Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel med Alcatel Speedtouch


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NextGenTel leverer IP og ikke PPoE (Point-to-Point over Ethernet) som Telenor. Dermed kan du ikke koble på et modem, men trenger en router. IP-løsningen er mye bedre, da du slipper å legge inn en PPoE-klient på pc'en, samt at du har mye bedre mulighet for å styre traffikken med en router. Du kan altså ikke bruke en Alcatel Speedtouch mot NGT!

Lenke til kommentar
NextGenTel leverer IP og ikke PPoE (Point-to-Point over Ethernet) som Telenor. Dermed kan du ikke koble på et modem, men trenger en router. IP-løsningen er mye bedre, da du slipper å legge inn en PPoE-klient på pc'en, samt at du har mye bedre mulighet for å styre traffikken med en router. Du kan altså ikke bruke en Alcatel Speedtouch mot NGT!

 

Det modemet er da utmerket i stand til og levere rein IP med DHCP, at TN+ har valgt PPPoE har da ingenting med modemet og gjøre, NGT bruker vel PPPoA mot sine modemer med innebyggd router.

Lenke til kommentar
NextGenTel leverer IP og ikke PPoE (Point-to-Point over Ethernet) som Telenor. Dermed kan du ikke koble på et modem, men trenger en router. IP-løsningen er mye bedre, da du slipper å legge inn en PPoE-klient på pc'en, samt at du har mye bedre mulighet for å styre traffikken med en router. Du kan altså ikke bruke en Alcatel Speedtouch mot NGT!

 

Det modemet er da utmerket i stand til og levere rein IP med DHCP, at TN+ har valgt PPPoE har da ingenting med modemet og gjøre, NGT bruker vel PPPoA mot sine modemer med innebyggd router.

 

Greit nok det, men det leveres jo ikke rein IP. Det må jo en router på kundens side for å kommunisere med DSLAM'en i sentralen. Er ikke i 100 her, men det virker jo ganske logisk...

Lenke til kommentar

Greit nok det, men det leveres jo ikke rein IP. Det må jo en router på kundens side for å kommunisere med DSLAM'en i sentralen. Er ikke i 100 her, men det virker jo ganske logisk...

 

Hva mener du?

Modemet som Telenor Networks bruker er dønn likt uansett hvilken løsning som brukes, Telenor pluss bruker PPPoE og f.eks Bluecom bruker rein IP tildelt med DHCP over akuratt samme modemet.

Lenke til kommentar

Alt står å faller på hva DSLAM som står i sentralen... om modemet støtter PPPoE eller ikke har lite å si sånn sett.

Er faktisk kun Telenor som kjører med PPPoE.

Må stå en Alcatel DSLAM i sentralen om Alcatel skal fungere. F.eks. Zyxel fungerer på en Alcatel DSLAM.

 

NGT kjører kun med Netopia og Cisco så langt jeg vet...

Lenke til kommentar
NextGenTel leverer IP og ikke PPoE (Point-to-Point over Ethernet) som Telenor. Dermed kan du ikke koble på et modem, men trenger en router. IP-løsningen er mye bedre, da du slipper å legge inn en PPoE-klient på pc'en, samt at du har mye bedre mulighet for å styre traffikken med en router. Du kan altså ikke bruke en Alcatel Speedtouch mot NGT!

 

Jeg tror du kan konfigurere en speedtouch home til å være router også. Se feks denne linken. Cluet er om jeg får spedtouch til å kommunisere med sentralen, noe det ser ut til at ikke er mulig ut fra postene så langt...

Lenke til kommentar

NGT kjører kun med Netopia og Cisco så langt jeg vet...

 

Stemmer....

Kan ikke bruke andre routere som ikke er programmert av NGT

 

Men kommuniserer ikke ikke alcatel-boksen med setralen etter standardprotokoller? Eller er det proprietære løsninger for alcatel, cisco etc. det er snakk om her? Om det er standard protokoller må det vel være mulig?

Lenke til kommentar

NGT bruker PPPoA og et passord og brukernavn er lagret i selve boksen.

 

Selv om du hadde hatt dette passordet og brukernavnet og la det inn på en Alcatel boks som støtter PPPoA, vil det nok ikke ha virket.

Siden det er interop problemer mellom Cisco og Alcatel utstyr, du må ha en bleeding edge Cisco DSLAM firmware for at det skal fungere, men tror ikke den finnes i public release enda.

 

Telenor bruker idag PPPoE og de er vel de eneste akkurat nå.

Men flere av de andre vurderer å gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Bare for å slenge inn en liten ting her.. Når jeg hadde besøk av montør fra NGT for en stund siden, spurte jeg om en liten ting.. Jeg hadde fortsatt modemet til telenor, som jeg skulle sende tilbake (no rush) .. og så venta ejg på et modem ngt skulle sende til meg (tydeligvis ikke no rush fra deres side) ..

 

Så jeg spurte om jeg kunne bruke telenormodemet, og da fikk jeg et klart nei. På grunn av post og teletilsynet (eller hva de heter) er det no regler for hivlket utstyr som kan brukes av hvem mot hvem. Det ville kanskje funke, men ikke være helt okej.. Ikke spør meg hvordan, hvorfor, og om det bare er pure bs. Men det var iallfall det jeg fikk høre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...