Gå til innhold

Radiograf utdannelse og jobbmuligheter


blomsty

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kommet inn på radiograf studiet i oslo. Men nå har jeg plutselig blitt veldig usikker på om jeg skal ta fatt på denne utdanningen. For det første er jeg litt redd for at det kan bli for vanskelig, med tanke på fysikk og det at endel undervisning er på engelsk For det andre er jeg redd for kreft risiko og stråling når man jobber som radiograf.

 

Og helt til slutt, jobb mulighetene som radiograf. Jeg har hørt at det er veldig vanskelig å få seg jobb som radiograf, og at man f.eks må få seg jobb i Sverige og Danmark. Er det riktig at det er så vanskelig å få seg jobb? Var visst noe med at det blir utdannet flere radiografer enn det er stillinger i Norge.

 

Er jo på en måte dumt om jeg tar meg et jobbår nå, for da henger jeg et år etter med utdannelse. Men på den andre siden slipper jeg jo 3år om jeg ikke får meg jobb i dette yrket. Er allerede utdannet apotektekniker, og der er det mer eller mindre umulig å få seg jobb.

 

Har dere evt. forslag til stabile jobber hvor det faktisk er en mulighet til å få seg jobb etter endt utdanning?

 

Håper på svar :) For nå nærmer skole start seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hører folk si det samme om jobbmulighetene som radiograf her oppe i nord. Mange må tar til takke med vikariater for å få en fot innenfor på de aktuelle sykehusene.

Men slike ting kan fort endre seg. Det er tross alt 3 år til du evt. er ferdig utdannet radiograf, og det er umulig å spå hvordan jobbmulighetene er da.

 

Yrker hvor det er stort behov for arbeidskraft pr. i dag er bl.a. ingeniør, (sivil)økonomer, lærere i grunnskole/barnehage og it personell.

Men igjen kan dette snu fort fordi jobbmarkedet svinger opp og ned hele tiden. Så hvis du virkelig har lyst til å bli radiograf, så go for it og ikke tenk på hvordan arbeidsmarkedet kan være om tre år.

 

Er du usikker, så kan det være greid med et jobbår. Du sier du blir hengende etter med studiene hvis du tar et friår. Hengende etter i forhold til hva? Dersom det er alder, så ikke la det bekymre deg. Du finner folk i alle aldre på høyskolene og universitetene rundt omkring.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Er helt enig med det Rufusrotta skriver her. Man vet aldri hvordan det er om 3 år, om det er ingen ledige jobber, eller om det er stor mangel. Når jeg begynte på radiografutdanningen var det et stort mangel på radiografer, mens på det siste året mitt gikk det rykter om at "ingen kom til å få jobb". Ved endt utdanning, så viste det seg at samtlige i klassen min hadde klart å skaffe seg jobb innen 3 måneder allikevel.

 

Man kan vel ikke alltids forvente å få seg jobb på sin favorittplass med en gang, men dersom man er villig til å flytte på seg, så er det alltids jobbmuligheter. Danmark søker stadig etter radiografer f.eks.

 

Du spurte om radiografer er utsatt for mer stråling enn andre jobbyrker, og det er vi selvfølgelig ikke. Vi beskytter oss med blykapper/vegg, og er da sjeldent i eksponeringsrommet. Jeg har jobbet som radiograf i 3 år, og har enda ikke fått noe stråling eksponert på meg. - Piloter er da gjerne en gruppe hvor de er eksponert for mer stråling (kosmisk stråling), og det er ikke målt noen høyere forekomst av kreft iblandt dette yrket. Det er til og med noen forskere som sier at litt stråling er sunt for deg, men dette har de da ikke klart å bevise helt enda....

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Litt gammel sak dette, men følte at de spørsmålene som var stilt var relevante for meg og. Er lysten på å ta radiograf studie i Trondheim på HIST, men er usikker på om dette er ett smart valg. Jeg vet jobbmarkedet svinger så det er vanskelig å si noe om, men jeg lurer på om hvor vanskelig radiograf-faget er.

Er det type doktor vanskelig, eller er det sånn midt på treet om man legger inn godt med arbeid?

Lenke til kommentar

Flere her som har erfaring med radiografi-studiet? Vurderer selv å søke på Høgskolen i Gjøvik.

 

Vet ikke heelt hvorfor jeg er interessert i studiet, men er et eller annet som trigger meg med kombinasjonen sykehus, teknikk og kontakt med mennesker. Har hvertfall satt opp studiet som ett av de ti, så får man bare bruke tida godt fremover!

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Kjenner ikkje til markedet for radiografer i dag, men hovedutfordringa som radiograf er at det ikkje akkurat er så mange forskjellige arbeidsplassar ein kan velge mellom.

 

Som ingeniør vil du ha langt meir å velge mellom. Sjølv om det er dårlige tider i oljeindustrien så er det fortsatt ledige ingeniørjobbar innanfor blant anna offentleg sektor. Så som ingeniør i dag så er det ikkje sikkert du får ein godt betalt oljejobb, men du får nok ein ingeniørjobb dersom du nedjusterer lønnsforventningane. Ikkje at radiografar vanligvis har så godt betalt heller.

Lenke til kommentar

Kjenner ikkje til markedet for radiografer i dag, men hovedutfordringa som radiograf er at det ikkje akkurat er så mange forskjellige arbeidsplassar ein kan velge mellom.

 

Som ingeniør vil du ha langt meir å velge mellom. Sjølv om det er dårlige tider i oljeindustrien så er det fortsatt ledige ingeniørjobbar innanfor blant anna offentleg sektor. Så som ingeniør i dag så er det ikkje sikkert du får ein godt betalt oljejobb, men du får nok ein ingeniørjobb dersom du nedjusterer lønnsforventningane. Ikkje at radiografar vanligvis har så godt betalt heller.

Sjekk datoen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...