Gå til innhold

Hva kreves av meg?


Anbefalte innlegg

Jeg begynner å tvile litt på om videre utdanning er noe for meg. Var så vidt jeg klarte meg igjennom allmenn, med 3 og 2 i bokmål og nynorsk skriftlig standpukt og eksamen og 2 i norsk munnlig. Mye av problemene mine er sosiale evner, gruppesamarbeid og presentasjoner og også det med å lage og svare på problemstillinger derfor de lave norskkarakterene. Jeg kom inn på geografi på NTNU og har sett litt på studieprogrammet og det virker som det er det samme bare mange ganger verre. Så nå begynner jeg å lure på om jeg bare skal forsette å jobbe på fiskefabrikken(jobbet der ett år med en grei timelønn på 129,5) istedenfor å risikere å stryke til eksamen og sitte der med stort lån. Jeg vet ikke helt hva jeg ser etter innspill, har bare behov fortelle noen problemet min egentlig, jeg vet ikke helt hva jeg burde gjøre. Andre som har vært i samme situasjon kanske?

Endret av Strongbow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg begynner å tvile litt på om videre utdanning er noe for meg. Var så vidt jeg klarte meg igjennom allmenn, med 3 og 2 i bokmål og nynorsk skriftlig standpukt og eksamen og 2 i norsk munnlig. Mye av problemene mine er sosiale evner, gruppesamarbeid og presentasjoner og også det med å lage og svare på problemstillinger derfor de lave norskkarakterene. Jeg kom inn på geografi på NTNU og har sett litt på studieprogrammet og det virker som det er det samme bare mange ganger verre. Så nå begynner jeg å lure på om jeg bare skal forsette å jobbe på fiskefabrikken(har timelønn på 129,5) istedenfor å risikere å stryke til eksamen og sitte der med stort lån. Jeg vet ikke helt hva jeg ser etter innspill, har bare behov fortelle noen problemet min egentlig, jeg vet ikke helt hva jeg burde gjøre. Andre som har vært i samme situasjon kanske?

 

Hei,

 

høyere utdanning passer ikke for alle. Hvis du har problemer med samarbeid, prosjekter osv blir det muligens vanskelig for deg både sosialt og akademisk på NTNU. Jeg mener det er veldig lurt å "ta en pause" fra studier i hvertfall ett år for å se hva man vil og hva man kan trives med senere i livet. Jeg tror ikke det er lurt å begynne på et studie, "bare for å studere". Så hvis du vil jobbe på fiskefabrikken og trives der, både med lønn og arbeidsmiljø, synes jeg du skal det, og heller bruke dette året på å tenke litt og "finne deg sjæl" :)

 

hilsen Alma

Lenke til kommentar
Kanskje yrkesfaglig er mer din gate? På vilbli.no og jobbfeber.no kan du finne ganske mange forskjellige yrker.

 

De yrkene du utdanner deg til via yrkesfag inneholder meget store mengder sammarbeid og krever at du skal fungere sosialt (altså kunne jobbe sammen med en annen). Slik var det hvertfall da jeg gikk ut av skolen sist år. Tror ikke vi gjorde en oppgave hele året aleine, men kun via sammarbeid og presentasjoner.

 

Vedkommende burde heller lese på vilbli.no slik det er foreslått og prøve å finne ut hvilke yrker som kanskje kan passe for han.

 

Hvordan er det å jobbe på denne fiskefabrikken ? Er det ingen sosiale aspekter med jobben, eller sammarbeid med kollegaer ?

Lenke til kommentar
Kanskje yrkesfaglig er mer din gate? På vilbli.no og jobbfeber.no kan du finne ganske mange forskjellige yrker.

 

De yrkene du utdanner deg til via yrkesfag inneholder meget store mengder sammarbeid og krever at du skal fungere sosialt (altså kunne jobbe sammen med en annen). Slik var det hvertfall da jeg gikk ut av skolen sist år. Tror ikke vi gjorde en oppgave hele året aleine, men kun via sammarbeid og presentasjoner.

 

Vedkommende burde heller lese på vilbli.no slik det er foreslått og prøve å finne ut hvilke yrker som kanskje kan passe for han.

 

Hvordan er det å jobbe på denne fiskefabrikken ? Er det ingen sosiale aspekter med jobben, eller sammarbeid med kollegaer ?

Joda, det men det fungerer litt annerledes enn det jeg måtte gjøre på allmenn.

Endret av Strongbow
Lenke til kommentar

En forfatter trenger ikke nødvendigvis gode og velfungerende sosiale antenner, ei heller så god samarbeidsevne.

 

(Vel, regner vel ikke med at du uten videre bestemmer deg for å bli forfatter, med mindre dette er noe du har drømmer og ambisjoner om. Ok, så må du jo samarbeide litt med forlaget, men neida, det trengs ikke såååååå mye samarbeid og sosial intelligens.)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Når det gjelder svaret på spørsmålet til trådstarter, tror jeg faktisk at du kanskje bør sette deg ned og tenke litt over hva du vil. Det er over hodet ingen vits i å velge seg et fag å studere bare for å studere det. Har du noen spesielle interesser, er du litt sær, er det noe du er spesielt opptatt av? Kanskje du kunne velge et studium som ikke er så tungt, men som krever at du leser mye og kan sitte for deg selv og lese og skrive notater (da f.eks. historie eller filosofi). Hadde det ikke vært litt kult å være f.eks. filosof? Det krever vel ikke all verdens sosiale intelligens for å kunne gjennomføre en bachelor eller master i slike fag. Dessuten kan du jobbe med spennende yrker innenfor de fagfeltene.

 

Jeg vet hvor ille det er ikke å vite hva man vil i livet. Det er helt grusomt. Men husk å ta tiden til hjelp. Det haster ikke. Om du tar deg fri et år nå, så vil du sikkert på slutten av friåret før ny søknadsfrist nærmer seg, finne ut om du tiltrekkes noen studier, eller om du vil fortsette å jobbe. Og husk - det er mange som ikke har særlig utdannelse etter VGS. Bare det å fullføre VGS er en prestasjon som du skal være stolt av! :thumbup:

 

Lykke til! :p

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...