Gå til innhold

Ukjente historier fra 2.verdenskrig.


Nukem

Anbefalte innlegg

I Sør-Norge var Kampene i Valdres ganske "heftige". Nrk har laget en dramatisert dokumentar en gang på 90-tallet om dette. Var faktisk statist selv. :D

 

Bor ca. 1 mil unda "Gråbeinhølet" i Valdres, der det falt flere på begge sider. Og norske troppers angrep på Bergaten gård er ganske spennende greier.! :)

Men var nok i Nord-Norge de største kampene var, blant annet slaget om Narvik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ja i Nord-Norge skjedde det mye mer enn i sør. Derfor skrev jeg i Sør-Norge... (skreve litt dumt kansje) :)

 

Skumleste i "bygdeboka" i dag, det eneste det sto om krigen om hjemplassen min er at Tyskerne stjal to hester. (Odin og brunen):p Og at en hane som galte på galt tidspunkt ble skutt av tyskerne.

Det bestefar som var omkring 18 år husker, hvar at de snek seg til skogs for å høre radio og at de hadde tyskere på garden som var hyggelige (med untak av en offiser og som hadde med seg en kokk som lagde kjempegod mat. :)

Lenke til kommentar

For en god del år siden, i Tyskland, kom jeg i snakk med en gammel mann. Han viste seg å være en ubåt-offiser fra krigen og hadde t.o.m. seilt i Norge. Jeg husker desverre ikke alt hva han sa (og jeg forsto vel ikke alt heller), men han gjentok hvor forferdelg krig var. Har aldri ønsket meg en båndopptaker så mye som jeg gjorde da....

 

Ellers vil jeg anbefale tyske krigsfilmer som "Das Boot" (klassiker) og "Stalingrad". De er veldig nøytrale i motsetning til de fleste amerikanske filmer som har en tendens til å overbrutalisere tyskerne. Sistnevnte film er egentlig bare fæl og du får sympati for de som ble sendt til helvetet ved østfronten.

Lenke til kommentar

Kan fortelle deg om en historie som hendte her på Sola, under 2. verdenskrig. Tyskerne hadde ikke vært her lenge, og var ute for å inspisere området rundt Sola Lufthavn, som var et svært viktig strategisk punkt under krigen. En solabu sto og saget ved, da noen tyske soldater kom forbi. Solabuen mumlet noe om tyskerne, og den ene tyskeren kom bort til ham og spurte: "Was sagt sie?". Solabuen reagerer da ved å svare: "Ved for faen! Jeg sager ved!".

 

Dette er en typisk vandrehistorie, som er nokså morsom. Andre sider ved krigen, er jo ikke fullt så morsomt. Sola Lufthavn var blant de første punkter som ble okkupert av de tyske okkupasjonsmaktene. Når det tidlig en morgen svermer Junkers JU-52 fly over Sola, mens hundrevis av fallskjermjegere hopper ut, er det ikke rart at Solabuene ble nysgjerrige. De hadde aldri sett en fallskjermhopper før, og trodde det var engler. En annen vandrehistorie vil ha det til at noen løp ut for å hente en fallskjerm, som senere ble sydd om til brudekjole. Bare noen få personer var stasjonert ved lufthavnen, og den tyske okkupasjonsmakten tok raskt overtaket.

 

De tragiske fortellingene, er de som går tett inn på sivilbefolkningen. Jeg hørte en gang på et foredrag i forbindelse med "Memorial Day", at det falt ofte bomber ned i hager og slikt i Stavanger/Sola-området. Noen av disse gikk aldri av, og dessverre prøvde eierne av hagene å bære dem bort. Av og til gikk disse bombene av i hendene på de uheldige.

 

Jeg er litt interessert i temaet selv, som du kanskje oppfatter. Det jeg i senere år har vært interessert i, er tanken på å finne en intakt tysk bunker, noe lignende som de gjorde i Danmark sent i sommer. Tenk å finne en bunker inne i fjellet, hvor døren aldri har vært åpnet siden tyskerne gjorde det i 1945. Inne finner du alt som om tyskerne forlot det dagen før. Hermetikk-mat, uniformer, våpen, personlige eiendeler osv. Tenk deg hvor spennende å få et innblikk i hvordan tyskerne hadde det her i Norge?

Lenke til kommentar
For en god del år siden, i Tyskland, kom jeg i snakk med en gammel mann. Han viste seg å være en ubåt-offiser fra krigen og hadde t.o.m. seilt i Norge. Jeg husker desverre ikke alt hva han sa (og jeg forsto vel ikke alt heller), men han gjentok hvor forferdelg krig var. Har aldri ønsket meg en båndopptaker så mye som jeg gjorde da....

 

Noen av de som var i den tyske marinen lever jo enda. Faktisk var naboen min matros på en av marineskipene i støttegruppen rundt Tirpitz da den lå i Altafjorden. Han kjeftet på med i forrige uke forsi jeg hadde fyllt opp alle søppelkassene med skrotet mitt :blush:

Lenke til kommentar
For en god del år siden, i Tyskland, kom jeg i snakk med en gammel mann. Han viste seg å være en ubåt-offiser fra krigen og hadde t.o.m. seilt i Norge. Jeg husker desverre ikke alt hva han sa (og jeg forsto vel ikke alt heller), men han gjentok hvor forferdelg krig var. Har aldri ønsket meg en båndopptaker så mye som jeg gjorde da....

