Gå til innhold

Billig, men bra, skal bygge selv, brukes til: nedlasting, spilling og HD-avspilling.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Den gamle PC'en jeg bygde for snaue to år siden begynner allerede å dra på årene (desverre, men sånn er det...) så tenkte det var på tide og bygge seg en ny. Svidde av alt for mange penger forrige gang, så nå har jeg lært. Det er dumt å bruke alt for mye penger på en ny pc som er utdatert når du tar den med ut av butikken. Deler har blitt generelt mye billigere også, så det hjelper... Har tenkt til å bruke pc'en primært til nedlasting og avspilling i HD (har tenkt til å invistere i en blue-ray brenner ettehvert) og litt gaming med mulighet for rimelig høye settings. Jeg har ikke fulgt med så nøye på pc utviklingen det siste året, men har fått med meg at lønner seg å gå for Intel og socket 775, og det har jeg også tenkt til å gjøre. Budsjettet har jeg lagt til maks 6000-7000 kr, behøver ikke bli så dyrt engang. Dette har jeg foreløpig sett meg ut:

Strømforsyning: Corsair Powersupply 650W

Hovedkort: ? Aner ikke, har sett litt på noen Asus kort basert på Intel's P35 system. Vil helst ha silent cooling (ikke vifte)

Skjermkort: ? Blir vel noe i Nvidias 9000 serie eller Atis 3000 serie.

Prosessor: Står mellom E6850 og Q6600. Har falt helt ut av Duo vs. Quad debatten, men begge har jo vært på markedet en stund nå så hva som lønner seg har kanskje blitt litt klarere.

Minne: ? Skjønte aldri helt dette med minne, forskjellen på PC5400 og PC6400 osv. Skal forøvrig kjøre Vista 64 bit som OS, så regner med at 4 GB med minne er å anbefale.

Harddisk, kabinett, dvd brenner o.l behøver jeg ikke hjelp til. Blir mer smak og behag.

- Takker for all hjelp, mvh Erik Iversen

Endret av Dancin' Devil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med ett P45 chipsett og en prosessor av nyere dato, som E8500 eller Q9300?

Selv får jeg ett Biostar T-Power I45 i posten iløpet av uka, noe jeg gleder meg til!

Det er ett enormt kort for overklokkeren, såvel som for den vanlige brukeren!

Av skjermkort er det HD4850 (ATI) til 1300kr eller HD4870 (ATI) til 1900 - 2000kr som gjelder, dette er kortene som gir mest ytelse for pengene!

Skrevet

Et skjermkort du bør ta med i vurderingen er HD4850 fra ATI. Trolig et av dem som gir mest for pengene i dag. Yter også bedre enn alt i 3000 serien.(ikke bedre enn X2)

E8400 er både billigere og bedre enn E6850. Til spill yter CPU med høyere frekvens best, sett at spillet ikke utnytter 4 kjerner.

Når jeg kjøper minne har jeg en tommelfingerregel som sier aldri lavere enn PC6400 (800 MHz), da kan man som regel tillate seg enkel klokking uten at man går ut over minnets spesifikasjoner.

Skrevet

Siden du sier spilling og hd, hva med ATI HD4850? og en intel E8500? Dette er vel greie saker innen ditt budsjett? om du skulle ha noen ekstra kroner i kassa og lyst på bedre grafikkkort er 4870 å anbefale.

Skrevet (endret)

Da har jeg kommet fram til en følgende liste:

Strømforsyning: Corsair Powersupply 650W For svak eller sterk? 695 KR

Hovedkort: Asus P5QL PRO, P43 Hovedkort er det jeg har minst greie på, tok bare et som hadde fått god kritikk. Skal ha mange harddisker så er viktig med mange SATA tilkoblinger. En ting, er det sånn at alle hovedkort kan ta en blue-ray brenner når jeg evt. skal oppgradere til det senere? 690 KR

Skjermkort: HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 Har lest litt rundt og HD 4850 virker som en sikker vinner i min bok nå. Eneste, litt prisforskjell på de ulike produsentene. Hva er egentlig de små forskjellene?1250 KR

Prosessor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16 GHz Har blitt rimelig sikker på denne også... 1295 KR

Minne: Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB Dette virker vel greit nok? Lurer litt på dette med DDR3, er det så mye bedre enn DDR2 at det lønner seg å kjøpe et hovedkort som støtter DDR3 hvis man skal oppgradere til det senere? 319 KR x 2 = 638 KR

Totalt: 4568 KR Handleliste

Endret av Dancin' Devil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...