Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

For liten PSU?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har

hovedkor Asus m2n32sli deluxe

skjermkort XFX Geforece 9800 gtx

Harddisker 2x Raptor 150 gig stripa

1x WD75 750 gig

Minne: Corsair 2x 1 gig 900 mhz (men noen kjøleribber har ikke peil på nøyaktig)

Psu Corsair TX650watt

Hadde ett 8800 msi grafikkkort som var defekt og fikk byttet dette, de hadde ikke samme kort inne så jeg tok den lille oppgraderingen til 9800 kortet. Når jeg var i butikken la jeg merke til at det stod på eska at 9800gtx kortet var anbefalt med 650watt psu, sa at dette var akkurat så stor psu jeg hadde, og lurte på om jeg ikke ville få for lite strøm totalt på maskinen, siden jeg også har overnevete ting.

Fikk beskjed om at dette var ikke noe problem, skulle gå fint.

Men hver gang jeg prøver å slå på maskinen på maskinen etter den har vært avslått i mer enn noen minutter, skjer følgenede:

alt av vifter kjører opp på enorm hastighet, maskinen piper flerer ganger og vil ikke starte opp, jeg resetter så en gang samme skjer igjen, etter 3-5 resetter kan den enten begynne å starte opp med booting av window men fremdeles svart skjerm, eller den startet skikkelig, hvis den starter med svart skjerm, må jeg resette en gang til og da funker maskinen fint, eller kanskje ikke helt, når jeg begynner å spille så synes jeg at kortet yter meget mindre enn 8800 kortet jeg (før kortet pakket sammen). Må skru ned instillingene i video options på spillet langt mere ned enn jeg burde (spiller wow), rare er at jeg får en helt fin fps i spillet (60 fps som er max med den skjermen jeg har på full oppløsning).

Har vedkommende i butikken drete seg ut / løyet når jeg får beskjed om at en 650 psu er nok?

Virker som det for meg. Vil gjerne finne dette ut da jeg nettopp har kjøpt denne psuen og neste hakk er noe dyr.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som sagt den PSU-en skal holde lenge.

Har du husket å koble begge PCI-E kablene til skjermkortet? Gir du minnebrikkene dine rett spenning, har du oppdatert til nyeste bios.

Sjekk også Asus forum for evt bugger med det hovedkortet og PCI-E 2.0 skjermkort!

Skrevet

Et 9800GTX krever ikke noe spesielt mer enn et 8800-kort. (Hadde du GT, GTS eller GTX før?)

Uansett, hva slags type pipelyder er det du får? Disse er en indikator på hva som egentlig er feil.

Skrevet

Om trådstarter ikke har plugget i strømkontaktene til kortet, skal det da vise en advarsel på skjermen om at skjermkortet får for lite strøm?

Skrevet
Såvidt jeg har opplevd med nVidia-kort, så kviner kortene konstant om man ikke plugger i strømmen.

Kan bekrefte dette.

Pipelydene, er de som morsekoder? Isåfall tar du en titt i manualen til hovedkortet for å finne ut hva de betyr.

Skrevet

Kan bekrefter dette med lyden om man ikke har koblet til strømmen som skal være koblet til på nvidia kort. Jeg glemte å koble til den ene strømkabelen til skjermkortet mitt en gang og det kom en sinnsyk lyd fra maskinen som fikk meg til å tro at noe var seriøst gale men jeg hadde bare glemt den ene strømkabelen.

Skrevet (endret)
Kan bekrefter dette med lyden om man ikke har koblet til strømmen som skal være koblet til på nvidia kort. Jeg glemte å koble til den ene strømkabelen til skjermkortet mitt en gang og det kom en sinnsyk lyd fra maskinen som fikk meg til å tro at noe var seriøst gale men jeg hadde bare glemt den ene strømkabelen.

Koblet til begge kablene :) lesete faktisk hele instruksjonen før jeg begynte! lol

Et 9800GTX krever ikke noe spesielt mer enn et 8800-kort. (Hadde du GT, GTS eller GTX før?)

Uansett, hva slags type pipelyder er det du får? Disse er en indikator på hva som egentlig er feil.

Hadde ett msi nx8800gt kort

Har oppgradert til nyeste bios. Men noe som er litt rart er at nvidia kontrollpanel ikke klarer å lese hvilken bios jeg har (når jeg går inn i bios rett etter oppstart står det hvilken bios jeg har), og asus update klarer heller aldri å lese hvilken bios jeg har, samt klarer heller ikke laste ned ny bios fra nettet (dette kan være fordet den ikke klarer å lese bios sofware version kanskje), måtte surfe rundt på asus hjemme sider for å finne bios og downloade, for så å laste den inn fra fil. Kan prøve dette på nytt fordet.

Skal sjekke det med pipelydene, kommer litt fort for å tydelig legge merke til dette. Mulig dette kortet også har en diode som blinker på hovedkortet for å indikere feil, sett det på noen abit kort.

Leste også noen andre poster på dette forumet som mente at hovedkortet mitt hører best hjemme i søpla, men det var i sammenheng med ett radeon kort, vet ikke om dette bare er en mening eller fakta.

Har intrykk av at nvidia på hovedkort og nvidia på grafikk kort vanligvis er beste løsning, det vil si ha likt på begge (radeon passer best med hva nå enn det andre typen chipset til hovedkort heter), har dog aldri sett noen eksakt test på dette.

Endret av Drasil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...