Gå til innhold

må betale for å åpne sperret abb som ikke brukes


Anbefalte innlegg

Jeg har et Telenor Superminutt abb som jeg fikk for snart et år siden, da jeg ville spare 1000kr på å kjøpe min SE 810i med abb'et fremfor uten abb. Jeg har ikke brukt abb'et siden september, da jeg låste opp telefonen og skaffet meg One Call isteden. Jeg har dog betalt månedsprisen på Superminutt i 11mnd nå, fordi jeg hadde binding på ett år. Nå har jeg fått siste faktura, og har sagt opp.

 

Jeg har tydeligvis vært litt treig med ei regning mens jeg drev med eksamen og flyttet til Oslo. På min nye faktura nå er det et purregebyr og et gebyr for å åpne sperret abb. Jeg visste ikke det var sperret engang, men det er jo fordi jeg ikke har brukt simkortet på ni måneder.

 

Purregebyret er jo greit, jeg har vært treig å betale ei regning. Når jeg ringte og snakket med dem ang gebyr for åpning av sperret abb så sa kundeservice at dette var noe som skjedde automatisk når jeg betalte neste faktura. Jeg spurte om hun ikke bare kunne holde det sperret da, da jeg ikke bruker det uansett og gjerne ikke vil betale 250kr for å få noe jeg ikke bruker til å fungere, men det gikk ikke.

 

Er det egentlig greit? Jeg føler det er som å bli tvunget til å betale for å reparere noe jeg skal kaste.

 

Jeg vet ikke om jeg tror jeg får så mye ut av å poste dette her, men det er greit å bare få ut litt damp. Det irriterer meg ihvertfall endel!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik er det hos alle operatører og også hos forsikringsselskap osv. Selv om du ikke har benyttet deg av bilforsikringen på flere år og du har betalt en regning over 1.mnd for sent så vil det komme purregebyr og gebyr ved åpning av abonnementet. Det eneste du kan prøve deg på er å høre med de på kundeservice om de kan være snill å fjerne gebyret hos deg siden du selv sier at du var i en flytteperiode og dermed overså regningen. De kan uansett se på historikken din når det gjelder betalinger. Hvis du alltid har betalt ved forfall tidligere og dette var en engangshendelse er det større sjans for at de krediterer deg gebyret.

Lenke til kommentar

joda, purregebyret er jeg jo helt enig i. og sånn rent juridisk så er de vel i sin fulle rett til å kreve gjenåpningsgebyr også. men det er surt likevel. det har jo ingen betydning om abb'et er sperret når ingen noensinne kommer til å bruke det den siste måneden, og det er sagt opp med virkning fra 12.august.

 

de har også klart å få inn to samtaler på den siste perioden. 1,19min ringetid, 2,68kr. og jeg VET at simkortet ikke har stått i en telefon på mange måneder. men det kunne hun ikke forklare...

Lenke til kommentar

Hadde isåfall krevd en spesifisert utskrift, hvis du vet at det ikke er noen sjans for at det har vært i bruk. Det koster deg ingenting å få det, så du har ikke noe å tape på det. Vet av erfaring at det varierer veldig mye hvor rund i kantene den personen du snakker med er, og hvordan du legger frem saken din, så jeg hadde gjort et til forsøk hadde jeg vært deg.

Lenke til kommentar

Eg tykkjer også at det virkar svært rart å måtte betale gjenopningsgebyr for eit abonnement ein ikkje har tenkt å opne igjen. Då tykkjer eg at ein måtte ha kalla det gebyret for noko anna, f.eks nedstengingsgebyr. Sidan du alt har sagt opp, lurer eg på kva som skjer dersom du betalar rekninga utan dette gebyret. At ting skjer automatisk er ei dårleg orsaking.

 

Edit: Kva er betalingsfristen på den rekninga? Eg ville venta med å betale rekning minus gebyr til etter 12/8, dvs. når abonnementet er sagt opp. Då kan dei vel ikkje gjenopne det automatisk?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Ser ikke noe problem her egentlig, i vilkårene til Telenor Mobil står det helt klart;

 

"

14.2.3 Gjenåpning:

 

Dersom leveranse av tjenester er stanset som følge av kundens mislighold, gjenopptar Telenor levering av tjenesten når det forhold som begrunnet stengingen, er rettet. Kunden blir belastet med den til enhver tid gjeldende pris for gjenåpning."

