Gå til innhold

Hvorfor flimrer en CRT-skjerm når ingen ser på den?


Degeim

Anbefalte innlegg

Spørsmålet kan virke noe selvmotsigende, men jeg mener altså "når jeg ikke ser direkte på den" -- bare tenkte at å stille spørsmålet slik var en fin måte å trekke potensielle altvitere.

 

Hvis jeg sitter omtrent en meter fra skjermen, og fokuserer på et punkt på veggen bak skjermen, ca en meter over den (slik at synet mitt går i 45 grader oppover), ser jeg fremdeles skjermen helt nederst i synsfeltet mitt. Når jeg gjør det, så ser jeg at den flimrer.

 

Er dette noe synet mitt innbiller seg; noe med øynene og ting så langt ute i synsfeltet, eller er det noe skjermen driver med hele tiden, men som av en eller annen grunn bare kan oppfattes av side-/periferisynet?

 

Hva er det, og hvorfor ser man det bare med side-/periferisynet?

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CRT Skjermen er en sosial skjerm. Skjermen bruker sine flimmerteknikk for og lokke til seg blikk fra andre CRT Skjermer og mennesker i nærheten.

Nå som CRT-Skjermene er snart utdødt kom LCD og Plasma Skjermene fram fra naturen.

Disse nyere skjermene har levd lenge i naturen og er folkesky.

 

Som vanlig prøver ikke disse skjermene seg og lokke til seg blikk fra mennesker med sin flimmerteknikk. Mange av skjermene har mistet sin flimmerteknikk pågrunn av isolering i Naturen. Nå per dags dato finnes det ikke nyere skjermer som flimmrer, de har funnet en annen måte og fange blikk på. De bruker sine fine design som er avlet fra gode skjermer i naturen.

 

Med sine 100Hz Teknikker og PixelPluss, så fanger disse skjermene mye mer av Menneskets blikk og skjermenes blikk.

 

I Brunstighetsperioden på vinteren lokker skjermen seg til blikk ved og skri hvitetsbalansen mot det varme området. Mer rødlig bilde i brunstighetsperioden.

 

Men siden skjermer i dag som er ute av naturen ikke kan lage småskjermer så lages de på klonefabrikker som mennesker har laget. Mange får indentiske skjermer.

 

Men noe kan skille dem ut. Pixelfeil er arvematerialefeil som har eksistert siden skjermen ble skapt i naturen. Dette er feil som kan gå igjen i mange skjermer selv i samme art.

Lenke til kommentar
Læreren min fortalte at det hadde med at sidesynet ikke var like sjapt som der hvor du fokuserer med øynene, vis jeg husker riktig.

 

Akuratt som vis du filmer en CRT skjerm med kamera. Det flimrer.

 

 

Tor det er omvendt, at sidesynet/periferisynet har høgre "oppdateringsfrekvens" og at vi derfor ser flimmer fra skjermer, lysrør osv når vi ikke ser direkt på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Læreren min fortalte at det hadde med at sidesynet ikke var like sjapt som der hvor du fokuserer med øynene, vis jeg husker riktig.

 

Akuratt som vis du filmer en CRT skjerm med kamera. Det flimrer.

 

 

Tor det er omvendt, at sidesynet/periferisynet har høgre "oppdateringsfrekvens" og at vi derfor ser flimmer fra skjermer, lysrør osv når vi ikke ser direkt på det.

 

Det kan godt stemme, var ikke helt sikker på denne. Var enten det ene eller andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...