Gå til innhold

objektiv til d 80 , fotografering av rc biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et brukt 80-200 f/2,8?

 

Er fokus rask nok på dette objektivet med d80? Eller forhåndsfokuserer man på slike ting? Sigma har jo en 70-200 som er ett alternativ. Noe svakere optisk men fokus er kanskje raskere. Har 50-150 fra sigma, men den er litt soft på 150, og 125+++ blir kanskje litt snaut på små biler ...

Lenke til kommentar
Min Sigma 70-200 er lynkjapp i AFen... Hvor nøyaktig den er, det er en annen ting...

 

Min 50-150 har vært bra på å treffe fokus, men den er ikke veldig skarp på 150 mm og på 2.8 generelt. Liker også farger og kontrast på Nikon objektiver bedre. Min er en 1 genrasjon og 2 genrasjon skal være vassere.

 

Tror jeg hadde gått for en 80-200 brukt. Men den er ikke noe mindre enn sigma 70-200, skiller vel bare 50 gram eller noe sånt (begge er vel 1300 gram +). 50 - 150 derimot er liten og lett (750 gram ca) i forhold.

 

Jeg for min del vet jeg kunne levd med en 70/80 - 200. Bruker telezoom til noen ting og plages ikke av å bære noe litt tyngre en gang i blant. Er også stativfeste på disse og ikke på 50-150. En monopod er vel kanskje kjekt til rc biler?

Lenke til kommentar

Kan du ha fått et halvdårlig eksemplar av 50-150? Jeg har ikke merket noe til softhet ved 150 mm, bortsett fra kanskje helt i ytterkant ved f/2.8, men det er vel ikke så farlig på denne typen bilder? Mine erfaringer med dette objektivet stemmer veldig bra med Photozone sin test.

 

Ellers tror jeg kanskje du vil bli skuffet over den lille forskjellen på 150mm og 200mm når det gjelder å zoome inn på små biler. Hva med Sigma 100-300/4? Har lest en del hyggelige tilbakemeldinger på den.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Skal du ta bilder fra tribuneplass under konkurranse, eller står du fritt til å plassere deg og kamera som du vil, og "arrangere" actionbilder?

 

Hva med å sette kamera på stativ ved bakken ved f.eks. et hopp, og fjernstyre? Da kan du bruke en 50 eller 85 evt. med blitz for å fryse bevegelsene.

Lenke til kommentar
Kan du ha fått et halvdårlig eksemplar av 50-150? Jeg har ikke merket noe til softhet ved 150 mm, bortsett fra kanskje helt i ytterkant ved f/2.8, men det er vel ikke så farlig på denne typen bilder? Mine erfaringer med dette objektivet stemmer veldig bra med Photozone sin test.

 

Ellers tror jeg kanskje du vil bli skuffet over den lille forskjellen på 150mm og 200mm når det gjelder å zoome inn på små biler. Hva med Sigma 100-300/4? Har lest en del hyggelige tilbakemeldinger på den.

 

Tror jeg var litt vel kritisk her. Kan trygt anbefale er objektivet. Er veldig fornøyd med mitt eksemplar. Men tror kanskje ikke det er der beste valget her. 100-300 høres ikke dumt. Har faktisk tenkt litt på det. Det har jo også fått bra kritikk.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Skal du ta bilder fra tribuneplass under konkurranse, eller står du fritt til å plassere deg og kamera som du vil, og "arrangere" actionbilder?

 

Hva med å sette kamera på stativ ved bakken ved f.eks. et hopp, og fjernstyre? Da kan du bruke en 50 eller 85 evt. med blitz for å fryse bevegelsene.

jeg beveger meg fritt rundt banen ca 1-10 m fra bilene . men disse beveger seg raskt så må ha noe som kan fange dette og fryse bevegelsene

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke rask AF vil være veldig mye til hjelp, rett og slett fordi bilene er så fryktelig raske. Det er klart at jeg overdriver litt her nå, men jeg tror de fleste erfarne fotografer ville jobbet med hyperfokal fokusering. Dvs at de stiller fokus på et forhåndsbestemt sted, og ved hjelp av å beregne DOF finner ut når bilene er innenfor eller utenfor fokusområdet. Et fastobjektiv med skikkelig DOF-skala ved fokusringen vil faktisk være å foretrekke her, uansett merke.

Lenke til kommentar

En brukt/ny 80-200mm f2.8 er god nokk.

fokuserer raskt, kommer da an på om det er lyst og hvor raskt kameraet oppererer.

 

har selv prøvd å panorere med den. fungerer ypperlig. fryser også bildene om lukkertiden er rask nokk.

 

en sigma 70-200mm kan også være brukelig. Men jeg har bare prøvd Nikon 80-200mm

ikke går for AF-S versionen, selv om den fokuserer bittelitt kjappere. den er mye større og tyngre.

Endret av PhotobyOddgeir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...