Gå til innhold

BK: 2 bilder av solnedgang (vet det er gjenganger:-))


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ønsker tilbakemelding på hva som evt kan gjøres bedre ved slike bilder.

Bildene er helt ubehandlet. Tatt med Pentax K200D med standard 18-55mm AL II objektiv.

 

Det jeg ønsket med disse bildene var å fange hvor utrolig flott det er å være på sjøen når værgudene spiller på lag med oss. Ser selvfølgelig faren for at slike bilder er blitt tatt av millioner før meg, men det var første gang for meg... enough said, fyr løs!

post-164146-1217414193_thumb.jpg

post-164146-1217414208_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan lett leve meg inn i tankene bak bildet. Jeg elsker jo sjøen siden jeg har vokst opp på en øy. Men bildene skiller seg utrolig lite fra andre lignende bilder, og da blir det for lite for meg. Men det hadde du kanskje misstanke om allerede siden du skriver at du vet det er en gjenganger. Litt forskjell i fargene gjør ikke at det skiller seg ut fra de mange hundre lignende bildene vi har sett her i løpet av de siste par årene.

 

Teknisk? Det første har både skeiv og nesten midtstilt horisont. Begge deler er fy. Det siste er det ikke noe å utsette på. Men teknisk er det nesten unødvendig å gjøre sett bort fra kontraster og farger, for det er nesten ikke mulig å gjøre feil. Det første bildet inneholder faktisk de to eneste feilene som er mulig å gjøre. Derfor fungerer solnedganger dårlig til å vurdere deg som fotograf. En to-åring kan ta et bilde av en solnedgang som er like godt som enhver voksen persons variant bare ved hjelp av litt hell. Min åtteåring vet at linjer skal være rette, og at det skal være mer av det ene eller det andre. Han kan altså ta like gode bilder som en proff hvis solnedgangen ser ut slik som denne.

 

Du er ny på forumet, og jeg ønsker deg velkommen. Og kom tilbake så fort du kan med et motiv neste gang. Det hadde vært kjekt å gi deg kritikk som fotograf også, og ikke bare kritisere motivet ditt. For disse bildene forteller oss lite om hvor flink du er.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger så langt.

 

Har lest mange tråder her på forumet, og må si at PMnormal alltid legger inn gode svar. Selv om jeg riktignok kanskje ikke alltid er like enig ;)

 

Vedr skjev horisont, samt at den er (nesten) midtstilt, er bildene som sagt ubehandlet og kan enkelt redigeres i PS. Men jeg må unskylde meg litt ved å si at bildene er tatt fra en liten båt, som jo aldri ligger i ro :)

 

Er enig at dette er bilder gud og hvermann kunne tatt, men ønsket å formidle et lite sommerbudskap med kraftige farger som jeg syntes fungerte godt.

 

Uff, nå hørtes jeg sikkert noe surmagret ut, men er takknemlig for alle tilbakemeldinger, også de dårlige. Det er de man først og fremst lærer av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...