Gå til innhold

Valkyriens førjuls-ritt. Anonymous vs. Scientologiselskapet Høst 2008.


Anbefalte innlegg

Ingen av de begrepene er særlig viktige, men jeg forklarer dem under. Det viktigste er å sette seg inn i hva ødeleggende kulter er og hvordan de opptrer så du selv og omgangskretsen er trygge. Dernest å passe på at ikke kulter får lov til å sensurere nettet og/eller angripe det med spam og virus, eller å undergrave samfunnet forøvrig.

 

Jeg anbefaler å se den norske siden på http://whyweprotest.net/ hvis du lurer på noe.

 

Først en film, og så begrepene:

 

 

chanology: Noen tilfeldige nettbrukere som i 2008 satte foten ned overfor Scientologi.

 

scilonene: Scientologer, spesifikt dem som ikke bare tror på forskjellige ting men som styres av David Miscavige

 

chans: Forum med fokus på bilder og diskusjon om forskjellige tema.

 

anons: Anonyme nettbrukere

 

4chan: En nettside

 

meatspace-raid: Demonstrasjon, plakatopphenging, eller andre ting man gjør utenfor nettet for å skape en effekt

 

lulz: En korrupsjon av LOL

 

Jeg oppdaterte mitt første innlegg med et par lenker til Times og WhyWeProtest

Endret av MrGs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor protesterer man?

For å gjøre folk klar over hvor sykt Church of Scientology er.

Er dette en protestkultur som er skapt av nerder på internett?

Pretty much.

Hvem og hvorfor har man bestemt seg for å sikte på scientologi og ikke noe annet?

Ingen bestemmer noe, men alle bestemmer alt. Internettverdenen ble plutselig bare veldig fokusert på scientologi, alle samlet seg plutselig rundt det.

Hvor organisert er demonstrasjonene?

I Norge? Ikke så veldig godt, men godt nok.

Hvem er det som avtaler at det skal være demonstrasjoner?

Anonymous er ikke som en vanlig organisasjon. Slike ting skjer av seg selv etter hvert som folk diskuterer saken.

Lenke til kommentar
Er dette en protestkultur som er skapt av nerder på internett? Hvem og hvorfor har man bestemt seg for å sikte på scientologi og ikke noe annet?

Scientologikirken har en lang historie i å både angripe nettet direkte ved bruk av spam, "sporgery" og falske kontrollmeldinger, og ved å bruke og misbruke rettsvesnet. Dette var mange år siden. Så ble Tom Cruise talsperson for Scientologi og mot mental helse, han hoppet på sofaen til Oprah, verden lo, og ting ble ganske stille før en ny biografi om Tom Cruise skulle komme ut. Da lekket noen en intern PR-video fra en seremoni der Tom Cruise fikk en scientologi-medalje, og der han fremstår som litt forvirret, men samtidig mer fanatisk og skummel enn vi har sett før. Han snakker for eksempel om hvor fint det hadde vært hvis alle kritikerne var borte/utryddet, helt på alvor.

Scientologikirken fikk videoen tatt ned fra YouTube - noe som de har rett til - og truet TV-kanaler og nettsider til ikke å vise videoen i sine nyhetssaker - noe Scientologikirken ikke har rett til. De anonyme og mange nettbrukere så på dette som sensur og reagerte på dette. I tillegg lo de først av Tom Cruise men da de undersøkte nærmere så de at Scientologikirken driver med svindel og overgrep.

 

Før dette skjedde var dette egentlig ikke noen protestkultur, men heller en humorkultur; dette gjør at referanser til internettvitser, tegneserier, dataspill, anime og filmer ofte forekommer i denne kulturen.

 

Video: Road To February 10, 2008 - Remastered

Endret av MrGs
Lenke til kommentar
Hvorfor protesterer man? Er dette en protestkultur som er skapt av nerder på internett? Hvem og hvorfor har man bestemt seg for å sikte på scientologi og ikke noe annet? Hvor organisert er demonstrasjonene? Hvem er det som avtaler at det skal være demonstrasjoner?

 

Vestlandet Anonymous: Ferskinger - les meg først!

 

Vestlandet Anonymous: Anonymous vs. Co$? Videoversjonen for lathanser.

Lenke til kommentar

OK etter Jive Aces-moroa forrige helg så blir det litt mye å forlange at de skal gjøre det igjen, men det er jo flott å være med på noe globalt.

