Sundman Skrevet 18. juli 2008 Skrevet 18. juli 2008 (endret) Hva er etter din mening det beste autopilot kameraet for amatøren som verken bryr seg om for mye funksjoner, ISO etc men som vil ha et point-and-click kamera hvor motivene stort sett blir klare (ikke bare på LCD skjermen) Endret 18. juli 2008 av Sundman
PerB Skrevet 18. juli 2008 Skrevet 18. juli 2008 Hva er etter din mening det beste autopilot kameraet for amatøren Vil du ha et kamera som navigerer selv (som når de slår på autopiloten på et fly eller i en seilbåt)? Jeg har aldri sett slike modeller i markedet. Men for andre kompaktkameraer må du oppgi budsejtt og bruksområde.
k-ryeng Skrevet 18. juli 2008 Skrevet 18. juli 2008 Hva er etter din mening det beste autopilot kameraet for amatøren som verken bryr seg om for mye funksjoner, ISO etc men som vil ha et point-and-click kamera hvor motivene stort sett blir klare (ikke bare på LCD skjermen) Med mindre du har noen spesielle preferanser, som 28mm vidvinkel (eller mer) eller ekstremt zoomomfang, vil Fujifilm F40fd være det du leter etter. Sett auto-ISO til å begrenses stoppe ved ISO800, og du er "garantert" brukbare bilder nesten hele tiden, selvfølgelig med forbehold om at fotografen er ved sine fulle fem da. ISO1600 kan også gå bra, men ville ikke latt auto-funksjonen bestemme når du trenger det, da den har en tendens til å velge de høyeste verdiene litt for ofte...
Manskow Skrevet 18. juli 2008 Skrevet 18. juli 2008 (endret) Støttes. Har selv F40fd, og selv om jeg vel regner meg som "noe øvet" hender det jeg kjører litt automatikk, og det fungerer meget godt på dette kameraet. For å supplere K-ryeng litt, er det flere auto-nivåer for ISO på dette: I tillegg til faste ISO-valg fra 100-1600 er det tre auto-ISO-trinn: Auto-400, Auto-800 og Auto-1600. Det betyr at automatikken velger ISO selv (i utgangspunktet likt de fleste andre), men her begrenses det oppad til valgt grense. Selv kjører jeg en del på Auto-400 med hell, og går over til Auto-800 når jeg vet det blir dårlig med lys. Siden du ikke ville tenke særlig på ISO er dette derfor et glimrende kamera. Akkurat det å velge mellom 3 auto-nivåer med et par kjappe knappetrykk (ingen innviklede menyer) vil sikkert også du klare fint. Om du ellers ikke kjenner til Fujifilm fra før er også nettopp dette en produsent som er ledende i sin klasse på lysfølsom bildebrikke kontra støy. Det er ikke særlig mange, om noen, som ville levert samme lave støy ved hverken ISO 400 eller 800. Noen testbilder jeg har tatt kan du se på min kameraside under Testbilder på menyen. Endret 18. juli 2008 av Manskow
tingo Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Akkurat det å velge mellom 3 auto-nivåer med et par kjappe knappetrykk (ingen innviklede menyer) vil sikkert også du klare fint. Interessant. Jeg kan endre dette i Maniell modus ved å trykke på "F" knappen, for deretter å velge fra ISO-menyen. Betyr det du sier at det finnes en enklere måte? (Ja, jeg er fersk som F40fd eier)
Manskow Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Nei, det var det jeg mente med et par knappetrykk. Særlig enklere kan det vel ikke bli?
tingo Skrevet 21. juli 2008 Skrevet 21. juli 2008 (endret) Nei, det var det jeg mente med et par knappetrykk. Særlig enklere kan det vel ikke bli? Jada det er enkelt nok det. :-) Prøver bare å få med meg eventuelle andre tricks og "hurtigvalg" som folk måtte ha funnet. Endret 22. juli 2008 av tingo
JC81 Skrevet 22. juli 2008 Skrevet 22. juli 2008 (endret) Hvordan er Fujifilm Finepix F100FD sammenlignet med F40fd bortsett fra pris? Er F100FD like god i Auto-modus som F40fd? Endret 22. juli 2008 av jcnorway
erlingba Skrevet 22. juli 2008 Skrevet 22. juli 2008 Canon Powershot G9 har fått mye skryt for å klare å få til riktig eksponerte bilder selv under svært vanskelige forhold. Det samme gjelder Panasonic Lumix LX2, og i tillegg har du muligheter til avansert bruk om du får lyst til å eksprimentere litt.
PMnormal Skrevet 22. juli 2008 Skrevet 22. juli 2008 Det med avansert bruk gjelder begge kameraene, noe erlingbae sikkert mener med sitt innlegg. Og ellers har jeg ingen innvendinger mot det han skriver, men jeg føler at G9 er hakket vassere mtp de avanserte mulighetene. Det er raskere på raw, og layouten til manuell/semimanuell bruk er helt genial. Iso-hjulet er også noe av det smarteste jeg har sett.
dreamsound Skrevet 22. juli 2008 Skrevet 22. juli 2008 (endret) Hvordan er Fujifilm Finepix F100FD sammenlignet med F40fd bortsett fra pris? Er F100FD like god i Auto-modus som F40fd? Slenger meg på dette spørsmålet... Vurderer å kjøpe ett av disse. Er jo litt forskjell i pris, men vidvinkelen og 5x zoom på F100FD frister. Men føler ikke at disse to tingene kan rettferdiggjøre å bruke dobbelt så mye penger på det. Lurer derfor på om det er særlig forskjell i bildekvalitet eller andre ting? (Kommer nok til å bli brukt mest i auto-modus) Er det noen som har/vet hvor jeg finner en oversikt eller bilder med forskjellig brennvidde, slik at jeg kan se hvor mye som "blir med" i bildet med forskjellige brennvidder? Endret 22. juli 2008 av dreamsound
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå