Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefales: wlan router til USB 3G modem


Anbefalte innlegg

Må bare legge inn en anbefaling her. Jeg har et NetCom Connect-abonnement, med Huawei E220 HSDPA USB Modem (http://netcom.no/kundeservice/veiledninger/connect/huaweie220.html). Dette kobles i USB porten i PC'en, og brukes sammen med en software på PC'en. Dette fungerer ok, men ikke optimalt.

 

Jeg skal primært ha den på hytta, og har lett etter en løsning for wlan. Fant en router fra Dovado (http://www.dovado.com/UMR.html) som så interessant ut (har aldri hørt om dem før). Tok en sjanse, og hentet den i dag. Det fungerte over all forventning!! Både mer stabilt, og ikke minst raskere enn via "Connect" softwaren til NetCom.

 

Anbefales, hvis du er ute etter mobilt bredbånd på hytta el.l, og ønsker wlan-tilknytning. Routeren støtter ikke annet wan enn 3g/hsdpa, selv om det er en port for dette.

 

(... og nei, jeg jobber ikke som selger av disse. Bare så sinnsykt fornøyd, for en gang skyld).

 

 

-Jørn

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Dette er faktisk en slik løsning jeg har lett etter lenge, sliter med dårlig signal på hytta og det er kun noen punkter som gir optimalt signal, noe som gjør at man sitter oppi vinduskarmen og har kontoret der.

Skulle gjerne hatt en slik en, noen som vet om butikker der privatbedrifter kan kjøpe slike? Evt om noen med kontakter kunen bestille en slik for meg?

 

Til trådstarter:

Hvordan setter du opp routeren? For med mitt telenoropplegg må jeg starte softwaren og plotte inn pinkoden for å koble meg til. E dette noe man kan lagre inni routeren som bare vil koble seg opp automatisk når den er koblet til strøm?

Hva var prisen du ga for den ?

Lenke til kommentar

Texaco:

Jeg sliter litt med det samme som deg, dårlig dekning. Innendørs har jeg aldri 3G dekning, men utendørs har jeg 3G dekning noen steder. Jeg vurderer en Ericsson W25 (eller en W35 når den kommer) siden det er mulig å koble til en ekstern antenne og analoge telefonapparater på den.

Lenke til kommentar
Texaco:

Jeg sliter litt med det samme som deg, dårlig dekning. Innendørs har jeg aldri 3G dekning, men utendørs har jeg 3G dekning noen steder. Jeg vurderer en Ericsson W25 (eller en W35 når den kommer) siden det er mulig å koble til en ekstern antenne og analoge telefonapparater på den.

 

Hele poenget med en slik stasjon er at man får satt routern der signalet er sterkest så sprer den det videre som et wlan nett. Ymse tilkoblinger som telekontakter osv er ihvertfall ikke i mitt tilfelle nødvendig, da jeg kun trenger muligheten for å kunne knytte meg opp på 3g nett med simkort og pinkode. Men hva ligger w25'en på i pris?

Lenke til kommentar

Hvis det bare er problemer med rekkevidde på 3G innendørs så kan jeg tipse om at det finnes USB_forlenger med nettverkskabel som gjør at man kan plassere en dongle over 50M unna PC.

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6640

 

Har man en laptop eller stasjonær med flere nettverkskort kan man f.eks sette den opp til å dele nettverket videre trådløst med virtuell nettverksbro og wlan i ad-hoc (datamaskin til datamaskinmodus).

Lenke til kommentar

No har eg hatt den Dovado ruteren i nokre dagar og synst det har fungert ganske bra.

 

Med den så slepp eg alle dei problema eg har med Ad-hoc nettverk. Eg kan spele online med både Nintendo DS og Wii. Også kan eg lage til media senter som ikkje fungerte med Ad-hoc.

 

Også blir internett bandbreidda meir rettferdig fordelt viss eg har fleire PCar tilkopla. Med Ad-hoc nettverk, så skjedde det ofte at den PCen som hadde modemet tilkopla stal absolutt all bandbreidda slik at den andre PCen ikkje fekk internett.

 

Man kjøper ein slik ruter for å sleppe alle kompatibilitets problema som er med å bruke Ad-hoc. Eg også kan anbefale ein slik Dovado ruter.

 

Takkar hawthorne for tipset.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Greetings Norway!

 

My name is Samir Madani, from DOVADO, and am here to assist with any questions you may have related to the USB Mobile Broadband Router (UMR).

 

We are situated across the border in Sweden, so understanding you with Swedish as my fifth language is about 90% accurate. I'll gladly take your questions in Norwegian but am even more delighted to receive them in English if OK with you.

 

Am only happy to assist.

 

Takkar takkar!

 

:D

 

Sam

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...