 

Telenor forholder seg ganske enkelt til vilkårene sine her, det er ikke deres jobb å undersøke om en kunde som ikke gjør opp seg ønsker å gjenåpne et abonnement som er blitt sperret grunnet utestående faktura eller ikke. Om du som kunde bruker dette abonnementet eller ikke, er jo revnende likegyldig, betal faktura i tide så unngår du gjenåpningsgebyr.

 

Eg tykkjer også at det virkar svært rart å måtte betale gjenopningsgebyr for eit abonnement ein ikkje har tenkt å opne igjen. Då tykkjer eg at ein måtte ha kalla det gebyret for noko anna, f.eks nedstengingsgebyr. Sidan du alt har sagt opp, lurer eg på kva som skjer dersom du betalar rekninga utan dette gebyret. At ting skjer automatisk er ei dårleg orsaking.

 

Tull, det er ikke Telenors jobb å undersøke om kunden ønsker et abonnement gjenåpnet eller ikke. De følger bare sine egne vilkår, og er pliktige til å gjenåpne et abonnement så fort kunden gjør opp for seg. Samtidig har de full rett til å ta penger for det, jamfør vilkårene deres.

Endret av Submariner
Lenke til kommentar
Ser ikke noe problem her egentlig, i vilkårene til Telenor Mobil står det helt klart;

 

"

14.2.3 Gjenåpning:

 

Dersom leveranse av tjenester er stanset som følge av kundens mislighold, gjenopptar Telenor levering av tjenesten når det forhold som begrunnet stengingen, er rettet. Kunden blir belastet med den til enhver tid gjeldende pris for gjenåpning."

 

Telenor forholder seg ganske enkelt til vilkårene sine her, det er ikke deres jobb å undersøke om en kunde som ikke gjør opp seg ønsker å gjenåpne et abonnement som er blitt sperret grunnet utestående faktura eller ikke. Om du som kunde bruker dette abonnementet eller ikke, er jo revnende likegyldig, betal faktura i tide så unngår du gjenåpningsgebyr.

 

Eg tykkjer også at det virkar svært rart å måtte betale gjenopningsgebyr for eit abonnement ein ikkje har tenkt å opne igjen. Då tykkjer eg at ein måtte ha kalla det gebyret for noko anna, f.eks nedstengingsgebyr. Sidan du alt har sagt opp, lurer eg på kva som skjer dersom du betalar rekninga utan dette gebyret. At ting skjer automatisk er ei dårleg orsaking.

 

Tull, det er ikke Telenors jobb å undersøke om kunden ønsker et abonnement gjenåpnet eller ikke. De følger bare sine egne vilkår, og er pliktige til å gjenåpne et abonnement så fort kunden gjør opp for seg. Samtidig har de full rett til å ta penger for det, jamfør vilkårene deres.

 

 

Nok et godt eks på at normenn ikke leser vilkårene som hører til det man kjøper..... Straffer seg å ikke lese vilkårene... :p

Lenke til kommentar

hehe... det som straffer seg er vel egentlig å glemme å betale regninga når man er på flyttefot. blir nok å betale den ja, uten å mase så mye mer om det. spesielt når det står såpass klart i vilkårene.

 

det er kjipt, og det er irriterende, men det er vel strengt tatt ikke så mange andre å skylde på... :roll:

Lenke til kommentar
det er kjipt, og det er irriterende, men det er vel strengt tatt ikke så mange andre å skylde på... :roll:

 

Det er ikke noe hyggelig nei. Hadde du fått med deg gebyret før du betalte det utestående så kunne du sikkert kontaktet dem og bedt dem om ikke gjenåpne abonnementet. Men nå er det jo for sent siden det allerede er gjort. :)

Lenke til kommentar

neida, purregebyr og gjenåpningsgebyr kom på fakturaen for neste (og siste) månedsavgift. før 3.august skal jeg dermed betale for siste måned (13.juli-12.august, det er lagt inn oppsigelse fra første mulig dag etter binding, 12.aug), purring for juni og gjenåpning

Lenke til kommentar

Står det kanskje også nokon stad i desse brukarvilkåra at operatøren kan opne eit abonnement som er sagt opp? Då vert eg verkeleg redd.

