Gå til innhold

Er det vanskelig å lære seg å spille gitar selv?


TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke sitte flere timer daglig for å bli god. Det er bedre å øve ett kvarter hver dag enn å øve to timer en gang i uka. Hvis du klarer å få til en halvtime med gitaren (gjerne mer) hver dag vil du utvikle deg fort. Jeg er selvlært på gitar og vet at det er mulig, men jeg vil anbefale deg å ta gitartimer hvis det er mulig. Gitar er mitt tredje instrument, og det er grunnen til at jeg ikke tar timer. Tar både piano- og basstimer, så jeg synes det er nok. Det er ekstremt viktig å lære seg grunnleggende spilleteknikker helt fra starten av når man lærer et instrument. Det er fort gjort å danne uvaner, og disse blir vanskeligere å rette opp i for hver dag som går. Husk å vær nøye på spilleteknikkene dine, så skal nok dette gå bra.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Altså, definer god... Hvis du skal bli GOD på gitar så krever det maaaange år med spilling og maaaange timer per dag etterhvert. I tillegg så krever det at du setter deg inn i skalaer, teori, grep o.l. Hvis du skal lære deg å spille pønk så tar det nok ikke lang tid.

 

Alt av informasjon du trenger kan du finne på internett, men hvis du ikke kan så mye om gitar allerede så er det kanskje ikke fullt så lett å finne frem i all informasjonen.

 

Det å bli teknisk god på gitar tar nok ikke så veldig lang tid hvis du øver riktig og lenge nok(typ, 1-2 timer hver dag i 1-3 år avhengig av talent u ibesitter), men det å skjønne gitaren, at den sitter i fingra uten at du tenker tar nok litt mer tid.

 

På en annen side: Hvis du sitter og teller timer du bruker med gitaren så får du finne på noe annet...

 

Personlig har jeg spilt gitar i snart 20 år, jeg begynte å øve seriøst for ca. 3-4 mnd siden, dette fordi jeg følte det var på tide å bli flinkere hvis jeg skulle få noe mer ut av det og det har gitt resultater veldig fort. Det går nok litt fortere for meg siden jeg allerede besitter en god forståelse for gitaren men jeg vil nok påstå at med riktig øving så blir du flinkere fortere enn hvis du bare sitter og klimprer(hvilket jeg har gjort ellers).

 

Husk også på at hvis du skal gå til gitarlærer så er det viktigere at du går til en flink gitarlærer enn at du går til en gitarlærer. En crappy gitarlærer kan hindre din fremgang som gitarspiller og en dyktig en kan hjelpe deg frem fortere enn du vil klare selv.

Lenke til kommentar

Nå har jeg spilt litt piano/keyboard fram og tilbake i snart 15 år, selvlært, og det var ikke før for 1 og et halvt år siden jeg startet særiøst med opptil flere timer per dag. Og økte drastisk min musikkteori lærdom. Nå vet jeg at hvis jeg setter meg ned så kan jeg fullføre et stykke hvis jeg vil. For å si det sånn, prosjekt Final Fantasy er i gang, og halve OST'n fra 1'rn er øvd inn, det blir youtube av sånt tilslutt ^_^

 

Gitaren tok jeg ganske særiøst fra første dag, selvlært, har spillt gitar i snart 1.5 år, og føler alltid at jeg kommer framover, men teknisk sett er jeg ikke "god", kan jo basics av tekniker, men kan de ikke godt nok. Mitt akkordminne er ikke mye å skryte av, har desverre ikke pugget akkorder. Det skal mange år til før man blir god, selv prøver jeg å spille litt hver dag. Den dagen jeg får til The Deer Hunter theme'n 100% ( Cavatina ), skal jeg si meg fornøyd med fingerspill skills, og den dagen jeg gruser over John Petrucci's Glasgow Kiss kan jeg si meg fornøyd med plekterspill. Men det er dessverre et par år til, imens venter jeg bare på at de får inn den Ukulelen jeg skal ha på lager....

 

Alt avhenger av hvordan du øver, hva du øver og hvor mye tid du bruker.

Lenke til kommentar

Det er veldig viktig å ikke glemme at du spiller fordi det er gøy. Jeg spilte som sagt gitar en god stund, men når jeg skulle lære meg å spille etter noter følte jeg fort at det ble mer arbeid enn moro. Jeg gikk rett og slett lei fordi jeg gikk løs på ting jeg ikke var klar for enda. Så pass litt på.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Det er veldig viktig å ikke glemme at du spiller fordi det er gøy.

 

Det er kanskje det viktigste. Er det ikke gøy, kan du rett og slett bare legge det på hylla. Om du først skal bli god i noe så må du synes det er gøy.

 

Det kan ikke være like artig hver gang, og man kan jo føle sinne om man ikke får til det man ønsker, men det er en annen sak.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Går fint an så lenge du er strukturert nok. Ta deg tid til å sette deg inn i musikkteorien, lære deg teknikker, og gjør øvelser; ikke bare lær deg enkle riff som spiller om og om igjen. (ex. smoke on the water). Er selvlært selv, og syntes selv jeg har hatt en veldig god framgang. Gitar er mitt tredje instrument, med bass som første og piano/keys som andre. Har bare tatt timer innen piano/keys (5-6 år), så musikkteorien hadde jeg inne.

