Gå til innhold

MSI KT6V koblinger.. trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Ganske sikker på det. Alle strømkabler står riktig plassert. Tok også ut batteriet, bare for å forsikre meg om at jeg ikke hadde overclocket prosessoren. Dette er frustrerende. Jeg kan ikke se hva som er galt. (Har det noe å si hvilken IDE-slot jeg har ledningen til hardisk og cd i? IDE1 og IDE2)

Lenke til kommentar
Tok også ut batteriet, bare for å forsikre meg om at jeg ikke hadde overclocket prosessoren.

Siden det er et gammelt hk, du kan jo prøve å bytte bios-batteriet. Det koster noen få kroner hos urmakeren e.l. (CR2032 3 volt).

 

Sjekk kondensatrorer, om noen lekker gul-brun saft (elektrolyt) eller er misfarget/ buler på toppen.

 

Dette er frustrerende. Jeg kan ikke se hva som er galt. (Har det noe å si hvilken IDE-slot jeg har ledningen til hardisk og cd i? IDE1 og IDE2)

Er dette en maskin du har hatt lenge som kræsja nå, eller et nybygg du prøver å kjøre igang?

 

Det skal normalt ikke ha noe å si hvilken ide-kontakt de kobles til, men pass på at riktig kabel-ende kobles til hk (blå?). Prøv, sett harddisk og brenner som master i enden på hver sin kabel. Kommer du inn i bios?

Lenke til kommentar

Dette er en maskin som er omtrent 5-6 år gammel. Jeg har ikke prøvd å innstallere noen nye deler. Ingenting er i veien som det blotte øyet kan se. Alle ledninger står nå slik som da jeg fikk maskinen. Og nei, jeg kommer ikke inn i bios.

 

Maskina slår seg av før den rekker å komme med ett eneste pip, altså under 5 sekunder. Jeg åpnet litt på her og der, og oppdaget at den hvite kjølekremen som er på toppen av prosessoren er borte. kan dette ha noe å si?

 

ATI Radeon 9600 SE

1024 MB DDR-RAM

AMD Athlon XP 2600 - 2.083 GHZ

120GB HD

Lenke til kommentar
Jeg åpnet litt på her og der, og oppdaget at den hvite kjølekremen som er på toppen av prosessoren er borte. kan dette ha noe å si?

Det kan være problemet. Kjølepasta'n mister ledningsevne med tiden, den blir hard og forvitrer. CPU blir for varm og systemet skrur av før noen skade skjer.

 

Er viktig da å fjerne all gammel goop fra kjøler og kjerne, før en legger på et tynt lag med ny. Jeg pleier bruke et avklippet bankkort til å få det jevnt utover kjernen. Sjekk om nettbutikken din har Arctic Silver, det er god kjølepasta.

Lenke til kommentar
Da skal jeg kjøpe Arctic Silver. Jeg prøvde også å starte maskinen uten batteri. Da skjedde det NØYKTIG det samme som når jeg starter den med batteri, så det er nok det som er problemet.

Meget bra observert! :thumbup:

 

Fordi det normale er at alarmen hyler bæbu-bæbu hvis CMOS/BIOS er "våken" når cpu'n steiker.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjøpt nytt batteri, og startet maskinen med det. Det skjer fremdeles akkurat det samme. Jeg er helt rådvill her jeg sitter med en gammel Targa som så vidt har nok minne til å kjøre XP. (Det virker som om pc'en min er akkurat som en bil med feil tennings-rekkefølge)

Lenke til kommentar

hmm, det var skuff... hatt på ny kjølepasta også?

 

1GB minne er bra nok til å kjøre xp. Hovedkortet er kanskje kaputt. Hva med skjermkortet, har du mulighet til å teste med andre deler fra rotekassa, f.eks. et PCI skjermkort?

 

Alternativt, prøv å få tak i en rimelig "bygde-nerd" som kan se på maskina for deg. Fordi det er ganske mange punkter å sjekke/dobbeltsjekke + kabler og komponenter en kan eliminere og/eller bytte rundt på.

Lenke til kommentar

Mja, kjølepasta skal ikke ha noe å si, den leder fortsatt ganske bra selv om den er gammel og hard bare den finnes der.

Dessuten har den en enkel misjon og det er å jevne ut CPU overflaten mot kjøleribba, går fint uten også i allefall for oppstart.

 

Hvor stor PSU har du? Husk at PSU'er forvitres og mister effekt med tiden, ergo kan denne være synderen og gi denne typen symptomer.

For at CPU'en skal bli for varm må det mer enn noen sekunder til på oppstart før hovedkortet reagerer.

Ellers er det VIA brikkesett du har ikke sant? Disse var faktisk ganske kjent for å mangle varme beskyttelse i Socket A tiden og kunne steke CPU'er om du kjørte de uten kjøler.

Nvidia klokket ned eller stengte av maskinen mens VIA dundret på videre til den ble stekt:

 

Ta en titt på PSU'en eller prøv med en annen av nyere årgang, om den starter har du jo funnet feilen.

Ellers kan du ha defekt minnebrikke også, enkelte HK gir da samme type reaksjon som ditt MSI hovedkort gjør nå.

Alle kondensatorene ser fine ut sier du? Du har sjekket at det ikke er noen buler på dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...