Gå til innhold

Jeg kunne trengt noen designer tips!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om jeg kunne få noen ideer til noe nytt på siden min. Jeg eier www.nettbutikker.no som er en katalog over norske nettbutikker. Hva burde jeg gjøre for at siden skal bli bedre? Jeg vil ikke ha kritikk, for hvis dere vil gi siden kritikk, så finner dere egen tråd i "Webkritikk":D. Her vil jeg ha hjelp til forbedring.

 

Kunne dere gi siden "kudos" eller "stemme" hvis dere synest at siden er på god veg til å bli bra, eller at den er bra? Klikk her >> http://kudos.no/sak/16446/Nettbutikker.no.

post-162905-1215905954_thumb.png

Endret av zweetx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe tips:

 

1. Blå linker

Det er en god design-standard å bruke den vanlige blåfargen på alle linker. Veldig mange bruker skjønner ikke at du kan klikke på tekst når den ikke har denne blåfargen.

 

2. Linke på logo

La logoen linke til forsiden.

 

3. Ikke bruk "klikk her"

I listene over nettbutikker bruker du "klikk her". Man bør unngå "klikk her"-linker, link link heller den relevante teksten. Eksempel:

 

Ikke gjør: For å lære mer om øl, klikk her.

Gjør heller: Hvis du er interessert, kan du lære mer om øl.

 

4. Flere bilder

Sidene er litt "tamme". Hva med å bruke flere bilder, f.eks. logoer til nettbutikkene (selv om det dermed tar litt lengre tid å legge butikkene inn).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
/* Tips for mainContent:

1. If you give this #mainContent div a font-size value different than the #sidebar1 div, the margins of the #mainContent div will be based on its font-size and the width of the #sidebar1 div will be based on its font-size. You may wish to adjust the values of these divs.

2. The space between the mainContent and sidebar1 is created with the left margin on the mainContent div. No matter how much content the sidebar1 div contains, the column space will remain. You can remove this left margin if you want the #mainContent div's text to fill the #sidebar1 space when the content in #sidebar1 ends.

3. To avoid float drop, you may need to test to determine the approximate maximum image/element size since this layout is based on the user's font sizing combined with the values you set. However, if the user has their browser font size set lower than normal, less space will be available in the #mainContent div than you may see on testing.

4. In the Internet Explorer Conditional Comment below, the zoom property is used to give the mainContent "hasLayout." This avoids several IE-specific bugs that may occur.

*/

 

Hva er poenget med å ha med disse kommentarene?

Lenke til kommentar

Per Kristian kom med noen virkelig gode tips!

 

Kan jo prøve å komme med noen tips selv, men jeg er ingen ekspert på verken webdesign eller usability.

 

Ha en fokusert side

Siden bør være fokusert på det du trenger på. Prøver du å være en side som gjør alt så blir det fort rotete og det går på bekostning av hva som egentlig er fokuset ditt. For eksempel, hva gjør Lenker, Aviser, Administrator på siden i det hele tatt? De vil bare forvirre brukere.

 

Ha siden ryddig og oversiktelig

Prøv å ha siden oversiktelig. Det er bedre å ha lite god informasjon enn å ha mye dårlig informasjon.

Det er veldig mye informasjons du presenterer og slikt kan være vanskelig å ha oversikt over, kanksje du kunne bruke litt farger til å gjøre den mer oversiktelig? (Dette kan i tilegg potensielt friske opp siden litt.)

 

Du har også ganske mange annonser på begge sider av siden. For meg ble dette veldig voldsomt og noe som virkelig trakk ned siden. Hvis du er veldig avhengi av annonse-intekter så kan du kanskje vurdere å bruke Google AdWords eller noe lignende? Den finner relevante linker, men kun som tekst slik at den ikke plager brukeren for mye.

 

Lett å bruke

Dette har mye med forrige punkt å gjøre. Et lite men betydningsfult grep her er jo å gjøre hele navigasjonsknappene klikkbare og ikke bare teksten. Dette gjør at det blir enklere for brukere å klikke dem da de ikke trenger å være så nøyaktig. (I tilegg så er de fleste sider slik at man trenger bare trykke på knappen, og ikke selve teksten så det er uvant for folk.)

 

Hvis du vil liste partnere eller ha anbefalinger så tror jeg ikke det er bra å ha i dropdown-boks. Dette er fulstendig feil bruk av dropdown-boks og ikke særlig brukervenlig. (De brukes vanligvis til submit-former, det er forvirrende.)

En vanlig sted å ha partnere er gjerne i footeren, men skal ikke påstå at det nødvendigvis er den beste plassen for det.

 

Og sist, noe som egentlig ikke er sååå viktig sammenlignet med andre ting jeg har nevnt men som jeg likevel bet meg fast i: få deg en finere logo/header. Den er ikke så veldig fin, og gir ikke så veldig positivt intrykk. I tilegg så er kanskje grått på siden litt kjedelig? (På en annen side: det er jo en avslappende farge.)

 

PS: Ikke svelg alt jeg skriver her rått selv om jeg er litt bastant i språket, jeg er ingen ekspert på dette.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...