Gå til innhold

Ugyldig angrerett om varen er tatt i bruk!?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

skal bruke angreretten på en HP w2408h skjerm, jeg kjøpte for en uke siden, kjøpt hos mpx.no. Når jeg sendte mail om at jeg ville bruke angrerett på varen, opplyste jeg samtidig at skjermen kom med en død pixel (en av grunnene til at jeg returnerer den, den andre er at skjermen finnes i 2 forskjellige paneler). I svarmailen fikk jeg følgende kommentar: "Angreretten gjelder kun dersom varen ikke er tatt i bruk."

 

Dette kan da ikke stemme. Ser flere nettbutikker visstnok har sin egen formening om hva vilkår som gjelder angrerett. Mpx har ikke salgsvilkår noe utover det som står i lovene, men allikevel svarer de på mail at angreretten ikke kan tas i bruk når varen er brukt. På lovdata så står det at varen må leveres i tilnærmet samme stand. Står ingenting om at den ikke kan ha vært tatt i bruk.

 

Noen som vet hva rettigheter jeg har, og hvordan jeg skal svare imot dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerrådet opplyser;

Varer som er forseglet av selger

 

Så sant varen ikke har tatt skade, vil ikke åpning av emballasjen innebære at angreretten er avskåret. Ofte vil det være nødvendig å åpne innpakningen for å ta stilling til om man vil angre på kjøpet.

 

Ved fjernsalg (med unntak av telefonsalg) har likevel selgeren adgang til å forsegle lyd- eller bildeprodukter (f.eks. CDer og videofilmer), samt datamaskinprogram, med den følge at angreretten må anses tapt dersom du bryter forseglingen. Selger må imidlertid opplyse om dette klart og tydelig på selve forseglingen. Dersom forseglingen ikke er merket, vil du kunne angre innen 14 dager, uavhengig av om forseglingen er brutt.

Lenke til kommentar

Fullstendig tull av MPX. Det er nettopp prøvningsrett du gis gjennom angrerettloven, og selger kan ikke avskrive denne lovgitte rettigheten ved å si at man ikke kan teste produktet. Søker du på angrerett her i forumet finner du mange slike tråder med mye god informasjon. Enda bedre er om du går til FTU - www.forbrukertvistutvalget.no. Der kan du selv søke i dommer angående angrerett. Det foreligger rettspraksis på at det skal veldig mye til før de kan nekte deg denne retten.

 

Videre har du krav på å få hele kjøpsummen inkludert frakt refundert, og ikke bare summen for selve varen. Frakten tilbake til selger må du stå for selv.

 

Jeg ville ha sendt en ny mail til MPX der du påpeker dine lovgitte rettigheter, samt gjerne lenker relevant paragraf i angrerettloven (lovdata.no), gjerne én eller to FTU-dommer og samtidig spør om dette er vanlig praksis hos Norges nest største nettbutikk.

 

Rett og slett for dårlig dersom det du sier stemmer, men dessverre virker det som om det er en meget utbredt praksis.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Har mistanke om at de gir slike kommentarer bare for å skremme folk fra å bruke angreretten. Jeg fikk jo RMA-nummer i mailen, sammen med kommentaren om at jeg ikke kunne bruke angreretten om varen var brukt. Ser at flerne nettbutikker skriver i sine salgsvilkår at angreretten ikke kan brukes om varen er tatt i bruk.

 

Bare se på mshop.no sine salgsvilkår for eks:

"#

Dersom varen er tatt i bruk av kunden kan ikke angreretten påkreves.

#

Er varen brukt og den derfor blir avvist som angrerett, vil kunden bli belastet med et gebyr på min. 250,- eks. mva.

"

 

Jeg kommer ihvertfall aldri til å handle fra dem...

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

om netshop skriver det der så er det i allefall ikke noe de praktiserer.

 

For to år siden kjøpte jeg et sennheiser headset til nesten 1500 kroner hos de, og skrev til de at jeg ville returnere det vha angrerett fordi jeg ikke var fornøyd med lyden/kvaliteten på headsettet og det var ikke noe problem. Et par tre dager fikk jeg pengene igjen :)

Lenke til kommentar
om netshop skriver det der så er det i allefall ikke noe de praktiserer.

 

For to år siden kjøpte jeg et sennheiser headset til nesten 1500 kroner hos de, og skrev til de at jeg ville returnere det vha angrerett fordi jeg ikke var fornøyd med lyden/kvaliteten på headsettet og det var ikke noe problem. Et par tre dager fikk jeg pengene igjen :)

Står ingenting om NetShop i denne tråden, men til informasjon tapte de en sak i FTU for ikke lenge siden. De nektet en kunde å returnere en bærbar PC på angreretten ettersom at kunden hadde brukt maskinen.

Lenke til kommentar

angrerettloven sier dette om gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg, vil vel da også gjelde netthandel

§ 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg

 

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

 

Forbrukeren skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette må gjøres selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakebetalt fra selgeren.

 

Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte eller leveres til selgeren. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning gjelder bestemmelsen i fjerde ledd.

 

Er varen levert på annen måte, skal forbrukeren enten stille varen til selgerens rådighet for avhenting på det stedet den ble mottatt eller levere eller sende den til selgeren.

 

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet.

 

Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren.

 

Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til fjerde ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt.

kilde

Lenke til kommentar
Frakten tilbake til selger må du stå for selv.

 

Hvor har du det fra? Det er jo "vanlig praksis", men du har krav på å få refundert alle utgiftene. Har selv fått dette fra Netshop!

Jeg har det fra loven om angrerett. Se forøvrig innlegget til stich_it. Det er viktig å påpeke at for netthandel er det §15 og ikke §14 som skal benyttes.

 

Hvordan NetShop opererer betyr ikke at det nødvendigvis er slik loven er. Selv der jeg jobber har vi ofte tilbakebetalt alt kunden har lagt ut.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Jeg gadd ikke bruke angreretten allikevel, siden jeg fant ut at den døde pixelen ikke var en død pixel, men en stuck pixel. Dessuten så tenkte jeg at det ikke var vits i å begynne å stresse med noen sak mot dem, om de skulle være vanskelige på å refundere en brukt vare. På returkvitteringen sto det til og at angreretten gjelder bare om varen er uåpnet/ ubrukt. Så dere har dere det, MPX.no liker tydeligvis å lage sitt eget lovverk.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar
Hei,

 

skal bruke angreretten på en HP w2408h skjerm, jeg kjøpte for en uke siden, kjøpt hos mpx.no. Når jeg sendte mail om at jeg ville bruke angrerett på varen, opplyste jeg samtidig at skjermen kom med en død pixel (en av grunnene til at jeg returnerer den, den andre er at skjermen finnes i 2 forskjellige paneler). I svarmailen fikk jeg følgende kommentar: "Angreretten gjelder kun dersom varen ikke er tatt i bruk."

 

Dette kan da ikke stemme. Ser flere nettbutikker visstnok har sin egen formening om hva vilkår som gjelder angrerett. Mpx har ikke salgsvilkår noe utover det som står i lovene, men allikevel svarer de på mail at angreretten ikke kan tas i bruk når varen er brukt. På lovdata så står det at varen må leveres i tilnærmet samme stand. Står ingenting om at den ikke kan ha vært tatt i bruk.

 

Noen som vet hva rettigheter jeg har, og hvordan jeg skal svare imot dem?

 

Det er overhodet ikke riktig!

Så fremt "varen fremstår i samme mengde og stand som ved gjenstandens overgang" så er det bare å returnere det!.

Endret av Macromatix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...