 

Noen av de som var i den tyske marinen lever jo enda. Faktisk var naboen min matros på en av marineskipene i støttegruppen rundt Tirpitz da den lå i Altafjorden. Han kjeftet på med i forrige uke forsi jeg hadde fyllt opp alle søppelkassene med skrotet mitt :blush:

Da kan du jo hilse han og minne han på Blücher som ikke akkurat har rydda opp etter seg selv.

Lenke til kommentar
Alle burde lese "Vi slåss for Norge" skrevet av Svein Blindheim og Bjørn Østring! Faktisk en bok som burde vært pensum i norsk skole!

Apropos bøker om "små" historier så bør man lese Per Hansson sine bøker spesielt boka "Og tok de enn vårt liv" som omhandler familien Morset fra Selbu og det illegale arbeidet de gjorde under krigen. Særdeles spennende og godt fortalte bøker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et par morsomheter på lager :)

 

Tyskerne skulle lage kanonstillinger og skyttergraver på Valle på vestlandet et sted. Dette fikk tydeligvis noen av tyskerne her til lands problemer med. Enden på visa var at de konstruerte et helt fort med stillinger, skyttergraver og ammunisjonslager i Trolldalen på Valle i Telemark. Laaaangt unna der det skulle ligge.

 

Hadde en bestefar som under krigen var svært aktiv i XU i Porsgrunn og ble arrestert av gestapo etter diverse sabotasjeaksjoner. Han ble sammen med flere kamerater sendt til et fengsel i Horten hvor de etterpå skulle sendes til Tyskland. En av vaktene i dette fengselet var Tsjekker og hadde ikke så enormt mye til overs for tyskerne. Enden på visa ble at min bestefar sammen med andre fikk tsjekkeren til å kjøpe en kasse brennvin. Alle de tyske soldatene ble sporenstreks canacas drita fulle og sovna. Med det enkle resultat at alle fangene spaserte rolig ut av fengselet, gikk ned til havna, stjal en kogg og kjørte til Sverige.

Lenke til kommentar

Rart dette med Norge. 1800 talet da var Norge så fattig at mange emigrerte til USA. Og forsørgde familiene sine derfra, ved å sende over penger ol. Mens idag er det omvendt.

 

Smule funny å tenke på framgangen på 2 verdenskrig. De kom fra og være kun en "army" fra Tyskland, til og ta over og plyndre store deler. Virkelig rart å se på alle de som ble "lurt" av Hitler til å "ta over verdenen". Etter det jeg forstod var store deler av tyskerne vanlige personer som før krigen startet var siviliserte og vanlige mennesker.

 

Og utpå krigen hvor alle våpen fabrikkene ble større og større. Var vel det det gikk i på den tiden. ^^

Lenke til kommentar

i bodø da tyskerene bombanderte centrum sto bare en byggning igjen, tror 2-4 personer mistet livet under bomberegnet. grunnen til at tyskerene slo så hardt til var at vi hadde en flystripe, deriblant så var det to britiske flygere som var de eneste som beskyttet oss med fly.

en annen liten fra bodø var at en gammel dame viste at tyskerene kom og bestilte en antiluftskyts kanon, uheldighvis kom den aldri frem fordi det var noe krøll med posten i svergie. først 40 år etter kom den til bodø :!: litt sent å komme med posten. :blush:

 

anbefal deg å lese litt om nordlands historier fra krigen, er mye interessant å lære

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har et par morsomheter på lager :)

 

Tyskerne skulle lage kanonstillinger og skyttergraver på Valle på vestlandet et sted. Dette fikk tydeligvis noen av tyskerne her til lands problemer med. Enden på visa var at de konstruerte et helt fort med stillinger, skyttergraver og ammunisjonslager i Trolldalen på Valle i Telemark. Laaaangt unna der det skulle ligge.

 

Hadde en bestefar som under krigen var svært aktiv i XU i Porsgrunn og ble arrestert av gestapo etter diverse sabotasjeaksjoner. Han ble sammen med flere kamerater sendt til et fengsel i Horten hvor de etterpå skulle sendes til Tyskland. En av vaktene i dette fengselet var Tsjekker og hadde ikke så enormt mye til overs for tyskerne. Enden på visa ble at min bestefar sammen med andre fikk tsjekkeren til å kjøpe en kasse brennvin. Alle de tyske soldatene ble sporenstreks canacas drita fulle og sovna. Med det enkle resultat at alle fangene spaserte rolig ut av fengselet, gikk ned til havna, stjal en kogg og kjørte til Sverige.

mye heftig skjedde i telemark under krigen. har selv kikket i ett par maskingeværposter som ligger i bamble. onkelen min var å kikket engang for mange år siden i en av stillingene og fant hjelm og et nedrustet maskingevær sammen med stekepanner og lamper.

