Gå til innhold

Litt grunnlegende elektronikk


Anbefalte innlegg

5. har monisk støy betyr at støysignalet består av 5 forskjellige ledd som er bygd opp av grunnfrekvensen(signalet). frekvensen til hvert av leddene er lik 1,2,3...ganger grunnfrekvensen. Amplituden (styrken) til hvert av leddene justeres med Ci, som var vilkårlige.

Arrester meg hvis jeg sier noe galt her. Er ingen professor...:roll:

Jeg burde kunne dette godt da. Men jeg skal lese om det snart. Har eksamen i Informasjon og Signalteori nå i midten av mai. :D

 

Edit: skirveflei

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cannabis skrev i sin første avhandlig om eln.

 

.::Dioder::.

Dioder har den spesielle egenskap at den kan lede strøm i den ene retningen, men ikke den motsatte. Som bildet viser, regner man at strømmen går fra anode til katode (fra pluss til minus).

 

 

Vell du får også dioder som, hvor en rart det kan høres ut, leder i sperre rettning. Disse kalles Zener dioder. Det cannabis skrev om kalles pn dioder. Zeneren har den egenskap at den har en enorm "strøm rus" i sperre rettning. Det vil si hvis den begynner å lede i sperre rettning ved 0.6 volt vil strømmen øke mye med en liten spennings økning. Det samme gjelder forsåvidt med vanlige PN dioder, men ikke i den samme grad. Zener dioder brukes ofte i spennings stabilisatorer evt. i likerettings broer. Vi bruker og si at zeneren er en "dopet PN diode?" Dioder fås dessuten med flere drivspenninger, men den vanligste er 0.6/0.5 Volt. Lysdioder 1.6.

 

mvh. Martin Beck

Lenke til kommentar

Når vi først er i gang med litt formel-ronking her... Hva med en formel for amplitude karakteristikken for et n'te ordens Tjsebysjev-filter:

|H(jw)|^2=1/(1+(E^2)*(Tn(w))^2) :woot:

 

Der E er en konstant og Tn(w) er Tjsebysjevpolynom av n-te grad.

For å finne Tjsebysjevpolynoma lønner det seg å se i en tabell :)

Lenke til kommentar

For å finne Tjsebysjevpolynoma lønner det seg å se i en tabell :)

Jeg foretrekker å regne ut polynomet mannuelt da...(not :-D)

 

CaNaBiS : jeg vet at den formelen er varmekapasitetsformelen. pirk: man bruker vanligvis Q i termofysikken. W brukes i mekanisk fysikk...

Jeg synes fortsatt at den hører til vannkjøling, med tanke du ikke vet hvor mye energi som går til varme, og dermed ikke kan beregne temperaturen i selve dioden...

Lenke til kommentar

For å finne Tjsebysjevpolynoma lønner det seg å se i en tabell :)

Jeg foretrekker å regne ut polynomet mannuelt da...(not :-D)

 

CaNaBiS : jeg vet at den formelen er varmekapasitetsformelen. pirk: man bruker vanligvis Q i termofysikken. W brukes i mekanisk fysikk...

Jeg synes fortsatt at den hører til vannkjøling, med tanke du ikke vet hvor mye energi som går til varme, og dermed ikke kan beregne temperaturen i selve dioden...

 

Okii! =)

 

Mange år sia jeg skrev den "artikkelen" da men.. =/ Så er sikkert ikke mange som blir inmponert, men var ikke meininga. Jeg skulle lære, så da skrev jeg. =)

Lenke til kommentar
Tenk deg at du kobler en kondensator og en motstand i serie. Hvis du setter en DC spenning over kondensatoren og motstanden vil all spenningen legge seg over kondensatoren. (Ohms lov.)

 

La oss si at du har samme kretsen, men denne gangen kobler du en AC spenning med offset over kondensatoren og motstanden. Kondensatoren vil lade seg opp til maks. spenning og så lade seg ut til min. spenning. Ved oppladning og utladning vil det gå strøm gjennom motstanden, men bare strøm forårsaket av sinus-spenningen. Mao. DC-strøm slipper ikke gjennom.

 

Jeg kan desverre ikke forklare det bedre enn dette uten å kunne tegne og peke litt.  :)

 

Bra forkalring! Dere kan tenke dere at DC strømmen går som en rett linje, som feks vannet i havet på en stille dag. Men AC strømmen derimot går i bølger, så når den bølgen kommer inn i kondensatoren, så lades den opp. Og etterpå lades den ut, også kommer det en ny bølge osv.

 

Kondensatorer brukes også til å jevne ut rippelspenning, feks i en forsterker slik at signalet blir bedre :yes:

Lenke til kommentar
Hmm - plutselig passer ikke overskriften noe særlig enda, men det er jo bare bra ;-) Det er virkelig mye interessant som kommer fram i elektronikk-forumet - takk skal dere ha, alle sammen!

 

Hva passer ikke med overskriften min? Det der er jo über grunnleggende elektronikk? :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...