Gå til innhold

Gameplay mekanismer: PC vs Konsoll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du klager så veldig over COD4 på konsoll. Jeg har byttet ut melee med crounch/prone, altså at crounch/prone er høyre stick og melee er flyttet til B. Da kan man lett aime i det du slenger deg ned i prone f.eks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan man enn vrir og vender på det , konsoll vil alltid ha et enklere og mer arcade preget gameplay enn pc pga de begrensete mulighetene til styring og kommando kontroll.

Bilspill er best på konsoll , alt annet eies av PC - face it !

Skrevet
Skjønner ikke hvorfor du klager så veldig over COD4 på konsoll. Jeg har byttet ut melee med crounch/prone, altså at crounch/prone er høyre stick og melee er flyttet til B. Da kan man lett aime i det du slenger deg ned i prone f.eks.

Still, to slow :)

Skrevet
Hvordan man enn vrir og vender på det , konsoll vil alltid ha et enklere og mer arcade preget gameplay enn pc pga de begrensete mulighetene til styring og kommando kontroll.

Bilspill er best på konsoll , alt annet eies av PC - face it !

Å herregud, ja konsoll SUUUUUGER!

Klarer i hvertfall ikke spill i tredjeperson på Pc, mye på grunn av en analogstikk er mye mer følsom enn awsd styringen på PC. Det kaller jeg i hvertfall utdødd, å ikke styre spillene med en analogstikk. In your face PC-FANBOYS!

Skrevet

Seriøst, hvem styrer siktet med wasd i tredjepersonsspill? WASD er frem og tilbake og sideslengs, så "ser" du deg om med musa... og å klare å prestere å si at analogstick er mer presis enn mus er å drite seg ut? ;)

Skrevet (endret)

Tor SirKenneth bare prøver å legge seg på samme nivå av trolling som allerede eksisterer i denne tråden.

Synes han har et poeng allikevel. Det hadde vært mer presist med analog kontroller + mus enn keyboard + mus.

Endret av Rata101
Skrevet (endret)
Det hadde vært mer presist med analog kontroller + mus enn keyboard + mus.

Noe som lett kan fikses på PC med en gamepad... Eller et ratt. PC er laget for å tilpasse seg, så den vil alltid ha det beste fra alle verdener på det området.

Finnes noen fps pc-spill der du beveger deg framover med musa, og det er et sant helvette

Det er fordi spillet ikke har støtte for mus. Quake fra 1996 var et av de første med musstøtte til å se seg rundt med.

Endret av TCi
Skrevet
Det hadde vært mer presist med analog kontroller + mus enn keyboard + mus.

Noe som lett kan fikses på PC med en gamepad... Eller et ratt. PC er laget for å tilpasse seg, så den vil alltid ha det beste fra alle verdener på det området.

Hvis en spillutvikler bestemmer seg for å støtte dette prinsippet, så er det vel akkurat like lett å utvikle det for et konsollspill som for PC? Det kommer bare an på viljen til å gjøre det. Konsoller har også USB porter...

Skrevet

Såklart. Men det er langt enklere og mer utbredt på PC grunnet driverstøtte etc. Men argumentet om at X-spill er bedre på Y-plattform er bare tåpelig, fordi PC har alt av kontrollere konsoll har.

Skrevet

Nettopp, og konsoller kan i prinsippet bruke alt av kontrollere som en PC har. Begge platformer er avhenging av softwarestøtte for kontrolleren, det er der begrensningen ligger. Så jeg skjønner ikke helt hva som er the big deal.

Skrevet
Seriøst, hvem styrer siktet med wasd i tredjepersonsspill? WASD er frem og tilbake og sideslengs, så "ser" du deg om med musa... og å klare å prestere å si at analogstick er mer presis enn mus er å drite seg ut? ;)

Det skrev jeg aldri, snakka ikke om siktingen, men om hvordan man kontrollerer spillfiguren på skjermen. Mye mer presist med en analog stick sammenlignet med pilene eller "aswd" knappene på tastaturet.

Skrevet
Nettopp, og konsoller kan i prinsippet bruke alt av kontrollere som en PC har. Begge platformer er avhenging av softwarestøtte for kontrolleren, det er der begrensningen ligger. Så jeg skjønner ikke helt hva som er the big deal.

Forskjellen med konsoller er riktignok at spill er hovedsaklig designet rundt en primærkontroller, og ikke for å ta i bruk annet tilbehør. En PC derimot kan du bruke alt av utstyr fordi det er skrevet for API-ene, og trenger dermed ikke kodes for hvert enkelt tilbehør.

Skrevet

Så du mener altså at det ikke ville være noe problem å få en analog kontroll til å fungere 100% på en kontrollmetode som er beregnet for digital input (keyboard)? Mener du at man kan gjøre dette i et hvilket som helst PC-spill?

I så fall vil jeg gjerne se hvordan du gjør det.

Skrevet (endret)
Det er fordi spillet ikke har støtte for mus. Quake fra 1996 var et av de første med musstøtte til å se seg rundt med.

Eg er nesten sikker på at eg har spillt Wolfenstein ein gang i tiden, der man kunne bruke musen til å se fra venstre og til høgre. Man kunne jo ikkje se opp eller ned den gang ;)

Er det husken som bedrar meg tro :hmm:

Endret av Mala
Skrevet
Så du mener altså at det ikke ville være noe problem å få en analog kontroll til å fungere 100% på en kontrollmetode som er beregnet for digital input (keyboard)? Mener du at man kan gjøre dette i et hvilket som helst PC-spill?

I så fall vil jeg gjerne se hvordan du gjør det.

Ikke hvilken som helst nei, men mesteparten. Ser ikke poenget egentlig. Du bruker såklart den kontrollen som passer best til spillet.

Eg er nesten sikker på at eg har spillt Wolfenstein ein gang i tiden, der man kunne bruke musen til å se fra venstre og til høgre. Man kunne jo ikkje se opp eller ned den gang ;)

Er det husken som bedrar meg tro :hmm:

Med musstøtte mener jeg såklart med freelook :)

Skrevet (endret)
Jeg lurer spent på hvordan den nye Wii kontrollen med adapter blir til skytespill. I teorien burde det være siste spiker i kista for PC som en spillplattform. Det er bare synd selve Wii konsollen er en drittmaskin.

Har du noen gang prøvd Wii skytespill?

Jeg har en wii, og jeg skal fortelle deg en liten ting:

Du har 1000000 x mer kontroll på PC sammenlignet med Wii, til og med hvis du bare bruker tastaturet til å styre.

Endret av TronDoZY
Skrevet

Les hva hva han skriver.

Jeg lurer spent på hvordan den nye Wii kontrollen med adapter blir til skytespill.

Det er snakk om hvordan den nye Motionplus kontrollenren blir...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...