Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Båndbreddeproblem Internett / TV fra LYSE


Anbefalte innlegg

Jeg har 25/10 Mbit linje fra Lyse. De sier jeg kan ha opptil 4 TV dekodere uten PVR i huset.

 

Jeg har en TV dekoder med PVR (Opptak) og bestilte en til. Etter jeg fikk beskjed om at den var klar for henting, trakk de den tilbake og fortalte at jeg kunne ikke få den pga stor etterspørsel og at de derfor bare leverte ut en PVR dekoder pr husstand. Rart synes jeg ettersom hun jeg bestilte av sa at det ville gå raskt å få klar en dekoder til pga lav etterspørsel nå i sommer.

 

Så jeg klaget til dem og nå fikk jeg svar at grunnen til at jeg ikke kan få en PVR opptaker til ligger i tekniske begrensninger. At båndbredden inn er for liten... Her er svaret jeg fikk:

 

--

Båndbredden frem til hjemmesentralen er på 100mbps. En HD stream er på ca 25-30 mbps, og en HD/PVR dekoder kan bruke opp til 2 streams om gangen, hvis den står på opptak. Det vil si 60 mbps per HD/PVR dekoder, og 60 x 2 = 120mbps. Dette vil si at to 1960 HD/PVR dekodere kan, uten problem, overstige maks båndbredde mot hjemmesentralen, som vil resultere i hakking på en eller alle kanaler. Dette er grunnen til at det maks kan bestilles 1 PVR/HD dekoder per husstand.

--

 

Er det noe som kjenner til dette? Er det virkelig sant dette? Er helt forvirret her...

Jeg abonnerer ikke på noen HD kanaler bare så det er sagt.

 

Hjelp!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Reglene er iallefall 1 PVR pr kundeforhold så lenge jeg har visst.

Vet ikke om det har noe med båndbredden. Men det skulle jeg ikke tro, du kan vel ha HD pakke når en har 10/10 Mbits?

 

Men det har sikkert noe med båndbredden uansett. Har du 2 PVR å har to opptak samtidig og ser 2 andre programmer så er det vel dømt til å krasje.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Reglene er iallefall 1 PVR pr kundeforhold så lenge jeg har visst.

Vet ikke om det har noe med båndbredden. Men det skulle jeg ikke tro, du kan vel ha HD pakke når en har 10/10 Mbits?

 

Hvordan visste du at det er begrenset til 1 PVR pr kundeforhold? Kunne ikke finne noe info om det på hjemmesiden til Lyse.

Lenke til kommentar

Matten dems er ihvertfall grei nok. 100Mbit er ikke mye når en begynner med flere HD strømmer. De har allerede planer om en oppgradering (http://www.digi.no/php/art.php?id=496009), men det skjer nok ikke over natta.

 

Hadde nok ikke vært noe problem med 2 PVR om du ikke bruker HD, men de vil vell ha noen generelle regler slik at de slipper mange telefoner ala "men naboen har jo to" åså prøve å forklare at han ikke har HD etc

Lenke til kommentar
Matten dems er ihvertfall grei nok. 100Mbit er ikke mye når en begynner med flere HD strømmer. De har allerede planer om en oppgradering (http://www.digi.no/php/art.php?id=496009), men det skjer nok ikke over natta.

 

Hadde nok ikke vært noe problem med 2 PVR om du ikke bruker HD, men de vil vell ha noen generelle regler slik at de slipper mange telefoner ala "men naboen har jo to" åså prøve å forklare at han ikke har HD etc

 

Det er jo bare Discovery i HD. De to-tre andre HD kanalene er jo ikke noe spennende. Så HD er jo ikke så aktuelt for tiden tenker jeg. Synest generelt Lyse forteller for lite om disse begrensningene på hjemmesidene sine. De sier du kan ha max 4 dekodere pr husstand, men det blir jo også vanskelig hvis du i tillegg skal ha internett. Da er det jo ikke nok båndbredde til det heller hvis man tenker at en HD stream bruker 25-30 mbit?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Stjeler litt av denne tråden jeg..

 

Har fiber fra lyse rogaland.

fra hjemmesentralen har jeg koblet inn dlink trådløs router Dir 655 dvs, at fra hjemmesentralen går det nå 2 tv kabler til 1 vandlig dekoder og en hd pvr dekoder. Det går ellers 1 kabel til routeren som foreløpig har en kabel som går til xbox 360. Alle de andre pcene går over det trådløse nettverket.

 

Tingen er den at vi skal ha 1 til tv i kjeller leiligheten. Leste på lyse sine hjemmesider der det stod dette:

 

"Man kan ha inntil 4 TV-dekodere, men det stiller krav til ditt lokale nettverk. Da det er 2 ethernet-porter på hjemmesentralen for tilkobling av TV, må du benytte en switch (NB! Ikke hub) for å dele opp den ene porten til flere dekodere. Dette må være en switch som støtter 100 Mbit/s fastethernet. Grunnen til dette er at noen av kanalene sendes med så høy kvalitet at de krever mer enn 10 Mbit/s for en kanal, og med inntil 4 dekodere blir dette mer enn 40 Mbit/s. Du kan ikke benytte trådløs overføring, da du ikke har noen garanti på overføringskapasitet."

 

Så mitt spørsmål er hvilken switch bør jeg kjøpe for å unngå kvalitetstap og noenlunde problemfri tv titting, og kom gjerne med link til nettbutikkene til det enkelte produktet?

 

Leste også at det mellom hjemmesentralen og denne switchen jeg skal skaffe må jeg bruke krysset nettverkskabel..stemmer dette?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Tja, de fleste enkle switcher duger til dette. Du trenger ikke noen krysset kabel.

 

 

>Der tar du nok feil...

 

snakket med lyse (altibox) og de sa man behøvde en krysset nettverkskabel mellom hjemmesentralen og switchen. Dette fordi hjemmesentralen fungerer selv som en switch og med to like enheter må man bruke krysset kabel...

Lenke til kommentar

Kanksje ikke switchen trenger kryssede kabler, men i og med at lyse sin hjemmesentral fungerer som en switch, så fikk jeg beskjed av kundesenteret at jeg skal bruke krysset nettverkskabel...kanksje du har rett...har ikke prøvd ut om det fungerer uten krysset, men kjøper inn en krysset kabel for å være på den sikre siden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...