Gå til innhold

Gameplay mekanismer: PC vs Konsoll

Anbefalte innlegg

Skrevet
Du kan jo bare koble til en mus og tastatur til PS3'en. Jeg spiller Unreal Tournament slik, med mus og tastatur.

Det er jo bare tull det du sier her.

Fordi konsollene er mye mer spillvennlig enn en PC noen gang vil bli. Det er derfor konsollmarkedet har blitt større enn pc-spill markedet. PC som en plattform var jo ikke engang tilstede på E3. Det er tydelig at folk foretrekker å spille på konsoll.

Og selv om du kan plugge inn en kontroll på PC, så er ikke dette standarden, og når du først gjør det så må du jo konfigurere hele dritten for hver eneste knapp.

PC spill blir designet for mus og tastatur, noe som i bunn og grunn er skriveredskaper.

Jeg lurer spent på hvordan den nye Wii kontrollen med adapter blir til skytespill. I teorien burde det være siste spiker i kista for PC som en spillplattform. Det er bare synd selve Wii konsollen er en drittmaskin.

Kan du da når du spiller unreal, konfiguere tastene slik DU vil ha dem? Altså om du møter en med vanlig ps3 stikke og du setter i gang med bunnyjump og pronespam, så hakke han sjans? riight? :)

Nå er det nærmere ti år siden jeg hørte noen nevne bunnyjumping. Det var sist mulig i Counter Strike v1.1. Jeg tror ikke du helt har spilt UT for dette er ikke mulig. Det var et såpass stort globalt fenomen innen skytespill verdenen at spillskaperne for lengst har bygget inn mekanismer for å forhindre dette.

I tillegg går det an å spille på servere som bare tillater mus og tastatur, og for å være helt ærlig så er det nøyaktig like bra som å spille på PC. Grafikken er like bra også så for meg er det ingen grunn til å vende tilbake til PC igjen.

Personlig føler jeg det er en mye større bevissthet rundt at konsoller er lett tilgjengelige å spille på, og at folk tenker på konsoll når de hører ordet "spill". Dette synes jeg er bra.

Selv om PC spillere er veldig mange, så har det alltid vært en nisjeting i forhold til hvor mange som har PC. Ikke alle finner det logisk at man kan spille på PC ettersom man først må installere spillet, og deretter konfigurere det til PC'en din, og deretter kanskje tenke på å oppgradere maskinvaren.

Jeg har uansett sagt hva jeg mener og ser ingen grunn til å repetere det. Konsoller er det beste spillredskapet, og det synes godt igjennom nyhetsbildet hva folk foretrekker å lese om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Derfor skulle folk på konsoll hatt muligheten til å endre layouten for kontrollen, (oppsettet for knappene). Om jeg vil ha skytekappen på left trigger blir jo det min sak...

Det er opp til spillutviklerne, og mange spill støtter dette.

Du kan jo bare koble til en mus og tastatur til PS3'en. Jeg spiller Unreal Tournament slik, med mus og tastatur.

Ja, det kan du. Men da må spill ha støtte for det. Og da blir det bortkastet i de aller fleste spill.

Det er jo bare tull det du sier her.

Fordi konsollene er mye mer spillvennlig enn en PC noen gang vil bli.

Det er jo nettopp det jeg mener når jeg skrev tilgjengelighet. Bytt det med brukervennlighet du.

Skrevet

Er ganske enig så og si eneste grunnen til at jeg spiller på konsoll isteden for PC er fordi jeg rett og slett ikke har råd til å oppgradere pcen vær gange det kommer et nytt spill, er også mye brukervennlig med konsoll. Gears of war er vel et av de spillene du har mulighet for å "dodge" skudd. Tror mekanismen kunne blitt bedre vis utviklerne klarte å utnytte kontrollene bedre.

Skrevet

Ja, det kan du. Men da må spill ha støtte for det. Og da blir det bortkastet i de aller fleste spill.

Nettopp. Når det omtrent bare er UT som støtter mus+tastatur kombo på konsoll, så er det lite vits å komme med det som argumentasjon. Vi trenger flere spill med mus/tastatur støtte på PS3/Xbox360!

Jeg spiller endel COD4 på PS3 etter å ha spillt Quake1, CS, Battlefield 2 og alle de andre FPS spillene som kom innimellom på PC. Jeg må si at overgangen til konsoll gikk greiere enn forventet, men jeg gremmes hver gang jeg må snu meg og bruker 3 sekunder på det. Nei jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte COD4 til PC istedet..

