Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes SLK 1. generasjon, noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Enda ikke fått kjøpt bil til madammen, og nå har hun begynt å legge sin elsk på SLK første generasjon (98-04?). Tenkte jeg skulle overraske henne i løpet av sommeren med en "ny" bil, men jeg har vært lite borti denne typen. Hvordan fungerer en SLK på vinterstid? Spesielle feil man må se opp for? Tenkte først og fremst 200K eller 230K, men det virker som om det er lite av de motorene på markedet. Hun vil også ha automatgir, manuelt er utelukket.

 

Kom med tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er riktig at denne første generasjonen (R170) kom ut mellom 98-04. Strengt tatt kom vel den første '98-modellen i 1997...men det betyr vel ikke så mye. Fikk en facelift i 2000, mener jeg å huske. Kan ikke helt se de store endringene, men noe er det vel kanskje.

 

At du ikke finner mange 200K og 230K akkurat nå, kan jo ha en sammenheng med hvilken årstid vi er inne i. Vent til høsten, så dukker det nok opp flere til salgs. Har selv en 200 kompressor (163 hk), og synes det er bra nok, men kommer nok til å tune den til en 230K etterhvert (underkant av 200 hk). Koster ca 13000 NOK å gjøre det i Tyskland.

 

Før jeg kjøpte min, prøvde jeg også å finne ut hva slags feil denne bilen var spesielt utsatt for, men klarte ikke å finne noe som helst, faktisk. Og rust er, etter egen erfaring, ikke noe tema på disse bilene. Min er en 2001-modell, og finner ikke noe rust noe sted. Ikke hatt noen feil overhodet, de 3 årene jeg har hatt den. Bare skifta olje og bremseskiver/klosser.

 

Som vinterbil er den helt ok. Selv har jeg erfart at SLK'n trives best med piggdekk om vintern, men det kommer helt an på hvordan føret er der du bor. Har noen isete bakker hjemme, som var helt umulig å komme opp med piggfrie dekk. Med ståltak, og et godt varmeapparat i bilen, så fryser man ikke ihjel heller, når det begynner å dra seg til på gradestokken. Selv mangler jeg automatisk klimaanlegg og varmeseter, men det er fordi bilen min er importert fra Tyskland, og der er det ikke like vanlig med disse tingene på slike biler. Varme i setene har jeg egentlig aldri savna, men et skikkelig klimaanlegg hadde gjort seg fint.

 

Sånn kjøremessig er det en morsom bil å kjøre. Selv om det ikke en rein sportsbil (mer en cruiser, synes jeg), er den stiv nok til å kjøres hardt på svingete landeveier, så den har absolutt sportslige egenskaper. Komforten er bra. Gode seter, som ihvertfall passer meg bra. Kanskje litt mye hjulstøy, men det kommer kanskje litt an på dekkfabrikat.

 

 

pantera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...