Gå til innhold

Sa opp jobben for å spille World of Warcraft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det virkelig noen her inne som virkelig mener at staten Norge skal styre vår bruk av WoW? Jeg bare spør..

Nei det er det nok ikke, og er vel ikke så mange som egentlig har skrevet det her heller, vi lever i en fri verden, men i en fri verden så går det ann å ha forståelse for at noen sliter mer enn andre alikevel og ikke rakke ned på de som en del gjorde i første halvdel av denne tråden.

Skrevet
Bear^, Det eneste som kan redusere skadevirkningene av WoW på befolkningen er en en lov som begrenser spillet på en eller annen måte. De to alternativene en har er altså til å enten gjøre ingenting eller drive frem en lov lik den de har i Kina.

Hvem som har skylden er ikke vesentlig, men disse spillene er faktisk laget for å være vanedannende - men det er selvsagt ikke hensikten at folk skal ta helt av slik enkelte gjør.

Kan forresten ikke si jeg at jeg støtter noe lovforslag mot denne type spill, uten å ha satt meg inn i det så har jeg ikke inntrykk av at det er et så stort problem. En stor del av wow-avhengighetstilfellene tror jeg forekommer hos de som allerede sliter med andre dypere problemer og bruker spillet som en flukt fra disse underliggende problemene.

Det blir jo da statskontroll av oss, en frarøvelse av friheten. Kina vet vi er et kommunistisk styrt land som liker å kontrollere hva folk gjør og ikke gjør men vi lever i et demokratisk fritt samfunn. Å forsøke å begrense folks spillvaner ved å overvåke dem er en trussel mot både demokrati og frihet.

spillet er ikke laget for å være vanedannende men å fenge interesse. For noen derimot går det fra å være en interesse til å være en avhengighet.

Eneste alternativet er å likestill spillavhengighet med andre avhengigheter og faktisk gi tilbud om hjelp for det. Det nytter ikke å låse døra og ta på seg mørke solbriller slik at man ikke ser problemet, problemet er der like fult og noen må en dag gjøre noe med det. Hva er det som gjør spillavhengighet forskjellig fra en annen avhengighet?

Skrevet

Fikk skikkelig latterkrampe når jeg så dette:

- De syntes jeg spilte for mye, men det eneste det forandret var at jeg måtte få meg en jobb så jeg kunne ha et sted å bo. I dag gjør jeg ingenting annet enn å spille World of Warcraft og jobbe, sier han til VG Nett - samtidig som han spiller.

Skrevet
Bear^, Det eneste som kan redusere skadevirkningene av WoW på befolkningen er en en lov som begrenser spillet på en eller annen måte. De to alternativene en har er altså til å enten gjøre ingenting eller drive frem en lov lik den de har i Kina.

Hvem som har skylden er ikke vesentlig, men disse spillene er faktisk laget for å være vanedannende - men det er selvsagt ikke hensikten at folk skal ta helt av slik enkelte gjør.

Kan forresten ikke si jeg at jeg støtter noe lovforslag mot denne type spill, uten å ha satt meg inn i det så har jeg ikke inntrykk av at det er et så stort problem. En stor del av wow-avhengighetstilfellene tror jeg forekommer hos de som allerede sliter med andre dypere problemer og bruker spillet som en flukt fra disse underliggende problemene.

Det blir jo da statskontroll av oss, en frarøvelse av friheten. Kina vet vi er et kommunistisk styrt land som liker å kontrollere hva folk gjør og ikke gjør men vi lever i et demokratisk fritt samfunn. Å forsøke å begrense folks spillvaner ved å overvåke dem er en trussel mot både demokrati og frihet.

spillet er ikke laget for å være vanedannende men å fenge interesse. For noen derimot går det fra å være en interesse til å være en avhengighet.

Eneste alternativet er å likestill spillavhengighet med andre avhengigheter og faktisk gi tilbud om hjelp for det. Det nytter ikke å låse døra og ta på seg mørke solbriller slik at man ikke ser problemet, problemet er der like fult og noen må en dag gjøre noe med det. Hva er det som gjør spillavhengighet forskjellig fra en annen avhengighet?

Så vi skal altså ikke gjøre noe med problemet. Det skal jeg ikke si noe på, jeg mener det blir å skyte spurv med kanon å følge i Kina sine fotspor. Utelukker jo ikke at det er veien å gå men det skal litt til for å overbevise meg om det.

Når det gjelder tilbud om hjelp så vet jeg om en plass utenom i selve spillet hvor avhengige kan få kvalifisert hjelp - her. Nettforum som kjenner til og forstår problemet (ikke likesinnede fra guilden hvor alle heller bensin på hverandres bål) er den ene plassen de kan få hjelp. Desverre så ønsker ikke vi å hjelpe dem, de avhengige blir hengt ut og ledd av.

Hjelpetelefon? Lykke til med den, "jaja, raid sier du? Hva er det? Hva er guilden? Nå går det litt fort her.. Warlock? Level 70? Rank 14 og full tier 6 joda, men hva er det da?" - Det hjelper ikke å være noen ekspert på avhengighet hvis den avhengige føler at han ikke blir forstått eller tatt på alvor. Hva vet vel en person som ikke har ventet i dager eller uker på en item, om spenningen når guilden triller på itemen og gleden når du vinner den? Det er like gøy som å vinne tusener på Flaxlodd, en gledesrus mange lengter etter i hverdagen.

Spillavhengighet er så og si identisk med andre avhengigheter, men så er det vel det som er poenget ditt også.

Skrevet

Og hva hjelper et forbud? Hjelper det å ta røyken fra noen og si "NÅ slutter du" eller nappe flaska fra en alkoholiker og si "Nok er nok". Det hjelper ingen, Kina har allerede bevist hvor godt det går med kontrollering av mennesker.

Skal vi ikke gjøre noe? Ja vi kan gjøre det samme for spillavhengige som vi gjør for andre avhengige, innse problemet fremfor å anse dataspilling og spilling som en sykdomsvorte på samfunnets perfekte botox fylte rompe. Det er den veien man må gå, man kan ikke tvinge noen til å slutte, de er selv nødt til å ta steget og vil slutte. Men for enkelte er det behov for mer hjelp men den hjelpen kan de ikke få fra samfunnet, de er nødt til å gå på internett samfunn som dette for å få kanskje litt hjelp.

Hvorfor skal spillavhengige nærmest krype i mørke smug og gjemme problemet? Hvorfor kan ikke samfunnet akseptere og vokse frem til 2008 og innse at med nye tider kommer og nye problemer man må stille seg over. Hadde samfunnet gjort mer for å hjelpe alle som er avhengige hadde WoW problematikken vært noe annet. Men men, vi lever jo i et såpass "perfekt" samfunn at å innse at noe så nerdete som dataspilling kan være avhengigskapende er som å be noen om å skyte seg selv mot deres vilje. komplett umulig.

Skrevet

Noen personligheter har lettere å bli avhengig av spill enn andre. Det handler lite om selvkontroll. Men kanskje de som bli avhengige FAKTISK trenger denne leksen å lære i livet sitt. Spill generellt er ikke negativt. Det er som å si at et fjell er negativt, fordi noen får lyst å hoppe utfor det, som kan føre til skader. Alle har sine ting å lære i livet, så la no ungdommen kjenne smerten tydlig, jeg er sikker på at de som vil, kommer sterkt ut av det.

Skrevet

Har selv vært ganske hektet(20 timer i helgene, 9 i hverdagene, pluss på 4 til hvis vi skulle raide) på WoW når det først kom ut, skulket den kjedelige skolen og fokuserte på raiding og lvling. Derimot når jeg sluttet så la jeg aldri skylden på spillet, det var jeg som tok steget og ville spille spillet enn å holde på med andre kjedelige ting i livet mitt.

Forstår ikke hva de syter med, drar til TvNorge for å fortelle den triste historien om det slemme spillet som tok over livet, de må ta seg sammen for pokker!

Skrevet (endret)
Hvorfor skal spillavhengige nærmest krype i mørke smug og gjemme problemet? Hvorfor kan ikke samfunnet akseptere og vokse frem til 2008 og innse at med nye tider kommer og nye problemer man må stille seg over. Hadde samfunnet gjort mer for å hjelpe alle som er avhengige hadde WoW problematikken vært noe annet. Men men, vi lever jo i et såpass "perfekt" samfunn at å innse at noe så nerdete som dataspilling kan være avhengigskapende er som å be noen om å skyte seg selv mot deres vilje. komplett umulig.

