Gå til innhold

Dummeste spm. du har fått fra kunde?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått så sykt mange dumme spørsmål:

 

 

 

Kunde: Jeg har ett videokamera og ønsker å koble den til maskinen min (viser frem maskinens usb inngang og kameraets firewire) har du denne kabelen?

Meg: Nei desverre så finnes nok ikke den kabelen, å krysse usb med firewire er å krysse en flodhest med en elefant. Men du kan sette inn ett pcmcia kort isteden.

 

Skjønner ikke hva som var dumt med det spørsmålet. Men uansett så finnes det USB til Firewire kabel.

 

http://www.usbfirewire.com/Parts/rr-300008044.html

 

Kanskje greit å sjekke ut om det finnes, før man gir et svar til kunden om at det ikke finnes.

Er vell forskjell på adapter og kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått så sykt mange dumme spørsmål:

 

 

 

Kunde: Jeg har ett videokamera og ønsker å koble den til maskinen min (viser frem maskinens usb inngang og kameraets firewire) har du denne kabelen?

Meg: Nei desverre så finnes nok ikke den kabelen, å krysse usb med firewire er å krysse en flodhest med en elefant. Men du kan sette inn ett pcmcia kort isteden.

 

Skjønner ikke hva som var dumt med det spørsmålet. Men uansett så finnes det USB til Firewire kabel.

 

http://www.usbfirewire.com/Parts/rr-300008044.html

 

Kanskje greit å sjekke ut om det finnes, før man gir et svar til kunden om at det ikke finnes.

Er vell forskjell på adapter og kabel?

 

Det har du helt rett i, men uansett for kunden så spiller det ikke noe rolle om det er ett adapter eller kabel. Kunne ha svart at kabel finnes ikke, men ved hjelp av ett adapter så funker det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det har du helt rett i, men uansett for kunden så spiller det ikke noe rolle om det er ett adapter eller kabel. Kunne ha svart at kabel finnes ikke, men ved hjelp av ett adapter så funker det.

Off-topic

USB er ikke like stabilt som Firewire, så om et firewire-signal konverteres til USB, kan det føre til enten dårligere kvalitet/oppløsning og/eller dropped frames... hvis det i det hele tatt fungerer. Programvaren som følger med (må bruke spesiell programvare også ettersom få redigeringsprogrammer støtter real-time video fra USB) kan også være av rimeligste sort som reduserer kvalitet.

 

Skal man overføre video fra et videokamera med firewireutgang til en PC, så anbefales det på det sterkeste å bruke firewire. Svaret fra AlecTBM er riktignok ikke helt korrekt, men å begynne å anbefale noe som kanskje ikke virker (og forklare det tekniske rundt det) og som i tillegg enda ikke er tilgjengelig i Norge, ville vært verre. Da er det rimeligere, raskere, lettere og sikrere for kunden å kjøpe et PCMCIA (eller PCI) kort med firewireporter.

 

Tilbake til topic; Hadde forleden dag en kunde innom som var skikkelig frekk mot meg bare fordi batteriet på mobilen han ville se på var tomt for øyeblikket. Kunne ha funnet en lader og satt i for han, men slike kunder vil man ikke ha, så jeg bare ba han om å gå hvis han skulle være så frekk i tonen. Det føltes godt :)

 

Var riktignok ikke et dumt spørsmål, men en dum kunde som bare ødelegger for seg selv uten å skjønne det selv.

Lenke til kommentar
Tilbake til topic; Hadde forleden dag en kunde innom som var skikkelig frekk mot meg bare fordi batteriet på mobilen han ville se på var tomt for øyeblikket. Kunne ha funnet en lader og satt i for han, men slike kunder vil man ikke ha, så jeg bare ba han om å gå hvis han skulle være så frekk i tonen. Det føltes godt :)

 

Var riktignok ikke et dumt spørsmål, men en dum kunde som bare ødelegger for seg selv uten å skjønne det selv.

Hvilken forretning er det som har en sånn holdning?

Har alltid lært at man skal være høflig til kundene uansett hvordan de er.

Lenke til kommentar
Hvilken forretning er det som har en sånn holdning?

Har alltid lært at man skal være høflig til kundene uansett hvordan de er.

De fleste forretninger har nok en slik holdning. I allefall alle forretninger jeg har vært i. Det er nemlig noe med at de som står bak kassa bare er mennesker de og. Om kunde oppfører seg som folk, blir de behandlet som folk. Kommer de derimot bare med kjeft og usaklig personangrep sendes de på gaten (men gjerne på en høflig måte, be de tenke seg litt om, eller bare gå en tur og så komme tilbake).

Om du tror butikkansatte har det gøy på jobb når de kaster ut en kunde tror jeg du tenker litt kort. (Det kan riktignok føles godt, men man vet jo at slikt ikke skal skje.)