Skrevet

DU kan selvfølgelig ta den lette utveien å si at du har bedre kontroll med mus og tastatur. Men det er ikke nødvendig å si at dette forverrer skyteopplevelsen på konsoll.

Alle sitter med den samme utfordringen i hendene, i form av en kontroll, derfor er det ikke noe du mangler i forhold til de du spiller mot. Det er i tillegg mulig å lære seg å bruke kontroll veldig presist og effektivt, og hvis du er glad i utfordringer så har du en der.

Skrevet (endret)

Når har jeg PS3 og 360 pluss Wii i min TV i stua, men jeg bruker dem så lite begrunnet et par ting som min PC gir meg som det der inne kan drømme om

Når jeg kommer hjem fra skolen/jobb

Så er det min PC som blir brukt først, jeg legger inn det jeg har gjort i løpet av dagen og lagrer det på ein disk

Eller jeg gjør eg tegning ferdig eller skriver noge ferdigt som jeg starta på

Jeg printer ut det som trengs og jeg passer på at jeg har sikkerhetskopi

Jeg leser dagens nyheter på nette

om jeg er alene tar jeg og setter på ein serie på min PC mens jeg spiser, eller så ser jeg og dama ein film etter middag via ein Projektor på veggen så det blir stort og fint :p

Om jeg er alene den dagen eller den kvelden, tar jeg og leser nyheter

Babler med venner via MSN/TS mens jeg velger om jeg ska spille eller bare kaste vekk kvelden på serier og filmer

På min PC har jeg spill fra FPS til MMO

Så jeg har mye og velge i

For tiden går det i Planetside, Open TTD, Diablo, COD4 og Tabula rasa :p

jeg har 2 skjermer så jeg har musikk eller noge annet på den andre skjermen mens jeg sitter her

Ellers så har jeg konsoler om jeg har folk over, ja det er bedre til fighte spill og guitar hero spill

men PC'en er enda bedre en dem med tanke på alt annet

Den hjelper på med skolen og jobben jeg har ikke dekoder siden TV trengs ikke mer

TV er der egentlig bare for at jeg har ei stue som bli fort kjedelig uten den

(Pluss jeg har ikke råd til ein ny prosjektor enda :p)

Og bruke en console er bare når jeg ska slappa av og sløve i sofaen eller at dama vil spille Wii

Det er noge jeg gjør når jeg ska drepe et par mins før jeg stikker ut

Ein PC koster lite, men gjør mye så jeg bruker PC hehe

Endret av Zargas
Skrevet
...

Jeg gremmes hver gang jeg må snu meg og bruker 3 sekunder på det. Nei jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte COD4 til PC istedet..

Sånn går det når man bruker 2 i sens da. Vil du snu deg lynraskt er det bare å sette opp sensen...

Skrevet
...

Jeg gremmes hver gang jeg må snu meg og bruker 3 sekunder på det. Nei jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte COD4 til PC istedet..

Sånn går det når man bruker 2 i sens da. Vil du snu deg lynraskt er det bare å sette opp sensen...

Du har åpenbart Xbox360 versjonen. PS3 kontrolleren er så sensitiv at det ikke går ann å spille med høy sens på den :p

Skrevet

Vel det der kalles bare aim, som bare folk med stikke kan drømme om. Poenget mitt er at, mekanismene i denne videoen, som feks hoppe, snu seg og skyte samtidig funker svært dårlig på konsoll. Derfor ingen skills, bare run&gun på de fleste FPS. CoD4 er aaaaltfor lett på x360

Skrevet

Vel det der kalles bare aim, som bare folk med stikke kan drømme om. Poenget mitt er at, mekanismene i denne videoen, som feks hoppe, snu seg og skyte samtidig funker svært dårlig på konsoll. Derfor ingen skills, bare run&gun på de fleste FPS. CoD4 er aaaaltfor lett på x360

Poenget ditt er altså at det er lettere å sikte med mus?

THX U 4 TEH INFOH, GUY!

Skrevet

Det er dette tempoet jeg er vant til å spille FPS i:

Jeg føler meg fullstendig handikappet på konsoll. Det er rett og slett horribelt!

Skrevet
Er ganske enig så og si eneste grunnen til at jeg spiller på konsoll isteden for PC er fordi jeg rett og slett ikke har råd til å oppgradere pcen vær gange det kommer et nytt spill, er også mye brukervennlig med konsoll.

