Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan er matten i VGS?


Anbefalte innlegg

Overskriften sier det meste. Etter sommern skal jeg begynne på VGS skole, første året mitt. Jeg har også tenkt å ta praktisk matte. Men hvordan er nivået i matten fra 10.klasse. Er det mye vanskeligere? Blir det bare algebra? Håper noen kan forklare meg litt. En liten ting og, hva slags konsekvenser får man hvis man IKKE tar teori, men praktisk matte..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Overskriften sier det meste. Etter sommern skal jeg begynne på VGS skole, første året mitt. Jeg har også tenkt å ta praktisk matte. Men hvordan er nivået i matten fra 10.klasse. Er det mye vanskeligere? Blir det bare algebra? Håper noen kan forklare meg litt. En liten ting og, hva slags konsekvenser får man hvis man IKKE tar teori, men praktisk matte..?

 

 

1. året: Praktisk / Teoretisk

Praktisk skal vist være ganske simpelt har jeg hørt. Ikke så mye forskjell fra grunnskolen, men T-matte derimot er det mye ligninger og algebra. Har du ikke bruk for matte vidre i livet, for all del velg P-matte, og S-matte 2. året.

Lenke til kommentar
Overskriften sier det meste. Etter sommern skal jeg begynne på VGS skole, første året mitt. Jeg har også tenkt å ta praktisk matte. Men hvordan er nivået i matten fra 10.klasse. Er det mye vanskeligere? Blir det bare algebra? Håper noen kan forklare meg litt. En liten ting og, hva slags konsekvenser får man hvis man IKKE tar teori, men praktisk matte..?

 

 

1. året: Praktisk / Teoretisk

Praktisk skal vist være ganske simpelt har jeg hørt. Ikke så mye forskjell fra grunnskolen, men T-matte derimot er det mye ligninger og algebra. Har du ikke bruk for matte vidre i livet, for all del velg P-matte, og S-matte 2. året.

 

Hvis man skal studere innen medisin ?

Lenke til kommentar

du kommer til å få tydelig informasjon om dette etter skolestart.

 

T1 krever at du virkelig jobber veldig mye med matten.

 

Skal du jobbe med medisin senere i livet så kreves det realfag kompentanse, det vil si matte (R1), fysikk og kjemi (og biologi?).

Og Matte R1 bygger videre på T1. Og derfor må du ta T1.

 

Det eneste som var vanskelig for meg var sannsynlighetsregning. Ellers ok. Jeg brukte Sinus T1.

 

Hvilke mattebok har dere fått beskjed om å bruke? Kanskje du kan gå inn på nettsiden til forlaget og ta en titt på matteboken.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at de skal bruke sinus de også, siden vi hadde den i fjor. (skal gå opp i andre klasse nå, og har gått fra 1T til 2P :blush: ) Hadde 5'er i T(eoretisk)-matte, men fant ut at det ble for mye prøver og slit i forhold til hva jeg var klar for å gidde. Derfor gikk jeg over til P(raktisk)-matte. Jeg regner med at det blir mye lettere for meg nå, og jeg kan da bruke den tiden som jeg tidligere brukte på matte til å tenke på andre faglige eller ikke-skole-relaterte temaer. Men P-matte skal være ganske mye lettere, har det blitt meg fortalt. Eller; de som tar P-matte sier at det er "annen" type matte. De lærer andre mer tverrfaglige ting.

Lenke til kommentar

Hehe... Nei, har vel egentlig prioritert bort de. Valgte heller historie og filosofi, rettslære og sosialantropologi. Dette er fag som kan drøftes og diskuteres. Noe jeg liker! Funnet ut at en 5'er i noe jeg liker (f.eks rettslære), kan gi meg mer poeng (50) enn et fag jeg ikke liker som gir eg 4'er (f.eks fysikk) (41 poeng. Hvor 40 er karakteren og 1 poeng for realfag).

Lenke til kommentar

Ok. Men uansett, vgs-noob'en, Fly Emirates-chan, ta en titt på sinus sin hjemmeside og smak litt på oppgavene der på både T1 og P1. Som sagt, T1 er vanskeligere, men verdt å lære. Også nødvendig hvis du skal studere medisin.