Lenke til kommentar
Hadde forleden dag en kunde innom som var skikkelig frekk mot meg bare fordi batteriet på mobilen han ville se på var tomt for øyeblikket. Kunne ha funnet en lader og satt i for han, men slike kunder vil man ikke ha, så jeg bare ba han om å gå hvis han skulle være så frekk i tonen. Det føltes godt :)

 

Var riktignok ikke et dumt spørsmål, men en dum kunde som bare ødelegger for seg selv uten å skjønne det selv.

 

Og der mistet du en potensiell kunde. Dette er sikkert ikke så smart i disse tider hvor luksusvaresalget går ned på grunn av stagnerende økonomi. Med den holdningenn så mister du nok jobben snart.

Lenke til kommentar
Hei som emnetittelen sier, jeg søker andre forhandlere der ute som har fått noen helt vannvittige spm. fra kunder. Noen som går igjen i min butikk er:

 

"Du finner meg vel der på skjermen?" (Da jeg spør om mobilnummeret, eller når det er en garantisak)

 

"Kunne du ha brent meg et nytt sim-kort?" ( Særlig eldre som spør om dette, har mest lyst å finne frem en primus og faktisk sette fyr på en sim-kort konvolutt)

 

Andre bidrag?

 

Jeg må jo si at dere forhandlere er ikke alltid like opplyst som dere burde være, at noen spør om dere kan "brenne" et nytt simkort er ikke så på jordet som du vil ha det til. Hvis man ikke "brenner" chippen, hvordan har du da tenkt at informasjonen lagres.

 

Jeg skjønner at du synes det er morsomt når du faktisk tror at de spør om du kan tenne på en konvolutt, men da vil jeg nødig være hjemme hos deg når du "brenner" cd'er og dvd'er.. Står du med flammekaster og kjører på?

 

Ok nå er jeg lei denne bedrevitende holdningen fra folk (korealight) som sugde pupp da jeg drev mitt eget firma som baserte seg på bedriftløsninger i telenor. Jeg har jobbet som sikkerhetsansvarlig i et privatfirma underlagt militæret, der hadde man de såkalte brennerene for sim-kort og andre adgangskort. Hvis du og flere andre som har kommentert dette med uvitenheten min angående sim kort brennere, hadde sjekket litt opp, hadde dere sikkert forstått forskjellen på en brenner og en leser/skriver! Alle dagens sim-kort er ferdig progamert (Telenor), i min butikk registrerer jeg kortene for hånd ved å skrive inn sim-kort nr. mange bruker sikker enda sim-kort leser/skriver. En brenner derimot skriver all informasjon fra "scratch", disse brukes ikke lengre, stakkars den som fortsatt har en sånn i sving, da har man et større problem en min uvitenhet:)

 

Men disse ble faktisk brukt for en tid siden. Folk som ikke er i bransjen men som kjøpte sim-kort på denne tiden kan ikke forventes å vite at dette ikke er noe som gjøres nå til dags.

 

Du gjør nå som mange av de kundene du kritiserer; angriper istedenfor å innrømme at du tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvilken forretning er det som har en sånn holdning?

Har alltid lært at man skal være høflig til kundene uansett hvordan de er.

De fleste forretninger har nok en slik holdning. I allefall alle forretninger jeg har vært i. Det er nemlig noe med at de som står bak kassa bare er mennesker de og. Om kunde oppfører seg som folk, blir de behandlet som folk. Kommer de derimot bare med kjeft og usaklig personangrep sendes de på gaten (men gjerne på en høflig måte, be de tenke seg litt om, eller bare gå en tur og så komme tilbake).

Om du tror butikkansatte har det gøy på jobb når de kaster ut en kunde tror jeg du tenker litt kort. (Det kan riktignok føles godt, men man vet jo at slikt ikke skal skje.)

Jeg jobber i butikk, 2 faktisk

Såe, ikke tru at jeg har null erfaring med kundebehandling

Lenke til kommentar
Hvilken forretning er det som har en sånn holdning?

Har alltid lært at man skal være høflig til kundene uansett hvordan de er.

De fleste forretninger har nok en slik holdning. I allefall alle forretninger jeg har vært i. Det er nemlig noe med at de som står bak kassa bare er mennesker de og. Om kunde oppfører seg som folk, blir de behandlet som folk. Kommer de derimot bare med kjeft og usaklig personangrep sendes de på gaten (men gjerne på en høflig måte, be de tenke seg litt om, eller bare gå en tur og så komme tilbake).

Om du tror butikkansatte har det gøy på jobb når de kaster ut en kunde tror jeg du tenker litt kort. (Det kan riktignok føles godt, men man vet jo at slikt ikke skal skje.)

Jeg jobber i butikk, 2 faktisk

Såe, ikke tru at jeg har null erfaring med kundebehandling

Jeg har aldri sagt at du ikke har peiling på kundebehandling.

