Gå til innhold

Trenger kjøpshjelp; router e.l. til trådløst og kablet nettverk


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til innkjøp av en god router, da jeg skal sette opp nett hjemme, og har begrenset med innsikt i nettverk fra før.

 

Nettverket skal bestå av en router for trådløst og kablet nettverk. Til routeren skal en iptelefon-dings og en stasjonær pc tilkobles kablet, og en til to bærbare tilkobles trådløst. Routeren skal dele ut internetttilgang, samt noen delte kataloger på den stasjonære pcen (når den er påslått). I tillegg hadde det vært genialt hvis jeg kunne koble til skriver og ekstern harddisk direkte til routeren via usb, slik at skriver og ekstern hd kunne vært delt uten at den stasjonære behøvde å være påslått.

 

Er dette noe problem å få til, og hvilke routere kan anbefales? Ønsker en stabil og rask router som også fungerer bra om jeg kjører fildeling osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken prisklasse snakker vi om? Det finnes veldig mange gode, stabile routere å få kjøpt, men dersom printserver er et "må ha", begrenser valgene seg noe.

 

Min erfaring med kombinerte routere og printservere, er at man enten får en relativt dårlig router med printserver, eller en dårlig printserver (ustabil, lite drivere etc.) med en grei router.

Lenke til kommentar
Hvilken prisklasse snakker vi om? Det finnes veldig mange gode, stabile routere å få kjøpt, men dersom printserver er et "må ha", begrenser valgene seg noe.

 

Min erfaring med kombinerte routere og printservere, er at man enten får en relativt dårlig router med printserver, eller en dårlig printserver (ustabil, lite drivere etc.) med en grei router.

 

Nei, hverken printerserver eller mulighet for tilkobling av HD er ikke et must, så dersom det ikke finnes gode kombiløsninger går jeg heller for en god ruter nå og supplerer med en printserver og evt. nettverksdisk senere.

 

Noen prisklasse har jeg ikke bestemt meg for siden jeg har såpass lite greie på routere, men ser vel for meg noe rundt tusenlappen for routeren.

 

PS: Når det gjelder printerservere, finnes det noen som gir mulighet for tilkobling av to skrivere? Har en vanlig kombiskriver samt en A3 fotoskriver...

 

Edit:

Kanskje jeg skulle gått for en NAS med printerserver i tillegg til en god og stabil router?

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar

En NAS er ikke dumt. Bare vær oppmerksom på at den du linket til er uten harddisk, så det må du ha i tillegg.

 

Om jeg skulle kjøpt en router til rundt tusenlappen ville jeg valgt denne. Enorm kvalitet, veldig god rekkevidde og med "alle" funksjoner man måtte trenge.

 

Hardware.no har også testet denne routeren (link) med følgende "stempel":

 

hw_anbefales.jpg

 

... vær oppmerksom på at USB porten på den ikke er til skrivertilkobling, bare til konfigurasjon av pc'ene i nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...