan. Det gjelder alltid når en tar bilder.

Lenke til kommentar

Latskap er en dårlig oppskrift på gode bilder. Alle burde ha et polafilter med seg, alltid, samt et graduert gråfilter, firkantet, Cokin P eller Lee feks (du holder det enkelt foran filteret), samt en monopod med kulehode og bra børste. De som har skjønt det vil ta laaangt flere gode bilder. Ikke si at det er for dyrt for da kan du like godt selge speilrefleksen din og begynne med noe annet. Så det så... :thumbup:

Lenke til kommentar
Et polafilter tar 1.5 blender uavhengig av graden av polarisering.

 

Det kan jo umulig stemme.

 

Jeg gjorde akkurat nå en høyst uvitenskapelig test. Spot-måling med f/2.8 på en hvit side på LCD-skjermen min gav følgende resultater:

 

Uten CPL: 1/160

Med CPL på det lyseste: 1/80

Med CPL på det mørkeste: LO...

 

Med andre ord: I best fall tar den en blender, i verste fall tar den alt.

Lenke til kommentar
Et polafilter tar 1.5 blender uavhengig av graden av polarisering.

 

Det kan jo umulig stemme.

 

Jeg gjorde akkurat nå en høyst uvitenskapelig test. Spot-måling med f/2.8 på en hvit side på LCD-skjermen min gav følgende resultater:

 

Uten CPL: 1/160

Med CPL på det lyseste: 1/80

Med CPL på det mørkeste: LO...

 

Med andre ord: I best fall tar den en blender, i verste fall tar den alt.

 

Jo det stemmer faktisk, prøv det i en litt mer realistisk setting. :) F.eks fyll halve bildeflaten med en vannpytt eller et annet motiv som reflekterer polarisert lys og bruk manuell eksponering, da vil du se at den halvparten som ikke reflekterer vil være likt eksponert uansett innstilling du gjør på polafilteret.

Lenke til kommentar

Er enig i at eksempelet mitt var ekstremt siden lyset fra en LCD-skjerm er fullstendig polarisert, men det tilbakeviser vel likevel påstanden din? Jo mer lys som er polarisert 90 grader på polariseringsaksen til filteret, jo mer lys stoppes av filteret.

 

I mer realistiske motiver vil jo polariseringsfilteret bare fjerne en liten del av lyset, siden lyset fra et punkt sjelden er helt polarisert. Og det kan godt hende at dette lystapet ligger rundt 1.5 steg i de fleste praktiske situasjoner. Men jeg forstår fortsatt ikke hvordan lystapet kan være uavhengig av polariseringsgraden. Kanskje jeg ikke forstår hva du legger i "polariseringsgrad"?

 

Hvis man setter to polariseringsfiltre utenpå hverandre med polariseringsaksene 90 grader på hverandre, vil i følge min logiske sans (tilnærmet) alt lys stoppes. I følge min tolkning av din påstand vil de derimot til sammen alltid ta 3 blendere?

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke er den beste til å ordlegge meg spesielt tekniskt, viser jeg heller til en glimrende diskusjon på foto.no om akkurat dette emnet: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=230965

 

Men kort sagt er lystapet fast, mens effekten av polariseringen kan gjøre det nødvendig med (relativt små) skjønnsmessige korrigeringer av eksponeringen etter motivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...