Gå til innhold

4 "slideshow bærbare" hva burde vi velge for 20.000?


Anbefalte innlegg

Hei, opprettet en tråd her om dagen, men kriteriene er noe forandret og ingen har svart på tross av at mange har lest spørsmålet, derfor en ny.

 

Barnehagen jeg jobber i skal ha 4 bærbare som primært skal fungere som fotorammer, dvs at maskinene blir festet i rammer el.lign. og viser et slideshow av bildene fra denne dagen, maskinen skal kobles til nettstrøm. I tillegg til denne oppgaven burde den ha minnekortleser(e), og WLAN. Byggekvalitet og god skjerm for billedfremvisning er derfor hovedkriteriene for denne maskinen, det at den ikke blir for varm er også en stor fordel. Office pakken må være på alle maskiner, men er usikker på om jeg må kjøpe én office lisens til hver maskin. Er det ikke slik at én lisens kan installeres lovlig på opptil flere maskiner så lenge eier av programvare og maskiner er den samme?

 

Budsjettet for disse 4 maskinene er ca. 20 000 totalt.

 

Dersom det er noen viktige kriterier jeg har glemt, eller det på annen måte er informasjon som trengs for kunne hjelpe meg/oss så si bare ifra, og på forhånd takk, både fra meg og ikke minst ca. 100 foreldre som gjerne vil ha et lite innblikk i barnets hverdag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan har du tenkt å ordne det med en laptop? De fleste kan jo ikke bøyes lenger bak enn at skjermen ligger nesten vannrett med tastaturet. Skal du modde, og dele skjermen fra resten?

 

Det viktigste med PCen må vel være skjermen. En skjerm med 1680x1050 bør være godt nok. En med 1440x900 bør funke det også. Her er en med god skjerm, og den er ikke så verst ellers, heller. Den fikk god kritikk av Hardware.no i fjor høst.

Lenke til kommentar

Maskinene skal stå fastmontert som digitale fotorammer om jeg har forstått riktig?

 

Hvorfor da skal maskinene kjøre MS office?

 

Hvorfor kan du ikke bare kjøpe en digital fotoramme?

 

Om du absolutt skal tvinge en laptop inn i en "rammeaktiggreie", hvorfor ikke bare bruke en vanlig pc med veggmontert skjerm?

 

Om du har et budsjett på 20 000 kan det faktisk lønne seg å bare skrive ut nye bilder hver dag!

 

Edit:

 

Ser at Knewt anbefaler en skjerm med høy oppløsning. Dette trenger du _ikke_. For 20 000 kan du faktisk kjøpe 4x32" LCD skjerm, samt fire minnekortlesere som kan vise bilder på tv.

Endret av carwash
Lenke til kommentar

Jaja, sant det. Men iom. at han faktisk vil ha PC som tydeligvis skal brukes til andre ting (siden han vil ha office), så er vel ikke TVer veien å gå. Men er enig i at som bildefremviser er en TV (eller fire) bra! Når jeg tenker meg om, har vel egentlig ikke skjermoppløsninga så mye å si. Vil bli bra, selv på 1280x800.

 

EDIT: Jeg kom på en ting som hadde vært litt kult. Da blir det èn eller to "skjermer" istedenfor 4. Prosjektør og lerret i inngangpartiet. :)

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Tusen takk for fine innspill, jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gå for flatskjermer med minnekortlesere, men fant ikke produkter som kunne gjøre jobben. Jeg mener Sandisk hadde en minnekortleser/avspiller engang, men ser at de er "ute av produksjon". Dersom dere vet om et tilsvarende produkt, eller en tv der man kan plugge inn en minnepinne/har kortleser så vær så snill å hjelp en stakkars barrnehageonkel.

 

Grunnen til at at jeg tilslutt mente 4 bærbare var best var at vi også trenger en bærbar til, de blir brukt til flere oppgaver, bilderedigering, surfing i pauser, innhenting av historier, "colour in" bilder etc.etc.

Jeg har endel erfaring fra mekking of fiksing og hadde tenkt å lage en ramme av børstet stål og plexiglass grunnet mange sølete barn i garderoben. Tenkte dermed av vi slo noen fluer i smekken med en slik løsning, men selvfølgelig, 4x32" hadde vært knallbra!! og en bedre løsning. Men igjen, jeg fant ingen tv'er som hadde en slik løsning "ut av boksen", eller eksterne "billedgivere" og gav dermed opp dette.

2 projektorer er desverre ikke et alternativ da det skal være en skjerm på hver av de 4 avdelingene vi har ;O)

Uansett, tusen takk for at dere tok dere tid til å svare, håper på flere svar :)

Lenke til kommentar
evt går det jo ann og gjøre 4 skjemer på en pc...??

 

ja..avdelingene ligger i forskjellige etasjer, så da måtte jeg ha strukket kabler på mellom 50-100 meter, til hver skjerm, så det er nok ikke aktuelt, samtidig måtte jeg ha hatt et program som kjørte forskjellige bilder til hver skjerm, i og med det er forskjellige barn på hver avdeling. Tror ikke det blir en optimal eller billig løsning alt i alt, men takk for forslaget Spioner :O)

Lenke til kommentar
bare hyggelig... men trenger du egentlig noe så stort og dyrt i en barnehage da? tipper ting fort kan gå galt og sånn der, hva med noe som er beregnet for det?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343652

 

f.eks. den der?

 

Det har absolutt vært oppe til vurdering det og, men synes at de blir for små, de må henges ganske høyt på veggen, nettopp for å unnslippe små fingre fulle av prim ++, høyt fordi barn har en fabelaktig evne til kreativ problemløsning noe som gjør at de får tak i det meste bare de ønsker det hardt nok.

Som du ser tidligere i tråden har vi også bruk for en bærbar maskin til. vi trenger ingen fancy grafikkløsning, og en cpu fra f.eks et år eller to tilbake er helt ok til vårt bruk. Dermed blir maskinene heller ikke av den dyreste sorten, og da syns jeg spranget fra en dedikert billedramme til en bærbar som kan gjøre så mye mer var relativt liten. på den måten vil alle avdelingen ha sin egen maskin, og ingen vil lenger fly rundt og lete etter den bærbare som ingen har rørt.

MEN, som sagt tidligere, hvis noen vet om en TV til ca 4-5k som kan ha "lysbildefremvisning" så er dette å foretrekke, da blir bildene store og tydelige, og også stor nok til å lage screenshots av eventuelle planer, påminnelser etc. som da kan kjøres som et bilde sammen med bildene.

Takk igjen forresten!

:)

Lenke til kommentar

Sitter her og ler litt, må si jeg beundrer pågangsmotet ditt Spioner. Desverre er det veldig viktig at det er enkelt å bruke dette utstyret, enkelt og raskt. Hver avdeling har et kamera hver, minnebrikker fra dette skal kunne puttes rett i en "fremviser" av et slag, og så er man ferdig med den oppgaven. med 25 barn, 3 voksne, og én bærbar blir det særdeles vanskelig å få overført bilder etc til et lagringsmedia#2 på en effektiv måte, og innen den tiden man har til rådighet i en hektisk barnehage. Tror nok jeg fortsatt holder en knapp på løsningen med bærbare med 17" skjerm, der kan man jo også sette igang en powerpoint presentasjon hvis det er en spesiell anledning/informasjon som krever endel tekst etc.

 

Tusen takk Spioner, og fortsett med stå-på viljen din den får du god bruk for ved mange flere anledninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...