Gå til innhold

Søke om høyere utdanning to ganger?


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Sitter og grubler fælt på hvordan jeg skal gjøre ting etter vgs. Jeg er kalt inn til 12mnd førstegangstjeneste og skal inn nå i slutten av juli. Og når jeg er ferdig der hadde jeg planer om å begynne å studere. Jeg har søkt i år og venter enda på resultatet fra inntaket. Men, jeg kan ikke være 100% sikker på at jeg kommer inn på det jeg aller helst har lyst til, derfor tenkte jeg å reservere plassen min i år pga førstegangstjenesten. Da har jeg selvsagt den plassen sikret allerede. Men si det sånn at jeg ikke er helt fornøyd med inntaket, men velger å takke ja til en skoleplass slik at jeg kan begynne der til neste år. Vil det da være mulig for meg å søke på nytt neste år og satse på å komme inn på en annen linje som jeg heller vil inn på, men dersom utfallet blir dårligere allikevel beholde den reserverte plassen? Evt dersom resultatet blir bedre, takke ja til det og si fra meg den reserverte plassen?

 

Dersom dette hadde vært mulig så ville jeg sluppet å fortvile over at jeg kunne ha kommet inn på noe annet, men ikke kommer inn fordi jeg takket ja til skoleplass året før.

 

Finner ikke noe om dette på samordnaopptak.no...

 

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra samordna opptak... ;)

 

For den reserverte studieplassen er det nok at du i omslagsarket legger ved en kopi av brevet fra lærestedet der du fikk studieplassen reservert. Hvis du samtidig ønsker å søke andre studier i år, må du prioritere disse foran studiet der du har reservert plass.

 

For de nye studieønskene må du i omslagsarket legge ved vitnemål, attester og eventuell annen dokumentasjon, og følge vanlig prosedyre. Hvis du får tilbud om opptak ved et av de nye studieønskene, mister du den reserverte studieplassen

Lenke til kommentar

Aha, med andre ord kan jeg ikke velge mellom to tilbud neste år. Jeg må enten klare meg med det jeg kom inn på første året, eller søke på nytt og velge det jeg kommer inn på da.

 

Jeg kunne egentlig tenke meg at det var sånn. Var bare ønsketenkning at jeg kunne søke to ganger og velge hvilken jeg ville inn på.

Lenke til kommentar

Vel, slik jeg forstår det så kan du få reservert en plass til neste år, for deretter å søke ett eller flere studier som du prioriterer høyere enn det du har reservert, og hvis du så får tilbud på en av de høyere prioriterte studiene så faller den reserverte plassen bort. Ellers vil du få den reserverte plassen.

 

Med andre ord vil det verste som kan skje være er at du ikke kommer inn på noen av de høyere prioriterte valgene og må "ta til takke" med den reserverte plassen. Du mister IKKE reservasjonen kun ved det å føre opp andre studier på høyere prioritet, så lenge du også passer på å føre opp det studiet der du har reservert plass med den prioriteten du ønsker.

Lenke til kommentar
Aha, med andre ord kan jeg ikke velge mellom to tilbud neste år. Jeg må enten klare meg med det jeg kom inn på første året, eller søke på nytt og velge det jeg kommer inn på da.

 

Jeg kunne egentlig tenke meg at det var sånn. Var bare ønsketenkning at jeg kunne søke to ganger og velge hvilken jeg ville inn på.

Hvis du søker og ikke kommer inn på de andre studiene, har du fortsatt den reserverte plassen. Men om du kommer inn på et annet studie som du har prioritert høyere, mister du den reserverte plassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...