 

Uansett, om ein les vilkåra eller ikkje, det debatten dreiar seg om er ikkje berre kva selskapa kan og ikkje, men kva som er rimeleg og ikkje. Og eg meiner i alle fall at det er urimeleg å ta gjenopningsgebyr for eit abonnement som er sagt opp. Då er det meir fair å kalle det gebyret for noko anna. Og om vilkåra gjev selskapet aldri så mykje rett juridisk, så bør ein bruke fornuften i ei sak som denne. Det svarar seg den dagen kunden vurderer å komme tilbake.

 

Edit: Såg ikkje dei siste innlegga før no, men eg ville kanskje tatt sjansen på å vente med å betale til 12/8, og så latt vere å betale gebyret. Litt kjedeleg dersom operatøren rekk å purre på nytt.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Edit: Såg ikkje dei siste innlegga før no, men eg ville kanskje tatt sjansen på å vente med å betale til 12/8, og så latt vere å betale gebyret. Litt kjedeleg dersom operatøren rekk å purre på nytt.

 

Regner med du ikke mener det du skrev før edit'en din lenger i forhold til saken vi diskuterer i denne tråden. Fordi dette er ikke noe snakk om å gjenåpne et abonnement som er sagt opp, men derimot et som er stengt grunnet utestående faktura. Og det er jo noe et selskap er pliktig å gjøre så snart man har gjort opp fakturaen, uavhengig av om den som eier abonnementet bruker det eller ikke.

Lenke til kommentar

Eg meiner det eg skreiv. Dersom abonnementet ikkje skulle seiast opp ville saka sjølvsagt vore annleis. Eg kan vere med på at saka hadde vore endå enklare dersom abonnementet var sagt opp per dags dato. Ei mogeleg løysing kunne kanskje vere å diskutere med Telenor om å få lov til å vente med å betale fakturaen til etter 12/8, og dermed sleppe å betale gebyret.

Lenke til kommentar
Eg meiner det eg skreiv. Dersom abonnementet ikkje skulle seiast opp ville saka sjølvsagt vore annleis. Eg kan vere med på at saka hadde vore endå enklare dersom abonnementet var sagt opp per dags dato. Ei mogeleg løysing kunne kanskje vere å diskutere med Telenor om å få lov til å vente med å betale fakturaen til etter 12/8, og dermed sleppe å betale gebyret.

 

Men abonnementet er blitt gjenåpnet allerede, og kunden blir nå etterfakturert for denne gjenåpningen. Ergo, så har han fått gjenåpnet abonnementet slik Telenor plikter å gjøre så snart kundens utestående saldo er gjort opp.

 

Hva er poenget med å utsette betaling av fakturaen til etter 12.08? Telenor har jo allerede gjenåpnet abonnementet for kunden før 12.08 så han må jo betale for dette. Forstår ikke hva du mener her.

 

Skulle Telenor bare sagt; "Vi gidder ikke gjenåpne abonenmentet ditt", siden abonnementet likevel skulle sies opp om noen uker? Det vil jo være riv ruskende galt, og det er ikke Telenor sin oppgave å undersøke dette når en kundes abonnement stenges grunnet utestående betaling.

Lenke til kommentar
Eg tolkar det slik at abonnementet er stengt, og blir opna når fakturaen vert betalt. Difor ville eg ha venta med å betale til etter 12/8 osv. Dersom abonnementet allereie er opna vert jo saka annleis, då er det nok berre å godta det, sjølv om det er sure pengar å betale.

 

Da er vi egentlig enig, fordi jeg tolker det slik at abonnementet er blitt gjenåpnet og kunden så fakturert for gjenåpningsgebyr i ettertid. Er helt enig med deg i at det er dumt å måtte betale for gjenåpningsgebyr hvis kunde gir beskjed om at han ikke ønsker abonnementet gjenåpnet grunnet oppsigelse, før han betaler det utestående.

 

Nå trengs det bare at trådstarter kaster lys over hva som er riktig av våre to forskjellige tolkninger. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...