Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sentrallås, håndbrekk og infodisplay på ny Scenic

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Jeg har en ny Scenic leiebil nå, og lurer på et par ting om denne:

Sentrallås: Bilen har keyless-system med en stor plast-"klædd" man putter inn i en sprekk i dashbordet før man trykker på Start-knappen. Skal dette også funke slik at når man nærmer seg bilen, eller tar på en dør, låses dørene opp av seg selv? Det har vært slik på andre keylessystemer (Opel Astra, bl.a.) jeg har prøvd, men ikke her, må låse opp og igjen med knappene på "klædden".

Håndbrekk (elektrisk): Dette går (som regel?) på av seg selv når jeg parkerer, men jeg har ikke sett noen logikk i om det går av igjen av seg selv når jeg begynner å kjøre eller ikke. Lampen for håndbrekk så svak at det ikke er mulig å se om det er på eller ikke når det er sol, jeg merker det ikke før jeg begynner å kjøre. Hvordan skal dette egentlig fungere?

Tivoli-teksten i dashen sier også "CORRECTE LIVEL ACEITE" eller noe sånt hver gang jeg starter, noe jeg oppfatter som varsel for lavt oljenivå. Jeg sjekket oljenivå manuelt, og det var nesten på max (ny bil, kjørt 100 mil). Det kommer også andre meldinger, noe med automatisk lys (?), noe med bremser, og annet jeg ikke skjønner. Noen som vet hvordan jeg får satt denne Tivoli-teksten til engelsk? Eneste knappen jeg fant var til å stille klokken.

Alt dette står sikker i boken, men den er altså på spansk....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker den sier oljenivå OK, det gjør min Renault. En rask runde i babelfish sier det samme ser det ut som.

Dette er en nøkkelerstatter og på de jeg har kjørt så er det ikke keyless entery men fungerer som en rein fjernkontroll, antar keyless entery er tileggsutstyr du ikke har.

Gå håndbrekket av nå og da eller må alltid manuellt ta det av?

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Du har sikkert rett, når den sier NIVEL ACEITE CORRETE mener den kanskje at oljenivået er OK. Litt uvanlig å få en "advarsel" når alt er OK, for meg ser det ut som en feilmelding. Omtrent som om Windows skulle komme jevnlig med en melding: "Det har ikke oppstått en systemfeil (ennå). Du trenger ikke å ta en omstart (nå). OK/Avbryt" Lurer på hva den sier når nivået er feil? NIVEL ACEITE INCORRETE?

Det du sier om plast-"klædden" er sikkert riktig. Jeg har kjørt andre biler som har det samme, når jeg tenker meg om, Toyota Corolla Verso, for eksempel.

Håndbrekket har jeg enda ikke forstått meg på. Det ser ut som om det går på av seg selv (nesten?) hver gang, men det er sjelden det går av igjen når jeg begynner å kjører. Det kommer noen meldinger i Tivoli-panelet om dette av og til, noe med PARQE FRENO eller noe slikt, men det sier ikke meg så mye. Er det norsk eller engelsk i din? Jeg får be AVIS endre til engelsk, eller legge ved en engels quick-guide for enten hva tekstene betyr, eller hvordan språket kan endres.

Skrevet

Det er ikke bare ett varsel men en oljenivåmåler, får du under maks vil nivået indikeres med en graf, hva som skjer når du er under min aner jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...