Gå til innhold

Forklar meg litt om Opera Mini, vær så snill.


Anbefalte innlegg

Har med glede brukt operamini på en Nokia series 40-mobil og har da fått sider på mobilen i størelsesorden fra noen få kilobyte til maks 60-70.

Enten det har vært Dagbladet, VG, Aftenposten eller Amobil. Alle sider egentlig.

 

Men på Nokia N95 og LG Vievty får jeg de samme sidene på over 3-4 og 500 kilobyte.

Sidene er da ikke noe særlig manøvrerbare sammenlignet med hva jeg har vært vant til.

Er det noe elementært jeg ikke har skjønt her?

Jeg har i begge tilfeller lastet ned filen fra operamini.com.

Så lenge man ikke kan surfe ubegrenset (med et fast månedsbeløp) eller bruker WIFI må jo dette bli fryktelig dyrt?

Setter veldig pris på om noen kan hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som Delavar her sier, i Opera Mini har man muligheten til å fjerne eller redusere kvaliteten på bildene for å minske mengden med data som overføres. Dersom jeg ikke husker helt feil gjør du dette under Meny>Verktøy>Instillinger. Du kan da enten sette bildekvaliteten til Høy/Medium/Lav eller bare fjerne de helt.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg skjønner ikke hvorfor datamengden blir mellom 5 og 10 ganger større når jeg går fra en 2.2 tommers series 40-modell TIL en 2.8 tommers Symbian S60-modell.

Jeg snakker om med bilder i laveste kvalitet i begge tilfeller.

Det ser ut til å bli et helt annet oppsett av operamini på store skjermer. Det ligner overhodet ikke på det jeg har prøvd før.

Kan skyldes skjermstørrelse, at det er definert som profftelefoner eller noe helt annet, ikke vet jeg.

Jeg vil gjerne ha bildene, jeg.

Lenke til kommentar

Et råtips er at trådstarter på sin gamle telefon hadde Opera Mini 3.1 installert, emns han sikkert kjører versjon 4.1 på den nye telefonen. Kom alt innholdet i en kolonne på din Serie 40 telefon? Mens du nå får et oversiktsbilde over hele nettsiden hvor du kan zoome inn?

 

Hvis du tidligere har brukt versjon 3.1, så ville den på store sider dele opp innholdet i flere undersider. Avhengig av hvor mye minne som er tilgjengelig på telefonen. Dette kan være svaret på hvorfor datamengden nå er større på de samme sidene. I tillegg har også (spesielt norske) nettsider en tendens til å innholde stadig mer data, slik at sidene også blir større.

Lenke til kommentar

Vil så absulutt anbefale versjon 4.1 da. Gå heller til avisenes mobilsider om du kun er intressert i toppsakene. Det er også verdt å merke seg at nyere telefoner gjerne har mer minne tilgjengelig, slik at de ikke nødvendigvis deler opp nettsidene slik du opplevde med din Serie 40 telefon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...