Gå til innhold

Gammel blits på nytt kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vurderte å bruke en gammel vivitar blits på mitt K20d. Jeg spurte support hos pentax, og fikk umiddelbart en telefon fra en fyr som sa at jeg for guds skyld ikke måttå finne på å bruke noe sånnt på et nytt kamera. Triggerspenningen på gamle blitser er oftte så høy at den kan grille elektronikken i kameraet. Jeg målte over 100V på min blits( min far sin), og de anbefaler vel under 10 V eller noe...

 

Du kan jo selv måte spenningen mellom kontaktpunktet på blitsen og metallet på skoa (på blitsen) Denne er visst høyest rett etter at blitsen er fulladet...

Lenke til kommentar
Alle Nikon er spesifisert for 250V utløsningsspenning, så vi Nikonister har ikke det problemet med gamle blitser.

heldiggriser..... :cool:

Nøff nøff :)

 

Det finnes en dings man setter mellom skoa og blitsen som skal konvertere eventuelle for høye triggerspenninger til 12V. Husker ikke hvor jeg fant den, though, men det er kanskje så mye styr at man like gjerne kan kjøpe en ny blits.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Den "safe-sync Hot shoe" saken ser grei ut. Har en fin blitz jeg vil bruke på Canon, med jeg hører at denne vil grille kameraet.

Det er en utbredt oppfatning at Canon ikke tåler høye triggerspenninger, men i følge Amund Blix - som er en troverdig kar - så støtter også alle Canon fom. 350D/20D høye triggerspenninger (som Nikon), så det erikke sikkert du har det problemet.

Lenke til kommentar
Den "safe-sync Hot shoe" saken ser grei ut. Har en fin blitz jeg vil bruke på Canon, med jeg hører at denne vil grille kameraet.

Det er en utbredt oppfatning at Canon ikke tåler høye triggerspenninger, men i følge Amund Blix - som er en troverdig kar - så støtter også alle Canon fom. 350D/20D høye triggerspenninger (som Nikon), så det er ikke sikkert du har det problemet.

Har G9 i dag med 430EX. Har også en "gammel" 300 blits. Tør ikke å prøve. Denne har en litt bedre størrelse synes jeg til G9. Blir vel en DSLR etterhvert. Uavsett, tør ikke prøve. Hadde vært fint med en form for spenningsdemper.

 

Arne M

Lenke til kommentar

Jeg brukte en sunpak blitz på min Pentax k20 et titalls ganger uten at det skadet kameraet. Jeg har i ettertid målt spenningen på denne blitzen til ca 170 volt.

 

I manualen til kameraet advarer de mot blitzer med høyspenning. I følge standard terminologi så er "høyspenning" spenninger på over 1000 volt, men jeg er ikke sikker på om de som skriver manualene er klar over dette.

 

Det er vanlig at produsenter av elektroniske apparater driver skremselspropaganda for å skremme kundene til å velge svindyre merkevarer istedenfor billige alternativer..

 

Jeg tror uansett at jeg skal holde meg til lavstrøm blitzer for å være på den sikre siden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...