Gå til innhold

endring av partisjoner i windows [Løst]


Anbefalte innlegg

etter en litt uheldig start med linux valgte jeg i dag å prøve å installere det igjen.

forige gang gjorde jeg et helt feil valg under partisjoneringsguiden under installasjonen og endte med å fjerne alt som var på harddisken inkludert Vista som nå var umulig å få tilbake.

nå sitter jeg med XP og vil prøve å unngå at det samme skjer denne gangen.

men under installasjonen kommer jeg ingen vei.

 

for der vi alle får velge mellom å formatere alt og legge til ubuntu og å lage en ny partisjon til å ha linux på syntes ikke jeg å finne annet en det førstevalget.

jeg får opp 2 valg: Veiledet, hele disken og manueltpost-165081-1216244844_thumb.png

når jeg velger veiledet går den bare videre og vil formatere hele harddisken så man skulle tro manuelt ville la jeg endre partisjonen, men neida

når jeg velger manuelt får jeg opp en liste over diskene:post-165081-1216245102_thumb.png

men jeg får ikke endret noe på harddisken! når jeg velger edit partition kan jeg bare velge filsystem (ntsf, fat32 mm) og monteringspunkt /media/sda1, /windows eller /dos.

ubuntu finner heller ikke used, hvor mye jeg har brukt av harddisken fra xp (den finner det heller ikke på computer)

post-165081-1216245416_thumb.png

jeg får altså ikke partisjonert harddisken og vil ikke formatere så jeg mister windows xp.

vet noen om en måte på å partisjonere på eller vet hvorfor den ikke ser hvor mye plass det er på harddisken?

all hjelp er herlig

post-165081-1216245317_thumb.png

Endret av mrjazz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er at hele disken din er en windows partisjon.. Så du må shrinke den partisjonen før du kan lage en ny. Dette tror jeg gjøres fra windows, altså krympe partisjonen. Jeg har ingen windows instalasjoner for tiden så kan ikke helt si deg hvor det er. (Jeg vet heller ikke om wnidows lar deg krympe en partisjon du kjører på.

 

Krymping av partisjoner er selvsagt en veldig lett sak, og kan gjøres fra hvilken som LiveCD, Men vet ikke helt hvordan det går med windows da, den kan nok bli korupt. Så noen som har mer win erfaring enn meg må nok uttale seg om dette.

 

Ellers mye god lesning om temaet her.

Lenke til kommentar

Det er litt spesielt av gparted ikke klarer å se hvor mye plass som er ledig på windows-partisjonen din. Hvis jeg var deg ville jeg tatt meg tid til å defragmentere et par ganger (som nevnt) og deretter forsikret meg om at alt går som det skal når de skrur pcen av igjen. (Det kan være at problemet er at windows-partisjonen ikke ble skikkelig avmontert og derfor er markert som "i bruk"). Husk backup av alt som er viktig!

Lenke til kommentar

nå får jeg opp det riktige vinduet!post-165081-1216300322_thumb.png

men partisjonen kan ikke bli mindre enn 87,1 GB noe som er greit da jeg fortsatt vil ha mest plass på windows partisjonen, men når jeg velger en størrelse og går videre setter riktig nok pcen igang størrelsesendringen men med en gang får jeg opp et vindu: post-165081-1216300526_thumb.png

når jeg trykker OK sender den meg bare til vinduet jeg ville kommet til om jeg hadde valgt manuelt men heller ikke her kan jeg endre partisjonen uten at jeg får den meldingen og alt blir avbrutt.

noen som har hatt samme problem? vet hvorfor jeg får denne meldingen?

Endret av mrjazz
Lenke til kommentar

Gå inn på XP og finn et program for Dele opp C: partisjonen din. Når det er gjort og du har du deler av harddisken din som ikke er i bruk. videre Installerer du Ubuntu. får du får valget mellom Veiledet og manuelt tar du manuelt.

 

Den Delen av harddisken din som ikke er i bruk må du dele opp i to partisjoner.

1) denne partisjon skal ha monteringspunk "/" Dette tilsvarer en C: partisjon i windows.

2) Vekselsminne (swap på engelsk)

 

thats it :)

Lenke til kommentar
Gå inn på XP og finn et program for Dele opp C: partisjonen din. Når det er gjort og du har du deler av harddisken din som ikke er i bruk. videre Installerer du Ubuntu. får du får valget mellom Veiledet og manuelt tar du manuelt.

 

Den Delen av harddisken din som ikke er i bruk må du dele opp i to partisjoner.

1) denne partisjon skal ha monteringspunk "/" Dette tilsvarer en C: partisjon i windows.

2) Vekselsminne (swap på engelsk)

 

thats it :)

eh, vet noen om et program jeg kan bruke til det? lage fler partisjoner i windows xp?

 

edit: fant et meget bra program for windows som kan gjøre akuratt dette: easeus partition manager, det er freeware og finnes lett ved og google, lettfattelig og enkelt :yes:

 

edit2: YES! endelig etter jeg hadde lagd partisjonen i windows først klarte ubuntu å bruke den. installasjonen gikk fint og jeg sitter nå med grub og er kjempefornøyd

Endret av mrjazz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...