Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leter etter mellomtone-element med god powerhandling.

Lefse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når jeg koblet opp den nye 2-kanals forsterkeren i bilen i dag, så oppdaget jeg et "luksus-problem", forsterkeren er for kraftig! Komponentsettet jeg bruker er et Hertz Space 6KL, og mellomtonene takler rett og slett ikke effekten den får fra forsterkeren, de "bånner", før det er antydning til klipping.

Så det jeg er ute etter er et mellomtone-element som tåler mye effekt, og som spiller pent. Jeg vil helst ha et i 5.25" størrelse, så jeg får plass til de i dashbordet. Det går også an med 6.5" element, om jeg må opp i den størrelsen for å få bedre slaglengde.

Noen som har noen gode forslag?

Endret av Lefse
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At forsterkeren din er for kraftig er bare tull.

Slå av loudness og sett basskontrollen på 0.

Evt. sett på delefilteret i forsterkeren med en delefrekvens på 80-100 Hz.

Var de montert da du prøvde de, eller spilte de i friluft? Altså uten hverken kasse eller baffel.

Skrevet (endret)

Lodness er ikke på, bass er på null, komponentsettet er satt opp for å spille minst mulig bass.

Når jeg sier for kraftig forsterker, så mener jeg at elementene "bånner", lenge før det klipper. Spolen blir også så varm at det kjennes utenpå støvkoppen, som går flere centimeter ut.

Nå er disse elementene sånne "shallow-mount", de har svært lav monteringsdybde, og kort slaglangde.

Er vel egentlig ikke forsterkeren som er for kraftig, de er elementene som er for spinkle.

Komponentsettet.

Endret av Lefse
Skrevet (endret)

Vel, det skrangler litt fra diskanthusene, men denne lyden kom etter jeg kobla opp den nye forsterkeren, og det minner mye om bånne-lyd, så jeg er litt skeptisk, rett og slett.

Tror spolene hadde røket med 2-300 watt rms, de blir ganske varme med 150 watt rms.

Endret av Lefse
Skrevet (endret)

Mellomtonene er delt på rundt 100Hz, faktisk, problemet er at de har for kort slaglengde, spolen slår nedi lenge før de vrenger.

Endret av Lefse
Skrevet

Ser jo nå at elementet kun har tre millimeter slaglengde. Øk delefrekvensen til 150-200Hz så tenker jeg det ordner seg.

Spørsmålet blir jo hva du skal ha for noe som dekker opp gapet mellom sub og disse elementene.

Skrevet (endret)

Er derfor jeg vil bytte ut mellomtonen, finner jeg ikke 5.25" elementer som duger, så får jeg stse på 6.5", og bare ha de i de kassene som jeg har komponentsettet i nå.

Endrer spørsmålet fra førsteposten da: Er det noen som vet om 5.25" eller 6.5" elementer med god powerhandling, som ikke koster en formue?

Er nesten så jeg har vurdert å ta ut 8-tommerene fra de gamle CV VE-8 høyttalerne mine og burke, men det hadde blitt litt vanskelig å få til. :p

Endret av Lefse
Skrevet (endret)

Å få en K6L til å bunne når den er delt på 100 hz hørtes veldig mistenkelig ut, spør du meg. Selv om de "bare" har 3mm slaglengde (husk at dette kun er den lineære slaglengden, maksimal mekanisk slaglengde er som regel endel mer). Mine K8L har tilnærmet samme slaglengde, og der har jeg aldri opplevd noe slik. Montert på to treplater i A3-størrelse, uten lavpassfilter og uten kasse spiller de høyt, så det høres utrolig ut at du skal ha trøbbel med dine...

EDIT: hvor bratt deler du dem forresten? Og hvilken forsterker driver du dem med?

Endret av epifant
Skrevet

Er ikke sikker på hvor bratt jeg deler de, driver de med en Dynabel BF-1502, 2x150 watt i 4ohm.

Nå er jeg ikke helt sikker på om de bånner, det kan være noe annet som lager ulyder, men det er ingen tvil om at det er betydelig varmgang i spolene.

Skrevet

Om du bruker det innebygde filteret i dynaBel-forsterkeren deles de med 18dB/okt., noe som skal være mer enn bra nok.

At det blir varmt er forståelig nok, et høyttalerelement er egentlig grusomt ineffektivt. Som regel går mindre enn 5% av effekten til musikk, resten forsvinner som varme. Om du mater dem med 100 watt vil derfor ~90 watt avsettes som varme, og det er jo endel. Spørsmålet er jo bare HVOR varmt, og under hvilke forhold det oppstår. Jeg ville tatt en svipptur ned til Installbay Evje og fått dem til å se på det.

Er det forresten ok plass til luftsirkulasjon rundt og bak elementene?

Skrevet
Dette 6,5"-elementet fra P.Audio tåler det meste men er vanskelig å få montert pga. størrelsen. Det er oppgitt til 100W RMS men tåler MYE mere så lenge du ikke forer det med et klippa signal. Et annet problem er at de ikke går så høyt i frekvens da det egentlig er et basselement. Da jeg testa litt med mine fikk jeg ganske fin lyd opp til rundt 2500-3000Hz.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...