Gå til innhold

Oppgradering; DDR2 eller DD3 på sikt ?


Anbefalte innlegg

Skal oppgradere Hovedkort/ Cpu /Ram, og lurer på om jeg skal gå for DD2 eller DDR3 sett på sikt. Jeg bytter innmaten i pc'en ca. hvert andre år..

 

Ser på disse løsningene nå, forslag noen ?

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=79128

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=58649 ( ikke den rammen, men den med 9-9-9-24 til ca. 1500 )

 

Spent på innspill :D

 

Ps, skal ikke griseklokke, vil bare ha noe kjapt og stabilt som jeg har sjans til å oppgradere prosessor/ ram på seinere..

Endret av ZeroGee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg ville oppgrader med DDR2 det er billigere og DDR3 kan du heller vente med til prisene har sunket og pc-ene faktisk trenger det. Det skal en del før du klarer og utnytte 4 gb med ram.

 

Og siden du oppgraderer hvert andre år så kan du heller vente til da og så oppgradere til DDR3 når prisene er lavere og du kanskje trenger den hastigheten DDR3 gir deg.

 

Jeg ville valgt DDR2 handlevognen og så bare oppgradert det aller viktigste om 2 år vis du føler at pc-en trenger det. anbeflaer deg og kjøpe en annen kjøler en disse boxed kjølerne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Men jeg liker disse brikkene jeg kjører de på 1113 MHz og jeg syns de er kjøligeren enn luften rundt dem.

Har også tenkt til å kjøpe meg ett sett til for å oppgrdere til 8 GB.

De vakke så dyre og fancy så de også ut kanskje jeg skal prøve og bli kvitt mine 4 gb med ram og kjøpe noe sånt en dag.

 

Alltid likt design og med et åpent kabinett så er det viktig at det ser bra ut føler jeg.

Lenke til kommentar
Men jeg liker disse brikkene jeg kjører de på 1113 MHz og jeg syns de er kjøligeren enn luften rundt dem.

Har også tenkt til å kjøpe meg ett sett til for å oppgrdere til 8 GB.

 

De brikkene er flotte ja, og 4GB til den prisen er ganske ok. Men siden de går på luftkjøling kan de ikke bli kjøligere enn luften rundt seg ;)

 

edit: eneste negative med de er den høye spenningen på 2.1V, men det gjør jo ikke noe om du ikke er hardcore klokker.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Kunne tenke meg å kjøre bussene synkront, pga av stabilitet.

Hva vil beste løsninga være da ddr2/ ddr3 ?

 

1333 FSB er jo fristende da, selv om det blir litt dyrere.

Skal brukes hovedsaklig til 3D modellering/ rendring og musikkproduksjon.

Vil ikke ha noe " hakking " på softsynthene mine :p

Lenke til kommentar
Kunne tenke meg å kjøre bussene synkront, pga av stabilitet.

Hva vil beste løsninga være da ddr2/ ddr3 ?

 

1333 FSB er jo fristende da, selv om det blir litt dyrere.

Skal brukes hovedsaklig til 3D modellering/ rendring og musikkproduksjon.

Vil ikke ha noe " hakking " på softsynthene mine :p

 

Ingen forskjell, fordi du må kjøpe PC2-5300 minne om det skal kjøre synkront med Q9450 uten å klokke. Nyere Intelplattformer er laget for å kjøre minne med raskere hastighet på minne enn CPU og hovedkortetet sin FSB. Det betyr intet for stabiliteten.

 

Resten av oppsett stilles uavhengig av FSB:DRAM.

 

Ellers har da Q9450 Rated FSB på 1333, men det er Quad Pumped, dvs at egentlig FSB er 333 Mhz.

 

FSB:DRAM er da som følger med ulike typer minne (og ingen klokking) og en 1333 FSB CPU. Husk at Ram er Dual Rate, så hastigheten må deles på to.

PC2-6400 (800 Mhz) = 5:6

PC2-8500 (1066 Mhz) = 5:8

PC3-8500 (1066 Mhz) = 5:8

PC3-10600 (1333 Mhz) = 1:2

PC2-12800 (1600 Mhz) = 5:12

 

(forbehold for regnefeil)

 

Det er behov for en miniguide om minne kontra cpu-en sin hastighet.

Lenke til kommentar

Da endte jeg opp på;

 

 

OCZ TECH DDR3 PC3-12800 Platinum 1600MHz Dual Channel 4G Kit 7-7-7-20

 

ASUS P5E3 Deluxe, X38, Socket-775, DDR3, ATX, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

 

INTEL Q9450 C2 QUAD 2.66G 12MB 1333MHZ

 

Ble 1000 kr dyrere en DDR2 løsninga ( ca 5300 ), får vel ikke maks ytelse,

men håper det kan lønne seg på sikt..

 

Hadde kanskje gått for ddr2 løsninga, hvis noen hadde hatt Dominator PC2-8500 på lager, men skolen begynner snart,

og jeg trenger ny pc...

Tror dessuten OCZ brikkene klokker greit ;)

 

Takk for all hjelp !

Lenke til kommentar
Ble 1000 kr dyrere en DDR2 løsninga ( ca 5300 ), får vel ikke maks ytelse,

men håper det kan lønne seg på sikt..

 

Det kan eg garantere deg at det ikkje gjør. Når du kommer så langt at du trenger å bytte den prosessoren så har Intel forlatt s775 for lenge siden, erstatteren er allerede annonsert og kommer på markedet rundt årskiftet.

 

Så da må du bytte hovedkort uansett. Og til den tid så er DDR3-minne med mye bedre ytelse enn det du nå kjøper blitt standard og mye billigere.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...