Gå til innhold

Bestillt gave fra Amazon.co.uk = toll?


Anbefalte innlegg

Jeg har bestillt Rock Band i bursdagsgave til min bror via Amazon.co.uk som leveres til hans adresse. Det jeg lurte på da var om det vil tilkomme toll og moms på denne pakken?

 

Spillet m/mikrofon kostet 570 kr ink frakt og dermed under 1000 kr i gave iallefall. Skrev med kort og alt sånt, men gadd ikke betale 2-3 pund for at de skal pakke den inn for meg. Har hørt mye om at gaver regelen kun gjelder fra privatpersoner, men jeg har personlig mottatt pakker fra mange firmaer som gaver til meg selv uten noe problem, men er litt usikker i henholdt til Amazon.co.uk for har aldri bestillt derfra før.

 

Takk svar på forhånd :)

 

EDIT: Retta skriveleif

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har bestillt Rock Band i bursdagsgave til min bror via Amazon.co.uk som leveres til hans adresse. Det jeg lurte på da var om det vil tilkomme toll og moms på denne pakken?

 

Spillet m/mikrofon kostet 570 kr ink frakt og dermed under 1000 kr i gave iallefall. Skrev med kort og alt sånt, men gadd ikke betale 2-3 pund for at de skal pakke den inn for meg. Har hørt mye om at gaver regelen kun gjelder fra privatpersoner, men jeg har personlig mottatt pakker fra mange firmaer som gaver til meg selv uten noe problem, men er litt usikker i henholdt til Amazon.co.uk for har aldri bestillt derfra før.

 

Takk svar på forhånd :)

 

EDIT: Retta skriveleif

 

Gaver merket med verdi inntil kr. 1000 er toll og avgiftsfritt såvidt jeg kan erindre

Lenke til kommentar
Jeg har bestillt Rock Band i bursdagsgave til min bror via Amazon.co.uk som leveres til hans adresse. Det jeg lurte på da var om det vil tilkomme toll og moms på denne pakken?

 

Spillet m/mikrofon kostet 570 kr ink frakt og dermed under 1000 kr i gave iallefall. Skrev med kort og alt sånt, men gadd ikke betale 2-3 pund for at de skal pakke den inn for meg. Har hørt mye om at gaver regelen kun gjelder fra privatpersoner, men jeg har personlig mottatt pakker fra mange firmaer som gaver til meg selv uten noe problem, men er litt usikker i henholdt til Amazon.co.uk for har aldri bestillt derfra før.

 

Takk svar på forhånd :)

 

EDIT: Retta skriveleif

 

Gaver merket med verdi inntil kr. 1000 er toll og avgiftsfritt såvidt jeg kan erindre

 

Er det jeg har hørt også, men er litt usikker og derfor jeg kommer hit på forumet for å få gode svar fra alle de glupe hodene som henger rundt her :)

 

Er litt kjedelig hvis broren min brått sitter igjen med regning på 2-300 kr i fortolling og moms for bursdagsgaven sin :p

Lenke til kommentar

Gaver er bare toll og avgiftsfrie(momsfrie) hvis verdien er under 1000 kr og avsender er en privatperson.

 

Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den:

 

* har en verdi på 1000 kroner eller høyere.

* sendes fra en person bosatt i Norge, som oppholder seg midlertidig i utlandet.

* er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt

* er gitt til bruk i næringsvirksomhet, for eksempel for gratisutdeling til bedriftens kunder.

* er betalt helt eller delvis. Eksempel på dette kan være vervepremier du mottar fra firma i utlandet.

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar

Jaja, får vel bare vente å se. Hvis broren min får regning på moms og toll så får jeg bare ta regninga for det også...

 

Litt kjipt at jeg nå fant ut at Rock Band kommer mot slutten av uka i Norge, men virker ikke som noen tilbyr mikrofonen standalone i Norge enda uansett, og man må nesten ha mikrofonen.

Lenke til kommentar
Huh kan man bestille pakker til seg selv uten å pakke dem inn å slippe toll?

 

BTW, vil spillet fungere?

Er jo forsåvidt det jeg lurer på, men jeg har jo ikke bestillt til meg selv, men i bursdagsgave til min bror.

 

Spillet vil jo fungere utmerket siden England har samme regionkode (2) og tv-format (PAL) som vi i Norge. Jeg har Rock Band selv kjøpt i England når jeg var på ferie der, men min bror har ønsket det seg lenge helt siden han så det hos meg og da tenkte jeg at det var en grei bursdagsgave.

 

Ser jo nå at Elkøp får inn Rock Band til Xbox 360 i morgen, men min bror ville uansett ha med mikrofon, og den er per i dag ikke tilgjengelig. Regner med at hvis det blir toll og moms på den så havner jeg nok på omtrent den samme prisen jeg hadde betalt i Norge inkludert mikrofonen når den en gang blir tilgjengelig.

 

Jeg antar forøvrig at siden det kun er Elkjøp og CDON som foreløpig får inn Rock Band 24 Juli at de importerer det fra Sverige. Ingen av de andre store kjedene har fått noen dato for Rock Band enda, og tviler svært sterkt på at Elkjøp har fått monopol på spillet i Norge.

 

Hvis du valgte ekspress shipping vil du slippe å betale fortollingsgebyret så du kun må betale ~140,-.

Takk for tipset, nå er det jo forsåvidt forsent for denne forsendelsen, men skal huske på det til neste gang :) Tipper at min bror får pakken i løpet av et par dagers tid nå så da får vi se om det blir toll og moms og evt hva jeg ender med å betale.

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar
Hvis du valgte ekspress shipping vil du slippe å betale fortollingsgebyret så du kun må betale ~140,-.

Hvorfor det? Vil Amazon kreve inn momsen?

 

Ha en fin dag. :)

 

Det er en av fordelene med å velge Ekspress shipping. Det vil fortsatt være Posten Norge som krever inn mva når sendingene kommer til Norge.

Lenke til kommentar

Du får forsåvidt mikrofonen i Norge også, men kun sammen med gitar og trommer i tillegg. Det ser kun ut som det er trommene til RB som selges separat (Guitar Hero gitaren kan selvfølgelig brukes, så denne kan også kjøpes separat selv om Elkjøp ikke har fått noen egne reine RB gitarpakker.)

Lenke til kommentar

Takk for alt av svar hittil :)

 

Venter fortsatt i spenning på at min bror skal motta pakken. Noen som vet noe om evt leveringstid fra Amazon.co.uk? Min bror han nemlig bursdag i midten av neste uke, så hadde jo vært best om den var framme innen den tid. Pakken ble bestillt Søndag, og bekreftet sendt mandag og Amazon sa forventet leveringsdato 24 Juli. Kan evt tollbehandling føre til forsinket levering?

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar

Normalt får man pakker fra Amazon.co.uk på rundt en uke (jeg får som regel i løpet av 5 dager, men det kommer an på hvor i landet man bor) med priority og i løpet av 3 dager med Express. Siden det er midt i fellesferien kan det tenkes at det er lite folk både på jobb hos Amazon og Tollavdelingen til Posten.

Lenke til kommentar

Fortsatt ingen pakke til min bror i dag, så håper den kommer i morgen eller Onsdag, så får vi bare vente å se... Bor i Østfold så pleier ikke være så altfor treg postgang iallefall.

 

Begynner å angre på at jeg ikke valgte Express, går så mye fortere da, men tror det var 22 pund de skulle ha og det syns jeg ble litt i overkant. I tillegg kunne jeg alltids spora pakka, menmen order seg nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...