Den gruppen som faktisk kan ha mulighet for å hjelpe vil ikke anserkjenne det som et problem for da innrømmer de at de selv også kan være i faresonen. Da er det bedre å stille seg helt utenomforstående og skylde på "utskudd som bare feiler" enn å innrømme at det er noe galt med spillet.

Er samme prinsippet med mediavold, vi vil ikke si at det kan være risikabelt for vi føler vi skyter oss selv i foten om vi gjør det. I realiteten så er det akkurat slik hemmeliggjøring som gir grunnlag for videre problemer.

s1gnal, Det dreier seg ikke om noe annet enn selvkontroll, å ha nok styring til å unngå å begynne å grave en grav og falle oppi den.

Endret av Pycnopodia
Skrevet
Og hva hjelper et forbud? Hjelper det å ta røyken fra noen og si "NÅ slutter du" eller nappe flaska fra en alkoholiker og si "Nok er nok". Det hjelper ingen, Kina har allerede bevist hvor godt det går med kontrollering av mennesker.

Vel... røykeforbud på utesteder og merking av sigaretter har hatt en veldig merkbar effekt. Fjerning av spilleautomater fra butikker har hatt en veldig merkbar effekt på antall (penge)spill avhengige. Så forbud og regulering hjelper absolutt... å tro noe annet er å lure seg selv.

Hva man ønsker å gjøre (som samfunn)er en annen sak. I et land som Norge setter vi jo personlig frihet høyt (noe vel de fleste syns er veldig bra), men det må være en balanse mellom personlig frihet og sosiale problemer eller kostnader det medfører - det er jo ikke noen rar tanke.

Spillavhengighet (av f.eks WoW) er en realitet... hva man (evt.) skal gjøre med det er noe man kan diskutere, men det bør vel absolutt være mekanismer for å plukke opp (og prøve å forhindre) slike tilfeller som han i artikkelen.... Når det gjelder barn har foreldre klart et stort ansvar, men her gjelder det også voksne mennesker...

Og det blir for enkelt å si "det er hans liv.. la han gjøre hva han vil".. For fra et samfunnsmessig perspektiv er det en uholdbar tilnærming til sosiale problemer... ingen vil vel egentlig ha et samfunn med en økende andel sosialklienter som bruker all sin tid på WoW (eller SMS'ing, eller online-poker, eller dop eller alkohol eller hva det måtte være).

Skrevet

har erfart at wow kan være svært skadelig. sett venner og kjente bli helt hekta og forsømme den virkelige verden fullstendig.

ja, ansvaret faller nok på spillerne selv som ikke greier å kontrollere seg, men jeg har sett venner og kjente tape seg helt inn i spillet; det blir så ille at de heller velger å sitte inne enn å være i lag med kameratene sine.

søstra mi slo opp med typen sin etter 2 år fordi han spilte for mye wow..

yeah, regner med at dere har hørt det tusen ganger før, men wow kan ødelegge ganske mye for folk.

å forby wow er nok ikke så lurt, men det hadde kanskje vært lurt å gjøre folk oppmerksomme på de mulige skadevirkningene av wow. tenker da spesielt på kids og ungdommer som er en ganske utsatt gruppe. foreldra burde ikke kjøpe det spillet til unga sine og det burde være høyere aldersgrense, alt på grunn av avhengighetsfaktoren til dette spillet.

wow er det beste spillet jeg noensinne har spilt, men det blir rett og slett for bra i mine øyne.

etter 1og1/2 år med ca 6-7 timers spilling hver dag så innså jeg hvor langt det hadde gått. og ettersom jeg gikk lengre og lengre uten wow så innså jeg hvor lite jeg faktisk satt igjen med etter måneder in-game: et par kilo ekstra, ræva helse og mindre venner enn det jeg hadde da jeg starta.

har ennå ikke møtt noen som har et 'sunt forhold' til world of warcraft; enten ljuger de eller så veit de ikke sjøl hvor dårlig de ligger an.

Skrevet
har ennå ikke møtt noen som har et 'sunt forhold' til world of warcraft; enten ljuger de eller så veit de ikke sjøl hvor dårlig de ligger an.

