Gå til innhold

Forsvarets Ingeniørhøgskole - gratis utdanning innen telematikk og data


vegaengh

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, morsomt å se mange meninger nedover siden selv om det er svært lenge siden jeg startet tråden.

 

Jeg jobber nå sivilt for Kongsberg Maritime, og denne utdannelsen har gikk meg mange muligheter. Jeg har vært på mange jobbintervjuer, og fått jobbtilbud nesten ved hvert intervju. Mye av grunnen til dette skyldes helt klart den utdannelsesveien jeg har tatt. Å ha ledelsesbakgrunn fra Forsvaret er svært positivt - spesielt for en forsvarsfokusert bedrift som Kongsberg-gruppen for eksempel er.

 

Jeg sitter også igjen med veldig god erfaring fra pliktårene mine. Det at jeg har jobbet over 3 år i Forsvaret etter fullført skole har bidratt til å åpne mange dører for meg jobbmessig.

 

Jeg bare forsterker det de fleste på dette forumet forsøker å si. Den faglige kvaliteten, lederutdannelsen og den praktiske erfaringen du får gjennom og etter FIH åpner mange dører for deg!

 

mvh

Vegard Engh

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

 

En morsom sak med den militære treningen du får fra skolen er at ingen av befalene har vært i skarpe oppdrag. Av denne grunn bærer mye av den militære treningen preg av at dette er noe befalene som lærer dette bort aldri har gjort i praksis og mye av den hører hjemme i den kalde krigen.

 

Nå er det forsåvidt noe sent jeg leser dette og i tillegg svarer. Og har i tillegg ikke lest alle svarene på tråden ennå, men føler likevel ett behov for å kommentere denne på tross av hvor gammelt innlegget er.

 

Når jeg begynte som instruktør på FIH (Daværende Hærens Ingeniørskole, HIS) i januar 2002 kom jeg rett fra 2 kontigenter i Kosovo. Og jeg sat ikke i en container eller var i bakre område i FYROM for å si det sånn..

Med andre ord synes jeg det er en interesant betrakning og jeg lurer på hvor Xaser har hold for sine påstander fra. Både mtp sannhetsgestalt og tidsgyldighet på utsagnet.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Studiet likner litt, men hos FIH kan du velge å fordype deg i informasjonsikkerhet også. Men utover det et det nok mye likt ja. Hvis du ønsker ytterligere informasjon kan du alltids sende Mail til skolen, eventuelt meg som også gjerne svarer på spørsmål. Søknadsfristen nærmer seg!

 

Stemmer at man kan fordype seg i Informasjonssikkerhet. FIH har også et veldig godt sammarbeid med Høgskolen i Gjøvik. Sjef FIH er foreleser ved HiG og har master i informasjonssikkerhet fra HiG. Er ikke for å "mot-reklamere" men for å informere. HiG ha et veldig sterkt fagmiljø innen informasjonssikkerhet ( bachelor, master og phd), så hvis dette feltet intereserer noen (som det kanskje gjør hvis de leser tråden om FIH) så kan dette være noe å ta en titt på også =) http://hig.no/studietilbud/it/bachelor/bis

 

Men selvsagt er dette IKKE det samma som å gå FIH, her får du jo ikke de samme lønnsvilkårene, lederutdanningen, eller den militærfaglige utdannelsen ;)

Lenke til kommentar

Som regel så har forsvaret et slags 1:1 ratio på utdannelse. Gir vi deg et år på skole, jobber du et år for oss. Men om det finnes forskjellige regler eller situasjoner som er anderledes enn dette er jeg ikke kjent med.

 

Men jeg vil anta at det ligger en kontrakt i bunn, for som du sier, det lønner seg jo ikke for forsvaret å bare utdanne folk, de vil jo sette den kompetanse i bruk =)

Lenke til kommentar

Stemmer det, men igjen, fagene jeg tar gir meg kunnskap jeg trenger i jobb. Ergo et slags alternativ til at jobben sender meg på kurs. Win-win.

 

Målet for Forsvaret må da inderlig være å gjøre det så attraktivt som mulig å jobbe ved avdelingen utover pliktjenesten. Det har man i stor grad lyktes med for min del, og derfor kan man også rettferdiggjøre kompetanseheving for vedkommende. Er i mine øyne en mye bedre innstilling enn at man skal tyne ut mest mulig nytteverdi fra en fenrik fra FIH med lavest mulig lønn innen han er ferdig med pliktjenesten og flykter ut i det sivile arbeidsliv.

Lenke til kommentar

Har søkt FIH selv dette året, og har mange spørsmål rundt plikttjeneste, mastergrad, og egentlig mye annet som har med skolehverdagen å gjøre. Usikker på om noen kommer til å svare med det første, men jeg prøver meg:

 

Du sier 3,5 års plikttjeneste. Kan man ta dette etter en master? Slik at jeg går 3,5år for bachelor, så drar jeg til Trondheim i 2 år for en master, og så tilbake til plikttjenesten etter dette? For hva jeg ser, er dette den beste løsningen både for forsvaret og meg selv. Hvem vil vel ha 3,5 års pause mellom bachelor og masteren?

 

Så står det et sted her i tråden, at du har tatt, eller tar masteren som en del av plikttjenesten? Jeg skjønner ikke hvordan det kan "gå bra". Forstå meg rett, det er jo en god nyhet for den som vil ut i det sivile arbeidsliv etter endt plikttjeneste. Men hvordan kan forsvaret da gi deg lov til å ta master under plikttjenesten, når det er en sannsynlighet for at du bare kommer tilbake til forsvaret i 1,5 år før du sier takk for deg?

 

Er det stor sannsynlighet for at du må skrive kontrakt med forsvaret, som gir dem rett til å beholde deg utover plikttjenesten, dersom de gir deg tillatelse til å ta masteren under den 3,5års plikttjenesten du opprinnelig begynte med?

 

For hvis dette ikke er tilfelle, og de "bare" vil ha deg inne i 3,5 år til å begynne med, ja da sier jeg takk og farvel etter endt plikttjeneste. Det er ikke til å stikke under en stol, at det sivile arbeidslivet frister, med bedre lønn, og en helt ærlig mindre krevende hverdag.

Lenke til kommentar

Mange gode spørsmål som jeg skal prøve å svare bedre på i morgen. Men kort fortalt er det veldig avhengig av hvilken avdeling du tjenestegjør ved. Ved enkelte avdelinger er det såpass gode kår, spennende arbeid og godt miljø at folk svært sjeldent slutter etter pliktjenesten er ferdig. Nettopp ved slike avdelinger kan det være gode muligheter for etterutdanning. Ved andre avdelinger som har mye større grad av utskifting av personell derimot er det ikke like aktuelt.

Lenke til kommentar

Og bare så det er sagt er det ikke nødvendigvis slik at man tjener mindre eller har en mer krevende hverdag enn i det sivile. Grunnlønnen er ikke nødvendigvis det helt store, men med litt øvelser og kanskje en tur til utlandet blir det fort nok av penger. Dessuten vil jeg påstå at innen IT/K2IS/Infosec er det få, om noen steder som kan matche Forsvaret som arbeidsplass når det gjelder givende og spennende arbeid. Men hver sin smak såklart.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...