Gå til innhold

Ryggsekk til Jotunheimen..


Anbefalte innlegg

Skal på diverse dagsturer i Jotunheimen neste uke; besseggen og galdhøpiggen.

 

Jeg er på jakt etter en ryggsekk som tåler været som kan komme, regn/fukt og som holder kamerautstyret mitt tørt. Jeg skal ikke ha med meg så mye utstyr på turen så jeg vil gjerne bruke mye av plassen i ryggsekken til tørre klær, mat osv. Jeg vil gjerne gå de turene med en ryggsekk.

 

Følgende utstyr skal være med:

Sony Alpha 200 m/ 18-70 + lader, filter, minnekort osv.

 

Jeg vurderer også å kjøpe/låne en vidvinkel: Sigma 10-20 mm.

 

Er det andre objektiver som er mer aktuelle på en slik tur?

Endret av coban
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For vandringer når regnet siler ned eller overnattinger i stor fuktighet funker det å bruke vanntett pakkepose. Fås i stort sett alle sportsforretninger for en hundrelapp. Jeg vil tro at alle erfarne turfolk som drar med seg elektronikk i fjellet bruker dette. De fleste bruker vel det samme for klær og ørig utstyr også.

 

Personlig kombinerer jeg pakkepose med snutebag festet til hoftebeltet på sekken slik at kameraet er raskt klar til dyst under vandringer i fint og moderat dårlig vær. Dersom du kombinerer denne med en plastpose inni blir det bra. Kamera i sekk under vandring gir få bilder. Når du blir sliten gidder du ikke å stanse og ta av den tunge sekken for å fiske frem kameraet.

 

Min erfaring er forresten at ingen sekker eller bager er vanntette (med unntak for pelican cases o.l., men slike løsninger er tunge og derfor uegnet).

Lenke til kommentar
Personlig kombinerer jeg pakkepose med snutebag festet til hoftebeltet på sekken slik at kameraet er raskt klar til dyst under vandringer i fint og moderat dårlig vær. Dersom du kombinerer denne med en plastpose inni blir det bra.

 

Høres ut som en smart løsning. Hva slags plastposer bruker du, vanlige fryseposer på rull fra matbutikken, eller trengs det kraftigere saker?

Lenke til kommentar

Teinok: Jeg bruker bare en vanlig stor frysepose i snutebagen. Men dersom været blir for illle (les: pøsregn) legger jeg kameraet i en vanntett pakkepose i sekken. Det hadde sikkert gått greit med snutebagen + pose også, men jeg synes det er best å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
For vandringer når regnet siler ned eller overnattinger i stor fuktighet funker det å bruke vanntett pakkepose. Fås i stort sett alle sportsforretninger for en hundrelapp. Jeg vil tro at alle erfarne turfolk som drar med seg elektronikk i fjellet bruker dette. De fleste bruker vel det samme for klær og ørig utstyr også.

 

Personlig kombinerer jeg pakkepose med snutebag festet til hoftebeltet på sekken slik at kameraet er raskt klar til dyst under vandringer i fint og moderat dårlig vær. Dersom du kombinerer denne med en plastpose inni blir det bra. Kamera i sekk under vandring gir få bilder. Når du blir sliten gidder du ikke å stanse og ta av den tunge sekken for å fiske frem kameraet.

 

Min erfaring er forresten at ingen sekker eller bager er vanntette (med unntak for pelican cases o.l., men slike løsninger er tunge og derfor uegnet).

Nå kan ikke jeg mye om foto, men har vært litt på tur. Sier meg helt enig med roolf sine synspunkter over. Kjøp en sekk som passer ryggen din i en bra sportsbutikk. På tur vil jeg anta at bra bæresystem er mye viktigere enn hvordan sekken er innvendig. Snutebag i magebeltet er også helt genialt. Lite i veien i fohold til hvor enkelt det er å nå kameraet og ta bilder der og da. Har kjørt en del på ski med kamera i snutebag festet i magebeltet, det fungerer veldig bra. Vanntette pakkposer bruker jeg også mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Disse pakkeposene, beskytter de også mot fuktighet ? Jeg skal på sykkeltur en uke, og skal naturlig nok dra med SLR kameraet også, men med telting hver dag blir det ikke mye tørkings muligheter om være skulle være fuktig hele tida.. Er dette vanligvis et problem, eller er det bare å pakke hele kamerabagen inn i en plastpose og snurre igjen enden ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Pakksekkene er rimelig vanntette, skal du svømme mye med sekken (eller ha den i en kano der du risikerer å gå rundt) ville jeg ha to utenpå hverandre til kameraet, men til normal bruk er en mer enn nok.