Hehe , den gamle "oppgradere hardware hvert spill " myten dere konsoll-folk elsker å dra mot pc-plattformen .

Jeg har en ekstra PC - der jeg har satt inn mitt 2 år gamle 8800 gtx kort og en billi core2 cpu , jeg tør vedde på at jeg selv om enda 2 år kan spille det meste av pc spill på maks ved en moderat og fin oppløsning .

Litt Off Topic :

For en tid tilbake så inviterte NRK VG sin spilleekspert til studio for å snakke om Age Of Conan , de sendte pc og rpg online -hateren Rune Fjeld Olsen som bare spiller konsoll . Jeg måtte le litt , men det er kanskje en pekepinn på at mediene tror konsoll er tingen. Meg for du ALDRIG til å spille på konsoll , der føler jeg meg som en fugl i et bur , får liksom ikke puste .

Skrevet

Hvorfor prater dere om "PC vs. konsoll", når dere egentlig snakker om mus vs. joypad?

Prøv å spille Skate med mus og keyboard... Prøv å spille Street Fighter med mus og keyboard... Prøv å spille Oblivion med en fuckings GH gitar! Hva er poenget med denne tråden? Sliter dere med noen slags gaming-komplekser av ett eller annet slag?

Skjønner bare ikke helt vitsen med å skrive innlegg bare for å vitne om at man har dårligere kontroll på FPS med joypad. Alle VET jo dette fra før?

Skrevet
Hvorfor prater dere om "PC vs. konsoll", når dere egentlig snakker om mus vs. joypad?

Prøv å spille Skate med mus og keyboard... Prøv å spille Street Fighter med mus og keyboard... Prøv å spille Oblivion med en fuckings GH gitar! Hva er poenget med denne tråden? Sliter dere med noen slags gaming-komplekser av ett eller annet slag?

Skjønner bare ikke helt vitsen med å skrive innlegg bare for å vitne om at man har dårligere kontroll på FPS med joypad. Alle VET jo dette fra før?

Vel. Kanskje det er på tide at andre enn Nintendo prøver å tenke litt nytt. Det har ikke skjedd stort på gamepad-fronten siden 80-tallet. For min del er ikke en konsoll "next-gen" før måten man spiller spillene forandres betraktelig. Det eneste jeg stort sett gidder spille på min 360 er Guitar Hero 3 (og da bruker jeg jo heller ikke gamepaden).

Skrevet

Bottom line.

Enkelte spill passer utmerket til konsoll men er dårlig med tastatur/mus kombinasjon. Her har man eksepler som slåss spillene, eksempelvis Tekken.

Andre spill passer utmerket på PC men er dårlig med joypad. Som f.eks strategispill. Selv om jeg tidligere har utalt meg at det er mulig å spillet f.eks Red Alert så har jeg innsett at PC er overlegen her med tanke på snarveier og navigasjon.

Andre typer spill blir dog mer difuse og legger mer over på smak og preferanser, slik som FPS. Det er en diskusjon man aldri kommer til enighet, personelig holder jeg en knapp på PC men spiller og på X360en min når der er spill jeg virkelig vil ha men som kun finnes på konsoll eller krever for mye av den gamle sliteren av en PC jeg har.

Skrevet

Herregud les første post på nytt, plx :) La meg ta et kjapt sammendrag:

Om jeg vil ha "crounch/prone" knappen på CoD4 på left bumberm istedenfor B, så kan jeg IKKE det. Dette fordi produsentene lager layouter som DE synes funker best og er "fair" for alle blablabla...

På pc kan jeg ha skyteknappen på ESC om jeg vil uten at noen bryr seg.

Det jeg mener er at hadde man, ihvertfall jeg, på konsoll kunne fixe sine egne layouter ville gameplayet blitt raskere og det ville krevd mer skills og aim for å treffe en som raskt prone/ikke prona. Istedenfor dagens konsoll FPS hvor man runder et hjørnet for å trykke inn LT- sikte - å så skyte med RT. Blir kjedelig og altfor enkelt.

Skrevet

Jeg synes det er mye deiligere å sitte med en konsoll-kontroll, samme hvilken sjanger eg skal spille. Hvis jeg skal spille vil jeg ha noe som er laget til spill. Et PC-tastatur er fullt av bokstaver, og jeg bruker bokstaver til å skrive med, ikke spille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...