Det er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt. Spiller selv noen timer i uken (der noen er under 10) og gjør det som oftest etter etter tolv på kvelden eller formiddager jeg ikke har noe bedre å ta meg til. Går fint an å spille dette spillet i små doser og helt uten at det påvirker ditt sosiale liv eller ødelegger på andre måter. Nå skal det sies at jeg spilte wow ganske mye for et par år siden, men spillet ble kjedeligere og kjedeligere jo mer jeg spilte, så da sluttet jeg å spille i nesten to år og spiller nå sporadisk (og for de som lurer, jada jeg er lvl 70 og har bra gear osv heh).

Så det at man ikke kan ha et såkalt "sunt forhold" til dette spillet er bare tull. Alt kan gjøres i for store doser og det krever ikke mye selvkontroll å holde dette på et greit nivå.

Skrevet

Sunt forhold eksisterer ikke? Såklart det gjør det, jeg har selv sett flere eksempler til det.

Ja, det finnes idioter, men det finnes også voksne folk (mentalt sett).

Hele mitt gamle guild består av folk som har jobb, kjærester og tilogmed barn for noen av dem. Men spiller de WoW? Jepp, noen av dem har tilogmed Tier 6 for øyeblikket.

Så å si at alle som spiller WoW har et usunt forhold til det, og lyver ved spørsmål rundt det, er rett og slett bare for dumt.

Det er ikke selve WoW som er problemet her, det er folk som mister kontrollen over lysten å spille.

Skrevet
Det er ikke selve WoW som er problemet her, det er folk som mister kontrollen over lysten å spille.

wow er designa for å gjøre folk så avhengige som mulig. spilleren kan ikke ta hele ansvaret når selve spillmekanismen i det som ser ut som en uskyldig eventyr spill er lagt opp til at folk skal bli så slavebundet som mulig.

wow er problemet

Skrevet

Bullshit. WoW er laget for å være et underholdende spill. Blizzard får betalt for hver gang du oppretter en 1/2/6 måneders betalings-konto, IKKE for hvor lenge du spiller hver dag.

Hvis du mener WoW er problemet for folks avhengighetsproblem, så syns du vel også at Alkohol er skylden til at folk blir alkoholikere?

Skrevet (endret)

wow er designa for å gjøre folk så avhengige som mulig. spilleren kan ikke ta hele ansvaret når selve spillmekanismen i det som ser ut som en uskyldig eventyr spill er lagt opp til at folk skal bli så slavebundet som mulig.

wow er problemet

For å si sånn, de fleste spill prøver å få spillerene til å fortsette å spille spillet, slik at jungeltelegrafen kan få gjøre sitt, samt de spillene med subscriptions kan tjene mer penger. Dette er ikke noe nytt, Blizzard lagde bare et bedre grindespill enn alle andre. Du kan ikke skylde på at Blizzard lagde et for bra og et alt for underholdende spill.

Endret av Bruktbilen
Skrevet

må si at designet deres ikke fungerer så godt. Fordi etter et år med wow, syns jeg at det er noe av det kjedeligste man kan finne på... Wow må være en av de heldigste, kunne ha blitt dratt inn i universet, og spist opp av en kanin

Skrevet

Jeg ser ikke helt logikken bak påstanden om at WoW er bygget for å være avhengigskapende, spillet er bygget for å fenge massen for en masse som er fenget av spillet betyr penger i kassen til Blizzard.

Men skapt for å være avhengigdannende, den tror jeg man må lengere ut på landet for å finne støtte for.

Skrevet

Ja man kan ikke hevde at wow er problemet. Wow har gitt fantastisk masse underholdning til svært mange. Uten wow hadde verden vært litt kjedeligere for min del. Jeg spilte riktignok ikke mer enn maks 4 timer for dagen på det meste...nå er jeg vel nede i kanskje 1 time dagen, om man tar et snitt gjennom uken liksom. Saken er at wow er underholdning på sitt beste om man ikke har andre viktigere ting å gjøre:)

Det er snakk om at man må prioritere hele veien hva som er mest viktig å gjøre til enhver tid av døgnet. Og klarer man dette, som dem aller fleste gjør, så er det null problem:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...