 

kampene i vinjesvingen var ganske heftige. der gav vi tyskerne real motstand.

 

og ikke glem tuntvanns sabotasjen i rjukan på vemork, regnet som en av det mest vellykkede sabotasjer gjennom tidene. faren min kjente lederen av gruppen og har bitt fortalt om operasjonen gjennom han.

("helter fra telemark" er en morsom film for alle ww2 entusiaster)

 

hadde selv besteforeldre som var med i motstandsbevegelsen i skien og porsgrunn. farfar var spion og formidlet info fra london til motstandsgruppen og opererte uten våpen, han fortalte om hvordan de satt på møter med sekk over hode og kvister i munnen for at ingen skulle gjenkjenne noen gjennom ytre eller stemme dersom de ble tatt av tsykere. morfar var med i milorg og måtte stikke til skogs da han ble tystet på av en nazi-sympatisør. han fortalte om ett par skuddvekslinger mellom motstandsgruppen i skien og tyskerne der han selv var med og løsnet skudd mot en tysk gruppe. men likte aldri å prate om krigen da han trodde han drepte en tysker under den ene skuddvekslingen etter dette dro han til vinterkrigene i russland,men kom heldigvis tilbake. har geværene hans nå som jeg arvet, blant annet us-carbine'en som han antagelig drepte en tysker med og en tysk mauser.han hadde også en pistol,men denne måtte han kvitte seg med for ikke å bli oppdaget av tyskerne (alle med våpen ble drept på stedet eller sendt til en leir for å dø) kjente en annen person på kleiva som også var med og hadde drept en tysker i en av kampene.

 

videre så ble jeg vist en hjemmelaget pistol med lyddemper som visstnok skulle ha blitt brukt under krigen i porsgrunnsområdet til å drepe en nazi-sympatisør som anga motstandsmenn til tyskerne.

 

videre har jeg også en annen historie fra skien, en tannlege som var nazist som pga dette ble kastet ut av tannlegeforeningen, da dro han til øst-fronten og vinterkrigen for å hjelpe tyskerne og kom aldri tilbake.

 

hele slekta var krigsfolk og deltok i milorg i norge,el alamein ørken krigene,landgangen i nordmandie sammen med engelske tropper ved sword beach, øst-fronten og vinterkrigene i finland. bror til morfar som var med i landgangen ble aldri den samme etter krigen og havnet på galehus. han var av dem som opplevde for mye rett og slett.

 

men for dem som har lyst så er det spennende å kikke i maskingevær postene til tyskerne i bamble. den ene ligger ved motorveggen til valle ved en åker der de dyrker kims-poteter (dette er kanskje den beste bunkeren man ser den ikke om sommeren pga bladene på trærne,men om høsten så ser man den ganske tydelig med armert betong og maskingevær luker) og den andre ligger ved veien ned til brevikstrand i bamble. finnes flere som jeg ikke har sett enda.

 

ellers vil jeg også minne om en tv-serie om norge i krig som gikk for litt sidn på nrk. der tsykerne har laget en slags propaganda video om militære fremganger i norge, der de omtaler milorg og sivorg som tapre og harde motstandere til tross for deres enkle midler.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ufattelig mange bøker om WW2 i norge, og kan anbefale noen i farten hvertfall:

 

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...1&cid=85133

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=150634

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?stipr=...&cid=134539

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?stipr=...1&cid=85134

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...1&cid=99266

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=116085

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=115498

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=142616

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=175333

 

Dette er noen av de bøkene jeg synes er bra. Jeg synes faktisk bøker om temaet skrevet på 50 og 60 tallet er de beste. Bortsett fra at man da var rimelig lite human i sin tolking av f.eks hvordan nordmenn var etter frigjøringen. Det var mange grusomme handlinger som jeg ikke synes ble skikkelig dokumentert før vår tid.

Lenke til kommentar

Sorry, men jeg fordrar ikke slike "intetsigende" linker.

Liker de slik:

Høk over høk

Nattjager (har jeg lest selv, anbefales. Veldig lettlest.

Marius - skiløper - jageress - krigsfange

Bomb Gestapohovedkvarteret

Catalina mot U-båt

Vi bombet Nazi-Tyskland

En krigsflygers dagbok

Banesår

Scharnhorst

 

I tillegg har Cato Guhnfeldt skrevet mange bøker om krigen i Norge.

Og er du interessert i fly og krigen, anbefaler jeg dette "leksikonet": Flyalarm (Her får du den 100 kr billigere enn Haugen bok)

 

Og glem ikke Norge i Krig

Endret av Mark9
Lenke til kommentar

Hørte ei artig "krigs" historie herifrå Valdres, her om dagen:

Tyskerne svar vistnokk veldig glad i hare, som de kjøpte av lokalbefolkningen. Og noen smarte hoder fant ut at Katt ligner veldig på hare når den er flådd. Så dermed blei det solgt en del katt til Tyskerene og det gikk stårlende lenge.

Så ein dag kom eit par tyskere inn på eit tun og spurte om han hadde harekjøtt å selge,

for så å tilføye "nicht meir pus"

(eller noe i den duren.) :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...