 

T1 -> R1 -> R2

 

 

Men jeg har forstått det sånn at hvis man skulle bli apoteker eller sykepleier så må man ta S1 på vg2? 8|

Lenke til kommentar
Men jeg har forstått det sånn at hvis man skulle bli apoteker eller sykepleier så må man ta S1 på vg2? 8|

 

 

Kan jeg umulig tenke meg! Ville vel heller trodd man måtte ha R-matte for å gå videre. Det som helt klart åpner flest dører (i mitt syn) er 1T - 2R - 3R Dette gir deg alt av realfaglige poeng og fordeler overfor at du da har realfag å skryte av på CV. Det er vel slik av for å bli økonom må man ha S?

Lenke til kommentar

Det var en sånn info møte for oss som skulle begynne på vg2 til høsten, så sa de at man måtte ta S1. Sikkert et glipp der eller?

 

Ja, S1 bygger på økonomi og hverdagslig, mens R1 er mer allmenn og teoretisk, du lærer jo masse som du egentlig ikke trenger, men masse kunnskap får du jo i deg.

Lenke til kommentar

Opptakskravene til medisin er R1 eller S1+S2.

Hvis du har et så høyt ambisjonsnivå som medisin skjønner jeg ikke hvorfor du skal velge mongomatten. Alt av ingeniørstudier/teknologistudier trenger også R2 i tillegg, så den teoretiske matematikken vil nok være det smarteste valget.

 

For folk som er litt interessert i realfag er teoretisk matte mye morsommere enn praktisk også. Jeg hatet i hvertfall den praktiske matten.

Lenke til kommentar
Overskriften sier det meste. Etter sommern skal jeg begynne på VGS skole, første året mitt. Jeg har også tenkt å ta praktisk matte. Men hvordan er nivået i matten fra 10.klasse. Er det mye vanskeligere? Blir det bare algebra? Håper noen kan forklare meg litt. En liten ting og, hva slags konsekvenser får man hvis man IKKE tar teori, men praktisk matte..?
1T er vanskelig, og 1P har mye samme matten, men lettere oppgaver. Bruker også lengre tid på å gå gjennom ting på 1P.

 

Liten vits i å velge 1T viss du ikke skal ha realfag

Lenke til kommentar
Ja, jo... Men karakteren går uansett ikke videre.

 

Orker ikke lese hele tråden, så tar forbehold om misforståelse eller senere oppklaring, men:

 

Om du velger P2 står karakteren ikke, men om du velger S1 står karakteren og du får et halvt poeng i tillegg til at S1 stort sett er R1 på nytt (enkel femmer på nytt). ;)

 

Til trådstarter:

 

Du eliminerer stort sett NTNU (ingeniørfagene) ved å velge p-matte. Ellers er mulighetene er ganske åpne, selv om du kan tape på og ikke hatt skikkelig matte på andre studier hvor det ikke nødvendgvis er påkrev med R1+R2. T1 er et ganske enkelt kurs, folk som forteller deg at det er vanskelig er enten dårlige i matte eller har arbeidet nesten ingenting. Om du er middels og jobber litt er 4-5 godt innenfor rekkevidde, om du er flink i matte er ikke femmeren noe problem til tross for at du jobber lite. Det spørs litt hvor mye du kan fra ungdomsskolen og hvor mye du greier å hente inn. Veldig mye i T1 er repitisjon eller steder hvor du går litt videre fra ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Vi måtte ha T her i byen det første året. Jeg fikk 3- på tentamen etter forholdsvis god innsats. I 2.klasse valgte jeg P, og fikk 5+ på tentamen, med null arbeid gjennom året og med skippertak dagene før :p

 

De som valgte lett matte var de som sleit året før (les: meg), men femmer- og sekserelevene valgte vanskelig. Resultat? Vi med lett gikk opp 2 karakterer, de med vanskelig gikk gjerne ned 3. Kan også nevne venninna mi som strøyk i T det første året, men fikk 5 i P. Praktisk matte er litt over ungdomsskolenivå, men den kvalifiserer ikke til noen utdanning (noe T gjør).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...