Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger litt hjelp til valg router og setup av denne...


Anbefalte innlegg

Jeg og nabo`n (vertikaldelt) tenkte å spleise på en ca 1mbit linje fra Tiscali eller Tele2 (Telenor er vel ikke et valg...hehe).

Det er jo da litt viktig at vi får delt båndet "rettferdig" hvis vi begge downloader samtidig, jeg har to maskiner og naboen en.

 

Som jeg har forstått det trenger vi da en router m/switch, men hvilken vil egne seg best for oss? Tenkte på en til under 1000.- lappen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da nå du nesten tenke på en datamaskin med linux installert (dette er utenfor mitt kompetansefelt), men det finnes et eller flere programmer som kan dele båndbredden i linux. I øyeblikket finnes det vel ingen billig routere som kan gjøre denne oppgaven. Så hvis du kan få tak i en gammel datamaskin som fungerer billig så trenger du bare en switch.

Lenke til kommentar

Den SMC routeren fungerer bra, men for å løse det problemet med lik nedlastningshastighet så burde dere begge bruke et nedlastningsprogram som kan kontrollere hastigheten på nedlastingen. Så slipper dere å "sloss" om det.. :)

 

GetRight er et slikt program, er jo mange andre også..

Lenke til kommentar
Den SMC routeren fungerer bra, men for å løse det problemet med lik nedlastningshastighet så burde dere begge bruke et nedlastningsprogram som kan kontrollere hastigheten på nedlastingen. Så slipper dere å "sloss" om det.. :)

 

GetRight er et slikt program, er jo mange andre også..

 

Laster begge ned med full hastighet samtidig blir den "delt" automatisk.. dvs 50% hver..

Lenke til kommentar
Den SMC routeren fungerer bra, men for å løse det problemet med lik nedlastningshastighet så burde dere begge bruke et nedlastningsprogram som kan kontrollere hastigheten på nedlastingen. Så slipper dere å "sloss" om det.. :)

 

GetRight er et slikt program, er jo mange andre også..

 

Laster begge ned med full hastighet samtidig blir den "delt" automatisk.. dvs 50% hver..

 

Det er feil. Den som laster ned mot en server som svarer raskest på pakkene vil få mesteparten av bånbredden!

Ingen automatisk deling her i gården uten noe ekstra software.

Lenke til kommentar
Vel, det blir delt sånn ca ihvertfall. Laster begge ned ifra samme server samtidig vil jo hastigheten bli delt ikke sant?

 

Nja, sånn ca... Men hva er sjansen for at dere laster ned fra samma server... Er jo utallige mange nettsider og laste ned ifra.

 

Det du snakker er om struping, ikke deling.. Hvis en person laster ned ifra en server og person nr2 bare surfer en side så er det jo sikkert helt greit at han da får den ekstra tilgjengelige båndbredden! Det er jo snakk om å utnytte linja på en rettferdig måte vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Vel, det blir delt sånn ca ihvertfall. Laster begge ned ifra samme server samtidig vil jo hastigheten bli delt ikke sant?

 

Nja, sånn ca... Men hva er sjansen for at dere laster ned fra samma server... Er jo utallige mange nettsider og laste ned ifra.

 

Det du snakker er om struping, ikke deling.. Hvis en person laster ned ifra en server og person nr2 bare surfer en side så er det jo sikkert helt greit at han da får den ekstra tilgjengelige båndbredden! Det er jo snakk om å utnytte linja på en rettferdig måte vil jeg tro!

 

Nei, tenkte nok ikke på struping. La oss si at en laster ifra en Norsk server ( innenlands ) og han andre laster ned warez ifra Australia. Så er svartiden kortere på den Norske servere. Da blir den "prioritert" og den får automatisk mere bånbredde.

Lenke til kommentar
Vel, det blir delt sånn ca ihvertfall. Laster begge ned ifra samme server samtidig vil jo hastigheten bli delt ikke sant?

 

Nja, sånn ca... Men hva er sjansen for at dere laster ned fra samma server... Er jo utallige mange nettsider og laste ned ifra.

 

Det du snakker er om struping, ikke deling.. Hvis en person laster ned ifra en server og person nr2 bare surfer en side så er det jo sikkert helt greit at han da får den ekstra tilgjengelige båndbredden! Det er jo snakk om å utnytte linja på en rettferdig måte vil jeg tro!

 

Nei, tenkte nok ikke på struping. La oss si at en laster ifra en Norsk server ( innenlands ) og han andre laster ned warez ifra Australia. Så er svartiden kortere på den Norske servere. Da blir den "prioritert" og den får automatisk mere bånbredde.

 

Det er nok riktig, men dette er da nokså sjeldent.. Poenget er at i det lange løp så deles linja ganske likt uannsett fordi man veksler på å laste ned.. (ingen sitter 24/7 med max utnyttelse av båndbredda)

Lenke til kommentar
Da nå du nesten tenke på en datamaskin med linux installert (dette er utenfor mitt kompetansefelt), men det finnes et eller flere programmer som kan dele båndbredden i linux. I øyeblikket finnes det vel ingen billig routere som kan gjøre denne oppgaven. Så hvis du kan få tak i en gammel datamaskin som fungerer billig så trenger du bare en switch.

 

Sett folk omtale dette og det virker interessant i og med at jeg har et gammelt rukkel av en maskin stående....Men siden jeg er noob på linux så trenger jeg mye info....Noen som gidder å hjelpe meg på vei, eller har noen linker..??

 

Med "rettferdig" deling mener jeg at hvis nr1 surfer og nr2 laster ned 3dmark så kan jo nr1 klare seg med et minimum og resten kan nr2 dra nytte av, men hvis begge laster ned på hver sin maskin og den ene har større ping så bør det allikevel deles 50/50. Det er noe slikt jeg så for meg...ikke at den med lavest ping "tar over" linja...

Lenke til kommentar

Jeg har også forsket litt på det der, men ga opp da det ble for teknisk hehe

 

Du kan begynne å sjekke dette:

 

Traffic Shaping, QoS .. Alternativt så finnes det iallefall på noen sisco switcher (de er sikkert dritdyre) :)

 

Tror det letteste er den linuxbox løsningen nevt lenger opp .. Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...