Det jeg sier at det er lov til å vise noen ut av butikken om de behandler butikkansatte som dritt(og det er det forbausende mange som gjør). Greit nok at man bør tåle en trøkk når man står i butikk, men når folk begynner å gå på person, true, rope, kjefte og komme med totalt usaklig kritikk blir det noe annet. Selvfølgelig skal man forsøke å vi situasjonen til det bedre men det går ikke alltid det heller. Siden du også jobber vet du helt sikker hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Tilbake til topic; Hadde forleden dag en kunde innom som var skikkelig frekk mot meg bare fordi batteriet på mobilen han ville se på var tomt for øyeblikket. Kunne ha funnet en lader og satt i for han, men slike kunder vil man ikke ha, så jeg bare ba han om å gå hvis han skulle være så frekk i tonen. Det føltes godt :)

 

Var riktignok ikke et dumt spørsmål, men en dum kunde som bare ødelegger for seg selv uten å skjønne det selv.

Hvilken forretning er det som har en sånn holdning?

Har alltid lært at man skal være høflig til kundene uansett hvordan de er.

Visste at en eller annen som tror han vet mer om kundebehandling enn meg kom til å reagere på den måten du gjør. Jeg har jobbet i butikk i seks og et halvt år, og får flere ganger daglig skryt for god service. For jeg gir god service til 99,9% av kundene. Den resterende 0,1% er kunder som jeg forteller om her.

 

Jeg orker ikke å avslutte et salg med en såpass frekk kunde om det ødelegger resten av dagen min, slik at alle påfølgende kunder får dårligere service enn det jeg gir når jeg er i godt humør. Skjønte uansett at han bare var der for å tafse på mobilen... en typisk internettkunde som bare hadde utnyttet oss så mye han kunne før han hadde trykket "kjøp" i en eller annen random billigste nettbutikk.

 

Så nei, vi mistet ikke en kunde. Men hadde vi gjort det, så hadde det vært helt greit. Den typen kunder blir det bare trøbbel med uansett. I de fleste tilfeller fører den typen kunder til tap totalt sett.

Lenke til kommentar
Og der mistet du en potensiell kunde. Dette er sikkert ikke så smart i disse tider hvor luksusvaresalget går ned på grunn av stagnerende økonomi. Med den holdningenn så mister du nok jobben snart.

Tviler på det... hatt jobben i seks og et halvt år, og dette er den andre kunden på de årene jeg har bedt om å gå. Og DU vet ikke hvor frekk denne kunden jeg forteller om her var. Han kjeftet på meg fordi jeg ikke i løpet at et sekund fant frem en lader til telefonen. Sånne folk orker jeg ikke å ha noe med å gjøre. Som sagt... vi har full anledning til å be folk som oppfører seg sånn om å gå, og det har vi sjefenes velsignelse til å gjøre. Det tror jeg alle ansatte i alle butikker har.

 

Den andre som jeg har bedt om å gå, oppførte seg agressivt bare fordi vi ikke hadde en spesiell kabel på lager akkurat da. Han virket etterhvert så truende både mot meg og andre kunder at jeg måtte kreve at han gikk ut hvis han ikke ville at jeg skulle ringe politiet. Han var imidlertid helt klart ruset på et eller annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jobben min består å besvare telefoner hele dagen, og hjelpe folk via TLF. Har i overkant av 400 samtaler hver dag, dette på 7 timer. Har da mange raringer i løpet av en dag, så en slager som alltid kommer tilbake er, "Hvor mye er klokka nå? Er det lyst, er det morgenen nå?...

 

Så det er ALTFOR mange raringer i dette landet.

Lenke til kommentar
Kjører buss...

 

Av og til buss merket med 100 Sentrum.

 

Da er premiespørsmålet: Hei! Går du til sentrum?

Må berre sei at normalt er dette ikkje naudsynt, men etter det kom nytt busselskap med mange polakker som knapt forstår eit ord er det no blitt tvingande naudsynt å spørra kvar bussen skal. Fekk meg nesten ein tur motsatt veg forleden fordi eg gløymde å spørra før eg sovna på bussen. Så, aldri stol på det som står på bussen når det er ein polakk som køyrer :ph34r:

 

Dummaste kunde i det siste var ein som skulle ha kikkert, kunden stod lenge og prøvde å sjå gjennom kikkerten. Etter kvart kvart kunden meir og meir forvirra sidan han ikkje såg noko. Til slutt spurde han meg: "Ehh, du. Eg trur ikkje denne kikkerten virke. No har eg skrudd og skrudd på instillingane i ei øve, men framleis er alt svart! Kan ikkje tru eg betale 1499 for sånn drit :thumbdown:"

 

Sidan eg visste kva som var gale, noko eg hadde gjort dei siste 5 minutta var det vanskeleg å holda seg seriøs når eg skulle sei at han burde ta av linsedekselet :lol: Berga iallfall dagen min dette

Endret av tosha0007
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å ønske å få bekreftet hvor bussen går er helt vanlig. Spesielt før i tiden var det ett problem at det stod "100 Sentrum" på bussen,men den kjørte andre vei fordi den allerede hadde vært i sentrum.

 

Hvor er tråden om dummeste svar man har fått fra kundebehandlere da?

Værste er jo de som bestandig skal overtale kunden til ett annet produkt når kunden allerede vet hva han/hun skal ha når han/hun entrer butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...