Gå til innhold

EVE Online, salg av spille tid ødelegger spillet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nett startet og spille EVE Online og synes det virker som ett meget bra spill.

Men det så får meg til og miste lysten på og spille er disse salgene av spille tid.

Ikke så veldig motiverende og jobbe for ISK'ene når hvem som helst kan kjøpe 60 dager med spille tid og selge det for 400 millioner.

Ødelegger ikke dette også økonomien?

Så klart kan du la være og kjøpe selv men det blir ikke det samme når alle du kjenner har nesten ubegrenset med penger etter kort tids spilling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har nett startet og spille EVE Online og synes det virker som ett meget bra spill.

Men det så får meg til og miste lysten på og spille er disse salgene av spille tid.

Ikke så veldig motiverende og jobbe for ISK'ene når hvem som helst kan kjøpe 60 dager med spille tid og selge det for 400 millioner.

Ødelegger ikke dette også økonomien?

Så klart kan du la være og kjøpe selv men det blir ikke det samme når alle du kjenner har nesten ubegrenset med penger etter kort tids spilling.

Jeg har spilt EVE en stund nå, og det er særdeles få av de jeg har jobbet med som har skaffet seg ISK på denne måten. De aller fleste gjør enten oppdrag, miner, trader, produserer eller jakter på NPC-er i low-sec for å tilegne seg hard valuta. Det er sikkert mulig at GTC for ISK bidrar litt til inflasjon, men på langt nær så mye som macrominere/haulere.

Gjest Slettet+9871234
Skrevet

Er ikkje inflasjon i EVE, men deflasjon.

Inflasjon gjer at ting vert dyrare og dyrare, og det er heilt motsett av kva som skjer i EVE. I EVE vert ting billigare og billigare :)

Skrevet

Inflasjon gjer at ting vert dyrare og dyrare, og det er heilt motsett av kva som skjer i EVE. I EVE vert ting billigare og billigare :)

Det stemmer. :)

Tror det ville vært mange færre som spilte EVE hvis ikke de hadde denne muligheten. Å opptjene nok ISK for det man vil gjøre kan være litt av en tidtrøyte.

Skrevet

Det er forsåvidt riktig at ved inflasjon blir varer og tjenester dyrere, men i EVE Online er økonomien litt annen enn i den virkelige verden;

GTC for ISK kan sammenliknes med at noen trykker opp valuta og sirkulerer dette ut i økonomien. GTC blir kjøpt for valuta utenom spillet og videresolgt for en viss mengde ISK. Dermed blir denne mengden valuta tilført, uten at noe av tilsvarende verdi forsvinner fra EVE-universet.

I den virkelig verden vil en slik handling føre til inflasjon av den spesifikke valutaen.

Årsaken til at varer blir billigere i EVE, kommer som en følge av større tilbud enn etterspørsel. Tilbyderne underbyr hverandre for å kunne selge sitt produkt og konkurransen tiltar. I tillegg er det slik at når noe nytt blir tilført EVE, (skip, moduler osv), tar det tid før produksjonen tar seg opp til det nivået at tilbud overgår etterspørselen. I slike tilfeller går også prisen på mineralpriser opp, fordi så og si alle produsenter vil lage de nye gjenstandene. Alle varer går dermed opp i pris, men faller igjen så fort tilbud/etterspørsel på de nye gjenstandene faller.

Dermed vil det stort sett alltid være slik at ting blir billigere i EVE.

Dessuten hevdet jeg aldri at det var en inflasjon i valutaen i EVE. Det kan det ikke bli heller, på grunn av visse kontrollerende aspekter som er satt av utviklerne. ;)

Skrevet
Det er forsåvidt riktig at ved inflasjon blir varer og tjenester dyrere, men i EVE Online er økonomien litt annen enn i den virkelige verden;

GTC for ISK kan sammenliknes med at noen trykker opp valuta og sirkulerer dette ut i økonomien. GTC blir kjøpt for valuta utenom spillet og videresolgt for en viss mengde ISK. Dermed blir denne mengden valuta tilført, uten at noe av tilsvarende verdi forsvinner fra EVE-universet.

I den virkelige verden vil en slik handling føre til inflasjon av den spesifikke valutaen.

Dette er da ikke noe ukjent fenomen i EVE. Det skjer hele tiden og døgnet rundt. GTC til ISK har en minimal påvirkning på økonomien i det store, da det er et mindretall av spillerne som gjør dette. ISK finnes allerede i spillet fra før. Pengene skifter bare hånd.

Å drepe rats, mission rewards, selge ting til NPC og forsikring tilfører valuta, uten at noe forsvinner (det blir konstant generert).

Som sagt, det er en grei og lovlig måte for folk som ikke har tid til å spille så mye til å kjøpe ordentlige skip og moduler uten å måtte ofre så altfor mye IRL tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...