Gå til innhold

Dell XPS420 - er systemet mitt tilstrekkelig kjølt?


Anbefalte innlegg

Jeg har i de senere månedene vært plaget med at viftene i pc'n min støyer. Hver gang pc'n har stått på en stund, kommer under load eller det er varmt i rommet, spinner viftene opp og lager en jevn, nesten hvinende lyd. (Jeg har sjekket at det ikke sitter støv i ja)

Etter en halv time med Half Life 2 her en kveld, så hørtes det ut som om kabinettet var i ferd med å lette.

 

 

En oppgradering av BIOS(etter forslag fra Dell) har hjulpet endel, men det er fremdeles som å sitte med en hårføner under bordet.Det eneste som får lyden til å forsvinne helt er å ha sidepanelet på kabinettet åpent.

 

Heatsinken er varm dersom jeg tar på den, men utover det virker det ikke uvanlig varmt i kabinettet. Men nå er selvfølgelig noe av problemet at jeg ikke vet hvor varmt det kan bli før det er FOR varmt...

Er det mulig å måle temperaturene på noe vis, og ved hvilke temperaturer bør varselklokkene begynne å ringe?

 

Jeg har en Dell XPS420, 2,4ghz quad core, 3GB ram, 375W strømforsyning.

Endret av sheherezade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Alt over 70 grader på CPU er ille ville jeg sakt, de kan selvfølgelig tåle mer under korte perioder kanskje men er ikke bra og ha de så høyt.

 

Du kan sjekke tempraturene med SIW

SIW

 

Via det programmet så kan du få beskjed om hva tempraturene er.

 

Sitter viftene skikkelig festet? så de ikke treffer noe siden de bråker?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Nå har jeg sittet med Half Life 2 i 30-40 minutter mens jeg samtidig hadde på SIW. Da jeg kikket inn på SIW, viste "GPU Core" en temperatur på 72 grader, med en maks verdi på 78 grader. Er dette "ille" varmt?

 

Ja det ekke en bra tempratur. Det du gjør er og ringe Dell med en gang, siden du har XPS så har du super service også. jeg fikk mine ram brikker og hovedkort byttet når den var 4 år gammel dagen etter jeg ringte dem og klagde. De bare tok noen tester og så fant han ut teknikern hos dell at jeg skulle få nye deler.

 

Dette er tlf nr rett til dem

 

XPS Support Telefonnummer Timer

XPS Premium Support er tilgjengelig på engelsk 24x 81 53 50 43 Kundestøtte på engelsk 24 timer i døgnet, 7 dager i uken

 

XPS support

Lenke til kommentar

Da har jeg vært i kontakt med Dell. Temperaturmålingene ga de blaffen i fordi SIW ikke er produsert av Dell, men de skulle sende meg et nytt grafikkort uten noe mer om og men.

Jeg fikk valget mellom å få kortet levert på døra, og installere det selv, eller å få en Dell representant hjem for å sjekke maskinen og deretter installere kortet.

Jeg går utfra at man kan greie å installere et grafikkort selv uten å ha mastergrad i datateknikk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja man kan innstalere det selv ganske lett. Det følger også sikkert med noen papirer på hvordan du skal gjøre det. Når jeg byttet mitt kort så var det noen plast biter jeg måtte dra bort før jeg kunne ta ut det gamle kortet. Men det er ofte veldig lett forklart bare husk og sette inn alle kabler og lignende som når du fjernet det.

 

Ikke press eller bruk makt eller styrke for og få det på plass vær litt forsiktig så sklir det lett inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...