Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sitter og vurderer om jeg skal kjøpe Arctic Silver 5 :hmm: er denne Goopen mye bedre enn det som følger med Thermalright ULTRA120 Extreme eller cpu kjølere generelt? Alternativt om du / dere vet om en goop som er bedre enn Artic Silver 5 (helst noe som fins på norske net butikker).

 

Thermalright ULTRA120 Extreme + Scythe S-FLEX 120mm 1600rpm (~650kr netshop + multicom for vifta). CPU kjøler valget mitt er mest basert på testen til Anandtech. Hovedkortet som kommer til å bli brukt er Asus P5Q Deluxe, CPU'en er E8500, minne er OCZ Gold XTC PC6400, kabinettet mitt er Antec 1200 og PSU er Corsair HX 1000W. Ser dere en potensiel vegg i oppsettet, har PSU og kabinett allerede så det kan jeg ikke bytte ut, så for meg E8500 @ ~4000 MHz på luft, er dette urimelig med dette oppsettet?

 

Overclockings messig har jeg bare erfaring fra samboeren sin E6750 som jeg clocket til 8x 400 FSB @ 3200 MHz med minne satt til 1:1, med stock volt, har ingen erfaring med å justere volten. Må jeg snuse på volten på det jeg vurderer ovenfor? :hmm:

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arctic silver er vel en av de aller ypperste kjølepastaene du kan kjøpe. Mener å ha hørt om en relativt ny pasta som er littegrann bedre, men husker ikke navnet i farta. Uansett har Silver en fin konsistens og er tilgjengelig nesten overalt.

 

Avogtil er goopen som kommer med kjølere elendig, andre ganger helt grei. Du kan jo teste det om du ikke vil bruke en 50-lapp på en 4,5g-tube Silver.

 

Hvis du får en normal chip vil du kanskje måtte stille opp volten et hakk eller to for 4Ghz. En normal chip trenger vel snaut 1,4v, og det er et liiite knepp over stock.

Lenke til kommentar

Både IC Diamond 7 carat (Microplex.no) og OCZ Freze (får du tak i litt rundtomkring) vil gi et par-fire grader bedre temperatur enn AS5 etter mine erfaringer.

 

IC diamond er litt kjip å legge på riktig, men om du følger bruksanvisningen på produsentens hjemmeside får du det til uten for store problemer. Det er denne jeg bruker på det meste nå for tiden :thumbup:

 

Sjekk kjøleren din før du monterer den. Det kan være den er i meste laget kurvet i basen (Jeg slipte ned min med sandpapir (1200-2000 grovhet) for å få den tilstrekkelig flat...

Lenke til kommentar

Takker for svarene :)

 

Valgte å gå ned et hakk i kjøler, til Zalman CNPS9700 (~450 kr). Var innom digitalimpuls igår og kjøpte en stor tube Arctic Silver 5. Regner med at E8500 @ 4000 MHz er fortsatt innen rekkevidde. Med mitt oppsett (nevnt ovenfor) hvor langt skulle jeg kunne OC'e den på luft (24/7/365 OC)

 

Hvordan bør jeg påføre goopen? Litt i sentrum så fin fordele det utover (tenk sparkel) eller bare ta på litt i sentrum og sette på kjøleren? :hmm:

 

Er det lurest å sette minne til 1:1 ratio med FSB'en? Har blitt fortalt dette, gjorde det med samboerens E6750 og det fungerte meget bra så hadde tenkt å gjøre det på min PC også, tenkte jeg skulle høre først. Ville kategorisert meg selv som rimelig 'grønn' på OC'ing, men lærer fort :)

Endret av *M*
Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er oppnåelig å komme opp i 4.0-4.2GHz på luft om du klarer opprettholde tilstrekkelig god og kjølig gjennomstrømning i kabinettet. Temperaturen i rommet vil ha en del å si også. Personlig hadde jeg vært godt fornøyd med 3.8GHz 24/7 med det oppsettet.

Du må nesten prøve deg litt fram og holde et øye på temperaturene mens du jobber mot en god overklokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...