Gå til innhold

Hvilke erfaringer har dere med Sigma 50-500mm


Anbefalte innlegg

Har allerede brukt langt mer penger på fotoutstyr siden jeg fikk kamera for 2 mnd siden enn jeg burde, men en ting som går igjen er at jeg gjerne vil rekke lenger enn det nåværende objektivpark tillater.

 

I den sammengengen har jeg vurdert to alternativer:

 

1.4x extender, gir L'en ca 280mm, ikke allverdens økning men det absolutt rimeligste alternativet.

 

eller

 

Sigma 50-500mm, masse rekkevidde til en ganske så fornuftig pris. Har også inntrykk av at objektivet er rimelig pop, så håpet noen på forumet kunne dele erfaringer med det.

Endret av Philo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes Bigmaen er et glimrende objektiv for pengene. Stor rekkevidde og allsidighet (duger til fuglebrett, safarier og til nød som portrettobjektiv(!)), rimelig skarp, og lett nok til å bruke håndholdt om lyset strekker til. Det fins vel bedre teleoptikk, men om du skal hele veien til 500mm, snakker vi en ganske annen prisklasse.

Endret av TaraldR
Lenke til kommentar

Bruker dette objektivet en del, og det som overasker mest er hvor skarptegnende det er.

 

Har et Nikon 70-200mm f.2,8 VR å sammenligne med, og selv mot dette er skarpheten meget god.

Det er bygd som en tanks, helt i metall, med en solid stativfot, og AF funker raskt og bra på mitt D300.

Er svært fornøyd med min "Bigma". Det eneste negative er at det er stort, tungt, og uten IS (VR).

 

Mye objektiv for pengene.

Endret av Rubyred
Lenke til kommentar

har bigma også,bruker d på d300,jeg er meeeget fornøyd,bildene blir sylskarpe men objektivet må ligge på noe eller bruke stativ,på 500 mm ingen vr.

d er ingen problem å ta sylskarpe bilder så lenge objektivet ligger i ro

jeg er 99.9 prosent fornøyd,hadde vert 100 prosent hvis det hadde hatt bildestabelisator.

en drøm hvis det hadde vert litt lettere og mere lysstærk,men man kan vel ikke få alt her i verden

Lenke til kommentar
Det er et godt eksempel på farene man går i når man kjøper utstyr i utlandet, der de kun har fabrikkgaranti.

Tror jeg står over dette objektivet, både herfra og derfra :thumbdown:

 

edit - det på bilde ble kjøpt nytt desemner 2006

Endret av arela
Lenke til kommentar

Når jeg skulle kjøpe en telezoom vurderte jeg bigmaen lenge.men da den stort sett trenger godt lys eller et stativ for å få gode resultater på 400/500mm slo jeg den fra meg.

 

Kjøpte istede Canon 100-400 med IS noe jeg ikke angrer et sekund på,er ikke noe spesielt lyssterk den heller med IS hjelper betraktelig der.

Lenke til kommentar

hvorfor sitter dere å spekulerer å kverulerer om et objektiv dere ikke har eller har prøvd?

Jeg har hatt dette objektivet i 7 måneder nå.nei det er ikke så lysstærkt,men jeg har fått stort sett helt normale bilder selv med handholdt,dette er ikke et objektiv man kjøper for å bruke handholdt om kvelden i mørket er det?nei dette er et objektiv som man bruker i godt dagslys for å ta bilder av fugler osv,og til det er den lystærk så det holder.

ikke kom å si at den ikke er det,jeg har tatt ørten bilder som kan bevise at den er mer enn god nok i vanlig dagslys.

Vær så snill prøv ting før dere uttaler dere

 

Alle mennesker har forskjellige oppfatninger,jeg har mine ,jeg kan sammenligne 50-500 med andre objektiv fordi jeg har flere zoom objektivå sammenligne med,du kan ikke sammenligne 50-500 med et feks nikon 70-200 f 2.8 der går bare ikke.

 

Jeg så på bildene av det objektivet som han i hong kong hadde lagt ut ,det som en her linka til ,det må være han som har behandlet objektivet som en anleggsmaskin,jeg har samme objektivet og har brukt det i 7-8 måneder,i all slags vær,jeg har ikke en ripe på det,problemet er vel at folk tror at di kan behandle alt så røft å slurvete

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar

Jeg slutter meg til forsvarerne av Bigmaen. Jeg har selv hatt den i fire år - herfra til Namibias sandørken. Den er like intakt, og tar (i gode lysforhold) mer enn skarpe nok bilder til mitt bruk. Ekstra rekkevidde i forhold til alle 300mm-erne der ute er et klart pluss.

 

Til PM; jeg bruker vel ikke den korteste delen særs ofte, men den er fin å ha til fugler/dyr på kloss hold og slengportretter av reisefølget når man er for giddaløs til å bytte objektiv.

 

Edit: Rart du nevner Nikons 200-400mm. Selve drømmeobjektivet mitt, det.

Endret av TaraldR
Lenke til kommentar

Gleder meg til å kunne få prøvd dette selv til helga :)

 

Da er det Offshore i Arendal. Og i fjor hadde jeg bare 40-150.

Så håper på godt lys.

 

Men prøvd meg på diverse bilder med den,er ikke noe problem å bruke.

Bare det er greit med lys. Sleng deg med et stativ og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...