 

Skal vi liste opp flygeblad-aksjonen Bergen på de internasjonale sidene? Jeg kan gjøre det, og det trenger ikke å være spesifikt siden dere sikkert ikke kan stå på ett sted. Kanskje bare "roaming flyer raid, 12:00 until out of flyers, city center, look for masks"

 

Ser ut til at immigrasjonssaken snart vil få medieomtale i Irland, forresten. Både eks-scientologer og journalister oppnår kontakt.

 

Her er en annen måte å gjøre et "raid" på. Scientologikirken leier universitetslokaler for et møte. Utenfor står "Anonymous" med flygeblader, og august-utgaven av Maxim Magazine.

2ui9jmc.jpg

Og det er jo fremdeles en bra ting å gjøre. Men det foregår noe på innsiden også:

Se filmen hos Youtube

Endret av MrGs
Lenke til kommentar
OK etter Jive Aces-moroa forrige helg så blir det litt mye å forlange at de skal gjøre det igjen, men det er jo flott å være med på noe globalt.

 

Skal vi liste opp flygeblad-aksjonen Bergen på de internasjonale sidene? Jeg kan gjøre det, og det trenger ikke å være spesifikt siden dere sikkert ikke kan stå på ett sted. Kanskje bare "roaming flyer raid, 12:00 until out of flyers, city center, look for masks"

 

Ser ut til at immigrasjonssaken snart vil få medieomtale i Irland, forresten. Både eks-scientologer og journalister oppnår kontakt.

 

Her er en annen måte å gjøre et "raid" på. Scientologikirken leier universitetslokaler for et møte. Utenfor står "Anonymous" med flygeblader.

2ui9jmc.jpg

Og det er jo fremdeles en bra ting å gjøre. Men det foregår noe på innsiden også:

Se filmen hos Youtube

 

Ja, du kan gjerne liste det opp på Enturb hvis du vil (12:00 høres bra ut). Har du peiling på om det er noen anons her i Bergen?

 

(Bra Youtube-video, forresten!)

Lenke til kommentar

Du var den første som direkte brøt 1 og 2 her. Og diagnosen er feil, hvis du da ikke er en av dem som tror at raid-folka forsvant ut i den virkelige verden og tok med seg alt det som var bra. Det tror jeg ikke stemmer. Jeg tror de fremdeles er der, og at sutring og mangel på kreativitet er kreften.

Se ellers tidligere innlegg.

 

Men jeg kan være enig i at 1 og 2 skulle vært holdt strengere, men det er for sent nå. Det var for sent allerede da Fox 11 hadde sin beryktede reportasje.

Endret av MrGs
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ingenting.

 

chanology?

scilonene?

chans?

anons?

4chan?

meatspace-raid?

lulz?

 

Noe sier meg at dette er noe forbanna tull!

 

4chan er vel det største engelskspråklige/ikke Japanske imageboard forumet, med mange underfora det finnes andre 711chan, 420chan osv derav chans.

 

Project Chanology er et ordspill av chan og scientology, da denne nye bølgen av scientologikritiske protestaksjoner og motstand har opphavet sitt i de mange chans, (og SomethingAwful.com)

 

Scilon (eller sciloner) er et ordspill på (en person som er) scientolog og Cylon (som er fra TV serien Battlestar Galactica, en robot som fremstår som et menneske)

 

anons= Anonymous, entall anon, flertall anons.

 

 

Pirk litt i overflaten av hva scientologikirken, som er en kult, har fingrene sine i og svaret vil ikke være på én setning, men på flere sider.

 

Vi er anonyme fordi det finns bevis for at Scientologikirken går etter kritikere både via rettsapparatet og ved hjelp av mer lyskye aktiviteter som overvåkning ved hjelp av privatetterforskere, trusler o.l for å få folk til å holde kjeft.

Ikke ulikt andre mafiaorganisasjoner.

Lenke til kommentar
Matthias Fosse nevnte under TV debattene om scientologikirken etter at Kaja Ballo saken kom ut i offentligheten at han har en sønn på omtrent hennes alder, bør vi holde øynene åpne med tanke på flowerpotmy2.gif?

 

Ja, vi får holde utkikk etter slike.

 

Når det gjelder lørdagen så er masken min modifisert og timeplanen renset. Jeg er klar for /b/rawl.

Håper på å se dere andre der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...