Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hoste nettside hjemme fra


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har lyst til å prøve å hoste en nettside jeg har laget hjemme fra. Jeg har bare lyst til å prøve å se hvordan den virker, for å så få en kamerat til å prøve den ut.

 

men så kommer spørsmålet: hvordan hoster jeg den hjemme fra, er det gratis ved, nå tenker jeg på domener ol.

 

F.eks hvis du prøver å gå inn på www.fropfjasijfga.net (bare noe jeg skrev inn nå) kommer det "tjener ikke funnet", kan jeg da ta det domenet? Og hvordan laster jeg den opp dit og eventuelt tar eierskap av det domenet?

 

 

den skal kun hostes fra min pc en liten stund, så jeg får prøvd det ut:-)

 

takk på forhånd

 

mvh. PuterDude

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du finner et ledig domene, kan du kjøpe domenet ja. f.eks domeneshop. Men mest sannsynlig har du dynamisk ipadresse hjemme, dette kan da skape problemer hvis du plutselig får ny ipadresse. For å løse dette kan du bruke dyndns.org f.eks.

 

Så må du ha en webserver som du installerer på en maskin, f.eks apache

Jeg vil anbefale wamp eller xamp, disse kommer med apache, php mysql ferdig oppsatt.

Lenke til kommentar

Hei,

er ingen ekspert på dette men har selv funnet fram til dette:

Hoster min egen webside, har dynamisk ip adresse , men det løser jeg med å bruke "redirect" funksjonen til dyndns.com.

Det fungere slik at ruteren min med jevne mellomrom gir beskjed til Dyndns om hvilken ip adresse jeg har. Når du skriver inn webadressen i nettleseren blir du hele tiden sendt til riktig ip.

Da websiden hostes på en egen linux server, som jeg bygget av noen gamle deler, måtte jeg i tillegg aktiver portforwarding i ruteren, slik at alle innkommende forespørsler på port 80 (tror jeg det er), blir sendt til riktig maskin i mitt nettverk.

På dyndns får du også gratis domene navn, eksempel: xxxxx.dontexist.org, xxxx er det du velger selv resten er fast. Fungerte greit for meg da jeg lagde egen side bare for moro.

Anbefaler deg å gå på dyndns.com og lese mer, det er litt rotete å finne frem til gratistjenestene der, men de er der (er vel litt gjemt da det er en kommersiell aktør som lever av dette)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

har nå installert apache på min maskin, og bruker foreløpig ip-adressen, men siden er skrevet i php, jeg vet ikke om apache støtter det, for jeg har gjort det som har stått i en guide, og lagt inn hele siden (med design og alle ikoner, hele greia) i mappen som sto, tviler på at det er riktig, for når jeg skriver inn min ip i nettleseren så kommer det bare opp alle filene som ligger i den mappa. aner ikke hva jeg gjør galt, er sikkert noe innlysende :p

 

PS: grov feil i forrige post: jeg har lastet ned sourcen og har tenkt å bygge videre på siden og eventuelt få en ordentlig host hvis det blir et godt resultat, men foreløpig kun en "test"

 

Jeg tenkter at kanskje at utseende, sm bakgrunn, banner, ikoner osv. skal i en annen mappe, men bare ren gjetting :)

 

Takk for svar, og eventuelt kommende svar

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

har nå installert apache på min maskin, og bruker foreløpig ip-adressen, men siden er skrevet i php, jeg vet ikke om apache støtter det, for jeg har gjort det som har stått i en guide, og lagt inn hele siden (med design og alle ikoner, hele greia) i mappen som sto, tviler på at det er riktig, for når jeg skriver inn min ip i nettleseren så kommer det bare opp alle filene som ligger i den mappa. aner ikke hva jeg gjør galt, er sikkert noe innlysende :p

 

PS: grov feil i forrige post: jeg har lastet ned sourcen og har tenkt å bygge videre på siden og eventuelt få en ordentlig host hvis det blir et godt resultat, men foreløpig kun en "test"

 

Jeg tenkter at kanskje at utseende, sm bakgrunn, banner, ikoner osv. skal i en annen mappe, men bare ren gjetting :)

 

Takk for svar, og eventuelt kommende svar

 

Apache støtter det jo, men du må installere ekstra støtte for det. Er mye lettere hvis du avinstallerer apache og heller installerer wamp eller xamp, disse kommer med apache og php og mysql ferdig.

Lenke til kommentar

Hei,det er voldsomt arbeid for bare å teste ut en nettside.

Send meg en pm så kan jeg hoste siden for deg en stund gratis hvis du ønsker, har masse plass og båndbredde som ikke blir brukt.

 

Men det er jo morro og lære å sette opp egen web server,selv har jeg aldri tatt meg bryet.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg har nå installert wamp, jeg har no prøvd å legge inn hele siden inn i "www directory", og trykker på localhost.

 

dette skjer: siden kommer opp med masse tekst, noen ting skal være der, men det meste ikke (det jeg har sett fra bildene), det er ingen ikoner, bilder, baggrunner eller banner der, selvom det ligger i C:\\wamp\www. skal det grafiske i en annen mappe, for at det skal komme opp når jeg kjører localhost?

 

For sånn som siden er nå, er den ubrukelig og rotete .

 

håper dere/du skjønner hva jeg mener :)

 

mvh. PuterDude

Lenke til kommentar

Hei

 

Kommer med et bilde nå, er en bittorrent tracker... Men før dere sier "det er ulovlig", så har jeg ikke gjort noe galt, og kommer ikke til å laste opp noe ulovlig der.

 

Hvis siden blir bra, så skal jeg kanskje finne en egen host, men det skjer nok ikke, siden jeg ikke aner hva som skal være på den (lovlig), eller hvem den skal appellere til.

her er bilde: http://img293.imageshack.us/img293/3582/sideyw9.png

 

Blir dere noe klokere av det? Nå er hele siden, med design og alt lagt inn i "www directory",

og det er localhost.

 

Aner ikke hva jeg gjør feil

Endret av PuterDude
Lenke til kommentar

Jeg greier bare ikke å fatte hva som er problemet.

 

Jeg har installert wamp, lagt sourcen i www-mappa, under wamp. prøvd å srkive inn localhost i nettleseren, kun den samme som skjer, ingen bilder eller ikoner:(

 

Link til source: http://sourceforge.net/projects/torrentstrike/

 

La til readMe-filen under.

 

Jeg gjør punkt 1 ved å legge dem inn i www. (gjør jeg ikke?)

 

Sliter med å forstå CHMOD, og aner ikke hvordan jeg lager filene "include/config.php" og "phpBB2/config.php". I punk 2

 

 

Noen som skjønner problemet mitt bedre nå=)

 

Fortsatt tusen takk til alle som prøver å hjelpe meg

ReadMe.txt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...