Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål ang ulike speks


Bonanza

Anbefalte innlegg

Min to år gamle PC trenger sårt et nytt skjermkort. Jeg lurer derfor på hva jeg skal se etter. Jeg har undersøkt at hovedkortet støtter PCI Express 2.0, så den er jo grei. Men så er det de andre spesifikasjonene da. Hva betyr de? Jeg har trodd at minne var viktig, og at 1GB følgelig er dobbelt så bra som 512MB. Men så er det noen kort med 512MB som koster flere tusen kroner mer enn enkelte kort med 1GB. Dette kortet her ser f.eks. ut som en rakkarrökare til kr. 1295,-: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347767

Men jeg blir jo skeptisk når det er så bilig, eller hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært slik før og det kommer ofte til å bli slik igjen så det er vell fortsatt verdt å nevne:

 

For at tregere brikker skal fenge godt så bruker produsentene ofte å smekke på mer minne på disse kortene, og i noen tilfeller koster de kortene mindre enn likt kort med mindre minne.

Også om forskjellen er liten, mine HD 3850 faller vell inn i den kategorien delvis, men uansett.

Det de har gjort er at de bruker tregere minne, altså minne med høyere latency som da spiser av ytelsen pluss overklokkingspotensialet ditt.

Så i enkelte tilfeller lønner det seg å kjøpe kortet med mindre minne.

 

Ellers er det annen hake, og det er 32 bits haken, jo mer minne skjermkortet har jo nærmere 3Gb grensen kommer du og når du har 3Gb med RAM i PC'n så får du mindre minne til bruk i CPU'en grunnet at skjermkortet slukte resten til seg selv.

 

Problem nr 3 er også det at når du når oppløsninger og slikt hvor du får brukt dine 1Gb med skjermkort RAM så er brikken som oftest for treg til å henge med i svingene.

Så du overlever fint med mindre minne, i noen tilfeller kan ekstra minne gi deg en FPS boost på rundt 0.9 FPS eller noe slikt, er vell det som setter mine 3850 med 512Mb foran vanlig 256Mb 3850 kort.

Lenke til kommentar

Tja, hva med ATi Radeon HD 4870? Mye bang for pengene i den brikken.

Siden alle er stort sett like er samme hva du velger, bare å se på bundelen som følger med, om du fortsatt har problemer å velge så kan jeg jo anbefale Sapphire, de kortene er nesten alltid ATi byggde med Sapphire klistemerke.

 

Vet ikke om ATi har gjort noen forandringer i det siste, men de hadde veldig god garanti ordning før i verdenen, ville helst hatt Built by ATi kort ja ;) i allefall den gangen det var liksom ikke spørsmål eller noe om og men når kortet takket for seg, kom ett nytt i posten og du var tilbake i aksjon igjen.

Lenke til kommentar

Mye minne er bra, det stemmer nok.

 

Men ikkje alltid når det gjelder skjermkort.

 

Som regel er det slik at når du har to kort med samme grafikkprosessor men forskjellig mengde minne, så er spesifikasjonene på minnet på kortet med mest minne dårligere. Og oftest så er mengden minne og spesifikasjonene på minnet på kortet med minst minne optimalisert i forhold til den aktuelle brikken. Så dersom du har to kort med samme grafikkprosessor men forskjellig mengde minne, så vil eg stort sett annbefale å kjøpe kortet med minst minne. Bare dersom minnet på kortet med mest minne har like gode, eller bedre spesifikasjoner, er kort med mye minne ett godt kjøp.

 

Veldig ofte så klasker produsentene på ekstra minne på kort i mellomklassen. Disse kortene er aldri noe godt kjøp, da er det bedre å kjøpe kort med bedre prosesor men mindre minne.

 

I den prisklassen du nevner er ATI HD 4850 og ATI HD4870 veldig gode kjøp.

Lenke til kommentar

Hvis jeg tolker deg rett så ville du altså kjøpt dette:

Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP, Lite-R

 

før dette:

Sapphire Radeon HD 4850 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP, Lite-R

 

Er det korrekt oppfattet? Samme speks, men mer minne på det nederste til 400 kroner mer?

Lenke til kommentar

Da må du sjekke spesifikasjonene på minnet på begge kortene :)

 

1 GB

 

512 MB

 

Da ser du at begge kortene har minne som går på 993mhz, altså lik ytelse og kortet med mest minne vil kunne yte bedre dersom det spillet/programmet du skal kjøre har behov for mere enn 512 mb grafikkminne. Det kommer blandt annet ann på oppløsningen på skjermen du skal bruke. Om skjermen for eksempel har 1680X1050 så tviler eg på at du har bruk for mere enn 512MB. Om skjermen har større oppløsning er det kanskje ett poeng.

 

Om det er verdt de 400kr ekstra for å få en marginal ytelsesforbedring er en annen sak.

 

Og så er det jo plutselig bare 300kr til opp til HD 4870, som også er innefor ditt budsjett, og helt sikkert gir merkbart bedre ytelse.

 

Så ja, eg ville enten kjøpt 4850 512MB, eller tatt steget helt opp til 4870 1GB :thumbup:

 

Dersom du har tanker om å kjøpe ett kort til og kjøre Crossfire en gang i fremtiden, så er derimot kortet med 1GB minne det beste valget.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Ville for min del tatt 512MB, grunnet forklaringen til 007CD lenger oppe her.

 

Kjører du 3GB ram i XP, og 512 på skjermkortet, så finner xp all RAMen. Men hvis du har 3GB RAM og 1GB på skjermkortet vil nok XP vise at du har mindre RAM enn det du egentlig har..

 

Derfor ville jeg tatt 512MB. HD4850 er det mange forskjellige av, men hører HIS er billigst i skrivende stund (hos pcutstyr.no), og da mener jeg du får med et par tøffe verktøy i tillegg! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...