Gå til innhold

Spørsmål ang Speedlite/OC-E3 på 20D


Anbefalte innlegg

Jeg har 2 stk Vivitar 285HV blitzer til manuellt bruk, men er ute etter en mere avansert blitz til litt annet bruk også.

Har først og fremst sett på Speedlight 430, 580 og 580 II.

 

Dette er jo helautomatiske blitzer med TTL, så jeg har bare et lite spørsmål ang. automatikk i blitzer.

Nå skal det sies at jeg har verken prøvd, eller holdt i noen andre blitzer enn Vivitarene mine.

 

Så lurer litt på hvordan automatikken i disse fungerer?

Tidligere med en 285 HV mounta på 20D'et mitt har jeg problemer med at AF'en klarer ikke å fokusere, dette er jo ganske åpenbart fordi det er mørkt, og kameraet "ser" ingenting. Dette går vel greit med en Speelite serie blitz?

 

Og når folk sier at blitzene er automatiske, betyr det dermed at når jeg stiller eksponeringen i M-modus på mitt 20D, så vil den automatisk regne med lyset som kommer fra blitzen? Jeg er vant til å å overeksponere som bare pokker, for jeg veit at blitzen fra 285'en kommer i tillegg. Men hadde vært greit å ha en automatisk en, dessuten er 285'en relativt treig å recharge.

Anntar også dette er en ganske stor oppgradering om jeg går for f.eks 580/580 II

Endret av El_Jeffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lurer litt på hvordan automatikken i disse fungerer?

Tidligere med en 285 HV mounta på 20D'et mitt har jeg problemer med at AF'en klarer ikke å fokusere, dette er jo ganske åpenbart fordi det er mørkt, og kameraet "ser" ingenting. Dette går vel greit med en Speelight serie blitz?

 

Med en av de blitsene du nevnte så sender de ut hjelpelys for fokusering, hjelper greit på noen meters avstand (aldri testet grundig).

 

Og når folk sier at blitzene er automatiske, betyr det dermed at når jeg stiller eksponeringen i M-modus på mitt 20D, så vil den automatisk regne med lyset som kommer fra blitzen? Jeg er vant til å å overeksponere som bare pokker, for jeg veit at blitzen fra 285'en kommer i tillegg. Men hadde vært greit å ha en automatisk en, dessuten er 285'en relativt treig å recharge.

Anntar også dette er en ganske stor oppgradering om jeg går for f.eks 580/580 II

 

Om du kjører i manuell så regner kameraet automatisk ut nødvendig blitsstyrke ja. Vet ikke om oppladingstid på 58-modellene. Min EX 430 trenger litt i overkant av to sekunder på å lade seg opp fra full blits med NiMh-batterier.

 

Anbefaler STERKT alle som bruker Speedlightblitser å lese denne artikkelen for å forstå hvordan blitsautomatikken til Canon fungerer.

Lenke til kommentar
Med en av de blitsene du nevnte så sender de ut hjelpelys for fokusering, hjelper greit på noen meters avstand (aldri testet grundig).

 

Om du kjører i manuell så regner kameraet automatisk ut nødvendig blitsstyrke ja. Vet ikke om oppladingstid på 58-modellene. Min EX 430 trenger litt i overkant av to sekunder på å lade seg opp fra full blits med NiMh-batterier.

 

Anbefaler STERKT alle som bruker Speedlightblitser å lese denne artikkelen for å forstå hvordan blitsautomatikken til Canon fungerer.

 

Den artikkelen så ganske finfin ut! Tusen takk.

Jeg tror nokså sikkert jeg kommer til å gå for en 580 EX II. Ønsker gjerne å kjøpe noe som er top-of-the-line nå.

Jeg har fått erfare det med objektiver. Interessen har økt såpass drastisk at jeg er glad jeg har kjøpt det glasset jeg har, og ikke noe billige greier, for så å føle at jeg "må" oppgradere like etter :)

 

580 II'en er vel noe kraftigere enn Vivi 285HV også anntar jeg?

Lenke til kommentar
Den artikkelen så ganske finfin ut! Tusen takk.

...

580 II'en er vel noe kraftigere enn Vivi 285HV også anntar jeg?

 

Ja, den artikkelen har _alt_ du trenger å vite om det tekniske ved blitsbruken :)

 

Ang. kraft så er jeg slett ikke forundret om vivitarblitsene dine faktisk er kraftigere enn 580EX, men det burde holde i massevis da jeg så langt ikke har hatt behov for kraftigere on-camerablits enn 430EX. Regner med du har litt peiling på lyssetting siden du har de to vivitarblitsene?

 

Om du skulle forelske deg i automatikken etter å ha kjøpt ny blits kjøper jeg forresten mer enn gjerne de to manuelle blitsene dine ;)

Lenke til kommentar
Ja, den artikkelen har _alt_ du trenger å vite om det tekniske ved blitsbruken :)

 

Ang. kraft så er jeg slett ikke forundret om vivitarblitsene dine faktisk er kraftigere enn 580EX, men det burde holde i massevis da jeg så langt ikke har hatt behov for kraftigere on-camerablits enn 430EX. Regner med du har litt peiling på lyssetting siden du har de to vivitarblitsene?

 

Om du skulle forelske deg i automatikken etter å ha kjøpt ny blits kjøper jeg forresten mer enn gjerne de to manuelle blitsene dine ;)

 

Har gjort litt snowboard/ski fotografering, og håper på å få gjort mere skating i løpet av sensommeren og høsten også, så lysettingen kommer seg. Ellers har jeg en jobb som 3d modellør på arkitektkontor, så det blir litt teoretisk/digital lysetting også.

 

Vivitarene kommer jeg nok til å beholde til de evt. blir bytta ut med krafitgere studioblitzer. Sikler over Elinchrom Rangeren nå, det er en temmelig hendig sak ettersom jeg bruker Elinchrom radio triggere også.

 

En 580 EX II kommer til å bli bestilt i nær fremtid!

Lenke til kommentar

Ekstra spørsmål, kommer kanskje litt utenfor trådens opprinnelige evne, men la gå.

 

Jeg går for 580 EX II. Men vil også ha en sync cabel.

Lurer da på om Canons OC-E3 vil fungere på mitt EOS 20D?

Elinchrom Skyport Transmitteren min fungerer ikke rett fra hotshoen på 20D'et, så jeg må bruke en kabel med PC-jack.

 

Orker ikke punge ut for en OC-E3 om det er sjangser for at den ikke vil fungere med mitt kamera :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...