Gå til innhold

6 grunner til ikke å være ateist


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en eneste god grunn til å hverken være ateist eller teist:

 

Du vet ingenting helt konkret, så slutt å påstå at du vet ting. Det meste er antakelser og sannsynlighet. Andre veien, er det bare bullshit og fantasi.

Ateisme betyr ikke å utelate enhver sjanse for Gud, dette har vi vært gjennom sikkert 20 ganger før på dette forumet. Det betyr ganske enkelt å ha et fravær av gudstro på grunnlag av manglende beviser som er lagt frem.

 

Denne personen er utvilsomt preget av en religiøs oppfatning av verden, argumentene hans reflekterer nettopp hvorfor han er kristen. Han må ha en fullstendig sannhet som gjør det lettere å tenke, som for eksempel moraler og fri vilje. Fordelen er at i stedet for å ha en absolutt sannhet vi må følge, så kan vi være fleksible og utvikle våre egne moraler og verdier. Hele poenget med ateisme og agnostikiskme er at du ikke har tilstrekkelig hellig informasjon som kan forklare deg nøyaktig hvordan universet fungerer, i stedet prøver vi selv å finne ut.

 

Meningen med livet er hva du gjør den selv, det er bare blitt en idiotisk tanke av at vi må bli servert vår egen mening med livet. Jeg kan ikke fatte og forstå hvorfor det er negativt å gjøre opp en egen mening med livet? Du lever tross alt ditt eget liv, hvorfor skulle du ikke kunne leve det slik du ønsker?

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Dummaste filmen :)

 

Koffor skal eg ikkje ha moralske verdier uten gud? Om paven fant på noke, så ville katolikkene følgt det, om det er gud eller ikkje som sa det veit dei ikkje.

 

Mennesker er som veldig mange andre sosiale dyr "programert" til å ønske å ta vare på kverandre. Kva med Usa som i heilheit driver å kaller seg "Nation under god" ? ikkje mykje moral der, Folk driter stort sett i fattige og bedriver krig med andre land støtt.

Lenke til kommentar

Mine moralske og etiske verdier har intet med om det finnes en høyere makt eller ikke, de har kommet deisende ned i hodet på meg etter hvert som jeg har opplevd mennesker og menneskeheten i løpet av mine nitten år på denne jord.

 

Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig at det finnes en Gud, men noen ganger skulle jeg ønske han kunne kommet og rensket opp på jorda med litt naturkatastrofer og flyvende fjell, for å holde menneskebestanden inne i innhegningen, og i et så lavt antall som mulig.

Lenke til kommentar
Agnostikere tror ikke på Gud.
Men en ateist har ingen gud, agnostikere er ikke sikre på om de har en.

Enten tror du på noe, eller så tror du ikke på noe, det er ikke noen mellomting. Hvis du ikke er sikker er du ateist inntil en eller annen misjonerende teist overbeviser deg til å tro. Bruken av agnostiker istedenfor ateist klarerer egentlig bare i dag at du ikke nekter for en Gud noe enkelte (veldig få) ateister gjør, men du er like fullt med i paraplybetegnelsen ateist.
Lenke til kommentar

Denne videoen sa meg ingenting. Den bare sa akkurat hva jeg tror fra før av. Jeg er ateist og ja, jeg tror ikke det er en overordnet mening med livet, ja jeg tror ikke det finnes en objektiv moralsk lov, og ja, jeg tror ikke fri vilje finnes, ogsåvidere..

 

Når det er sagt! Så var hele greia bare bullshit, og såklart finnes det ateister som mener de har fri vilje, som mener det er en overordnet mening med livet, som mener det finnes objektive moralske lover.

Lenke til kommentar

*Overser arrogant skrivefeilen i emnetittel* (Kan vel ikke forvente annet av en religiøs) :p

 

Hva skal man si til slik idioti? En ting er at noen av tingene han listet opp ikke er grunner for å ikke være ateist. Hans religiøse syn gjør det til grunner for å ikke være en ateist. Jeg ser ikke noe problem med å ikke ha fri vilje f.eks. (ja, jeg tror på determinismen) Mye av det han sier er mer påstander enn argumenter. Jeg er fremdeles lykkelig ateist etter å ha sett prekeren på youtubefilmen. :)

Endret av IMayo
Lenke til kommentar
agnostikere er ikke sikre på om de har en.

 

Det er ikke ateister heller. Man kan ikke vite.

Ateister går utifra (tror/mener) at det ikke er noen Gud. Agnostikere vil ikke stille seg for eller imot spørsmålet.

Feil. Alle agnostikere er ateister.

Agnostikere og ateister klassifiseres sammen, ikke "agnostikere er ateister" eller omvendt. Det regnes som samme kategori (og derav gradene).

 

Det betyr ikke at de er like. Hvis ikke kunne det ifølge deg bare være et synonym.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...