 

Ta deg tid til å studere skalaer, teknikker og øvelser - og sett deg mål. Jobber du hardt nok mot målet ditt, når du det til slutt.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei! Dette går meget bra! Jeg har aldri tatt timer, og føler selv jeg har begynt å få ganske god snøring på ting etterhvert. Du må bare prøve deg fram, og jo mer du lærer, jo gøyere er det. Her er i allefall noen tips som jeg har hatt nytte av.

 

1. Lær av venner: Har du noen venner som spiller gitar, er dette det beste av alt! Av disse kan du lære sanger, kule riff, soloer og alt de egentlig kan. Og hvis de er bedre en deg fra før, er det utrolig morsomt da du tilslutt har brukt alt det de kan, litt til, og er bedre enn dem!

 

2. Tablatur: Jeg brukte alltid masse tablatur før i tiden. Du finner dem både på internett og i bøker. Det er litt tungt i begynnelsen, men etterhvert går det fort unna.

 

3. Prøv å spill etter: Dette er kanskje det jeg har lært mest av. Jeg setter på en plate, og prøver rett og slett å spille med.

 

Det viktigste er at du har det gøy. Aldri ta deg for mye å jobbe med. Spill litt hver dag, så blir det bra tilslutt. I begynnelsen vil det kanskje være vanskelig å finne fram på gitaren, vite hvor forskjellige toner ligger (sån ca) ol. Men dette kommer etterhvert, hvis du spiller gjevnlig, går det fort.

 

Lykke til!

Endret av JorgenSeverin
Lenke til kommentar
Hei! Dette går meget bra! Jeg har aldri tatt timer, og føler selv jeg har begynt å få ganske god snøring på ting etterhvert. Du må bare prøve deg fram, og jo mer du lærer, jo gøyere er det. Her er i allefall noen tips som jeg har hatt nytte av.

 

1. Lær av venner: Har du noen venner som spiller gitar, er dette det beste av alt! Av disse kan du lære sanger, kule riff, soloer og alt de egentlig kan. Og hvis de er bedre en deg fra før, er det utrolig morsomt da du tilslutt har brukt alt det de kan, litt til, og er bedre enn dem!

 

2. Tablatur: Jeg brukte alltid masse tablatur før i tiden. Du finner dem både på internett og i bøker. Det er litt tungt i begynnelsen, men etterhvert går det fort unna.

 

3. Prøv å spill etter: Dette er kanskje det jeg har lært mest av. Jeg setter på en plate, og prøver rett og slett å spille med.

 

Det viktigste er at du har det gøy. Aldri ta deg for mye å jobbe med. Spill litt hver dag, så blir det bra tilslutt. I begynnelsen vil det kanskje være vanskelig å finne fram på gitaren, vite hvor forskjellige toner ligger (sån ca) ol. Men dette kommer etterhvert, hvis du spiller gjevnlig, går det fort.

 

Lykke til!

Takk for tipsene! Vet du om noen norske gitarlærebøker?

Lenke til kommentar

Jeg er selvlært, og synes det har fungert greit. Har brukt opp litt god øvetid nå i det siste på å kvitte meg med noen dårlige vaner samt lære å spille med lillefingeren, men bortsett fra det er det ikke mye jeg angrer på.

 

Hadde halvannet år med kornettspilling bak meg, så noter og grunnleggende teori satt inne, men det ble fort kjedelig. Med gitaren spiller jeg musikken jeg liker og det er kult istedenfor nerdete.

 

Startet først med akustisk gitar og de enkleste akkordene og sangene. Brukte Gitarboka av Bjørn Schandy, selv om det sikkert finnes bedre bøker der ute.

 

Etter et år med akustisk gikk jeg over på elektrisk, og brukte da Ultimate-Guitar for å finne tabulaturer for yndlingssangene mine på den tiden. Har fortsatt med det, samt brukt YouTube og litt enkel søking for å finne skalaer og andre ting.

 

Fordelene med å ikke ta gitartimer er at du kun spiller det du vil spille og du kun spiller når du vil spille. Hvis du føler at du klarer å utvikle deg uten hjelp og motivasjonen er der ser jeg egentlig ikke noe problem i å lære å spille selv. Kanskje noen timer helt i starten kan være en fordel, slik at du ikke utvikler uvaner.

 

Men, som alle sier, det er viktigst at du spiller fordi at du synes det er gøy.

Lenke til kommentar

Bruk freelicks.net !! Helt super side der man lærer hovedsakelig sanger. Med å lære sanger med en gang får du følelsen av at du ikke bare lærer mumbo-jumbo! At man spiller musikk er en utrolig stor boost med en gang. Så vent bittelitt med å lære alle typer akkorder og skalaer. dette er selvfølgelig meget viktig å lære seg, men da må man først trå over terskelen. Det er litt enklere med å gjøre noe meningsfullt og gøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...