 

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/we...a%20Klear%20Bag

 

Nei jeg har nok ikke tenkt å utsette kameraet for Så mye vann ;-) tenkte mer på kondens og slikt når kameraet blir oppbevart over lengre tid i klima med høy funktighet

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si meg helt enig med de som anbefaler en vanlig god dagstursekk og en snutebag.

Jeg er selv ofte i den samme situasjonen som trådstarter, trenger både plass til fotoutstyr og andre ting så som klær, niste, drikke osv. Som oftest finner jeg det mest hensiktsmessig å bruke en vanlig stor dagstursekk (tror min er 50 liter eller rundt der). Jeg foretrekker en "stor" dagstursekk da min erfaring generelt er at bærekomforten er best på de større sekkene (varierer mye med type sekk). I dagstursekken har jeg en liten fotobag/sekk til objektiver og annet kamerautstyr. Jeg har nå laget en liten "fotopakke" ved å kutte bærereimene av en Lowepro Microtrekker (biteliten fotoryggsekk) som jeg ikke brukte. Denne passer akkurat inn i nedre del av dagstursekken og har plass til mer objektiver/utstyr enn jeg vanligvis pleier å ha med. Hvis du har lite utstyr utenom kameraet er det ikke sikkert du trenger en egen fotoveske til dette i det hele tatt.

Til selve kameraet bruker jeg som oftest en passelig stor snutebag av "all-weather"-typen. Snutebagen kan henge i beltet eller klipses inn på ryggsekkens skulderreimer slik at den henger foran på mage/bryst. Snutebag festet på denne måten er forresten også meget praktisk til skiturer/-kjøring. Snutebagen kan også brukes til å ha kameraet i hvis du vil ha det i sekken i perioder der det ikke er så aktuelt å ta bilder.

Jeg bruker mye stativ til landskapsbilder og da har jeg ofte kameraet montert på stativet store deler av turen og trenger da ikke snutebagen. I disse tilfellene bærer jeg kamera/stativ i hånda (det er en vanesak) eller over skulderen, eller jeg stikker det ene stativbeinet bak ryggsekkens brystreim og bærer stativ og kamera skrått over brystet (ser corny ut, men fungerer bra).

Som andre nevner så er vanlige ryggsekker/fotosekker ikke i nærheten av å være virkelig regntette, så hvis det er vedvarende regn eller kraftige regnskyller er det sterkt å anbefale å ha et regntrekk over hele sekken. Antar at dette ikke er nødvendig med spesialsekker av typen "Dryzone" o.l.

Ellers er jeg veldig enig med roolf i at det er veldig viktig å ha kameraet lett tilgjengelig. Det blir tatt mye mer bilder hvis du har kameraet for hånden. Hvis du må ta av deg sekken for å finne fram kameraet blir det lite bilder, snakker av egen erfaring.

Ellers er det absolutt å anbefale å ta med en vidvinkel på slike turer, min Canon 10-22 er det mest brukte objektivet på tur.

Lenke til kommentar
Skal på diverse dagsturer i Jotunheimen neste uke; besseggen og galdhøpiggen.

 

Jeg er på jakt etter en ryggsekk som tåler været som kan komme, regn/fukt og som holder kamerautstyret mitt tørt. Jeg skal ikke ha med meg så mye utstyr på turen så jeg vil gjerne bruke mye av plassen i ryggsekken til tørre klær, mat osv. Jeg vil gjerne gå de turene med en ryggsekk.

 

Følgende utstyr skal være med:

Sony Alpha 200 m/ 18-70 + lader, filter, minnekort osv.

 

Jeg vurderer også å kjøpe/låne en vidvinkel: Sigma 10-20 mm.

 

Er det andre objektiver som er mer aktuelle på en slik tur?

Jeg gikk før med speilrefleks og to linser og tok nesten ikke bilder. vertfall ikke i dårlig vær eller når jeg ble sliten. Da blir det tiltak bare å ta av sekken. Men det er gjerne da jeg skulle likt å hatt noen bilder.

Så jeg kjøpte en Richo GX100 og en Pelican case http://www.pelican.com/cases_detail.php?Case=1030 , funker flott i Jotunheimen. Rimelig bra kamera og henger da fint på sekkens sidelomme (som jeg når uten å ta av sekken) eller i klatreselen. Gøy med bra utstyr, men når en ikke gidder å dra det frem, så hjelper det lite.

En annen ting er hensynet til turfølget. Skal du stadig stoppe å dra frem masse kameragreier, så ikke det sikkert de andre er like intr i det. Hvis det e en "fototur" du skal på, så er saken en helt annen....

God tur:-)

 

PS. Pelican fåes ofte kjøpt i f.eks kajakk butikker som http://www.god-tur.no

Endret av KHE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...