Gå til innhold

Hjelp til å kjøpe en gamerPC


Anbefalte innlegg

Heisann folkens, håper at dere kunne ha hjulpet meg med å fikse til en sikkelig god spillPC. Har et budsjett på 20000 kroner, og tenkte å handle den i august ellerno, men siden jeg ikke har fulgt med på hardwarefronten de siste årene så må jeg nesten få hjelp av dere badasser :D

 

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt litt tid på å sette i stand en PC her, og har hørt litt på Redneck og Knewt:

 

Men har iallfall kommet fram til en liste her:

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB - DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN x 2 (8GB totalt)

WD VelociRaptor 300GB SATA 3,5"- 10000RPM, 16MB

Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2- 16MB 7200RPM

Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk- OEM DVD,64 bit

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket- LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

Thermaltake Blue Orb II CPU-Kjøler - Blått Lys, 17dBA, Socket 775/754/939/940

Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 - PS2/USB

Samsung 22" LCD Syncmaster 2253BW- 1680x1050, VGA/DVI, 2ms, 8000:1

Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 - PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP, Lite-R 2 stk

Asus Rampage Formula, X48, Socket-775 - DDR2,ATX,2xGbLAN,Firew, 2xPCI-Ex(2.0)x16

APLUS Case Monolize, ATX, Black - 2x250mm Blue Fans, (Without PSU)

Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA

 

Dette har jeg kommet fram til og det hadde vært hyggelig om dere kunne ha kommet med input om dette er bra / dårlig. Endringer osv. Var litt i tvil angående hvor kraftig strømforsyningen burde være. Er det noe jeg har glemt her? (Har et bra tastatur fra før av, så det trenger jeg ikke).

 

Har tenkt å vente på Radeon HD 4870x2 (anskaffe to stk), mener at denne skal komme ut i august/slutten av juli? Er vel muligheter å kjøre dem i Crossfire? I såfall hvilket HK trenger jeg da?

 

Takk for hjelpa folkens :)

Edit: Skriveleifs

Endret av espset
Lenke til kommentar

Laget ett oppsett her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=78116

 

La en god del mer penger i kabinett, ettersom dette er noe du kan beholde lenge over flere oppgraderinger. Cosmos S får gjennomgående gode omtaler, og beskrives som stillegående og kjølig. Ellers er også Antec P182 et godt alternativ hvis du vil litt ned i pris. Kamerat av meg kjøpte dette for noen uker siden og det er MYE kabinett for pengene.

 

PSU valgte jeg 1000W fra Corsair ettersom du har planer om å kjøre 2 stk HD4870X2 i CF - noe som vil kreve sitt av effekt. Du vil helt sikkert klare deg med noe mindre, feks. 750W fra samme prod., men dette er, i likhet med kabinettet, en komponent du kan beholde lenge.

 

Valgte dermed også en 24" fra Samsung, noe du fint får plass til på budsjettet ditt. Angrer i hvertfall selv litt på at jeg ikke gikk for 24" i stedet for 22" da jeg kjøpte min skjerm.

 

Hovedkort valgte jeg Asus P5E som har X38 chipset. Dette er et veldig bra kort til prisen og det får gode omtaler. Anbefaler dette HK med mindre du vet du får behov for eSATA eller dobbelt nettverkskontroller. Anandtech.com sammenlignet P5E med storebror Maximus Formula, og fant at dette var de eneste reelle forskjellene. Velger X38 fremfor X48 ettersom eneste forskjell er offisiell støtte for 1600MHz FSB fra Intel. Men for det første så kjører stort sett alle CPUer på max 1333MHz (unntaket er vel noen av Extreme-utgavene) og for det andre så leveres mange X38 kort, bla P5E, med støtte for 1600MHz fra HK-produsentenes side. Så hva er da vitsen med å betale ekstra for X48? Det er heller ikke særlig vits å betale altfor mye for HK i denne omgang, fordi neste generasjon CPUer fra Intel kommer på ny sokkel, så du må desverre bytte HK neste gang du skal ha ny CPU uansett.

 

Til 2 stk. HD4870X2 vil et X38/48 kort være rette valg pga full CF-støtte - dvs. 2 stk PCI-Ex16 porter som kjører på full hastighet (x16+x16), selv med bruk av to grafikkort. P35 og P45 støtter også CF, men da med begrensninger i PCI-E-hastigheten, henholdsvis x16+x4 på P35 og x8+x8 på P45.

 

RAM valgte jeg 2x2GB Mushkin på 1000MHz, uten at det betyr at Dominator-brikkene er noe dårlig valg - litt billigere, men også noe tregere. Trenger du 8GB? 4GB burde holde en god stund, og du kan jo bare putte i 4GB til senere ved behov. Ellers råder jeg deg til å la være å bruke RAM-kjøleren som følger med Dominator brikkene med mindre du skal blodklokke - den lager en del lyd.

 

Valgte E8400, men ville sett an prisene. Blir ikke prisforskjellen større enn et par hundre kr, så hadde jeg valgt E8500 også. Men stort sett har denne ligget på over 500kr mer enn E8400, og det er ikke 0,16GHz verdt.

 

CPU-kjøler valgte jeg Thermaltake Ultra120Extreme, som går for å være det råeste av luftkjølere på markedet. Legg til noe god termisk pasta (goop) og en stillegående 120mm vifte (P5E har mulighet for PWM-vifte på CPUen - dvs. at HK regulerer hastigheten på vifta etter en fastsatt temp. Eks. på PWM-vifte: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=D...mp;mcat=15s351)

 

Jeg droppet VelociRaptor-disken. Ja, den er rask, men den koster mer enn den smaker. La heller til en 750GB-disk til, så kan du kjøre to slike i RAID-0. Det vil ca gjøre samme nytten og du får langt mer plass for pengene. Valgte Samsung Spinpoint F1 750GB ettersom den er raskere enn WD-disken pga mer cache - 32MB vs. 16MB - men koster ca det samme.

 

Mus blir veldig smaksak. Jeg har Logitech G5 2007 og er veldig fornøyd, mens andre sverger til MX520, eller mus fra Razor eller Microsoft. Men en god mus er viktig hvis du spiller mye.

 

Ellers la jeg også til en ekstra DVD-brenner. "Kjekt å ha" når en skal kopiere ting eller ikke gidder å ta ut DVDen til favorittspillet hele tiden.

Lenke til kommentar

Mnja, det er ikke helt lett å holde styr på det her. P5Q har 3 stk PCI-Ex16 porter ja, men når produsenten oppgir dette i spesifikasjonene, så er det fordi man da henviser til den fysiske størrelsen på selve porten. Det finnes (så vidt jeg vet) tre forskjellige typer PCI-E porter som alle har ulik lengde; x1, x4 og x16. x16 betegner dermed størrelsen, men ikke hastigheten. På et P45-kort kjører ikke alle PCI-Ex16 portene på x16 hvis man bruker flere skjermkort. Dette kommer av begrensninger i båndbredden på PCI-E-kontrolleren på P45. Står mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

 

Ellers vil 2 stk HD4870X2 helt sikkert fungere fint på et P5Q-kort, eller andre P45-kort også for den del. Men jeg ville heller valgt P5E fordi man da får full CF-støtte til ca samme pris, og på et så kraftig kort som HD4870X2, så kan dette faktisk få betydning (uten at det er sikkert).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...