Gå til innhold

Litt grunnlegende elektronikk


Anbefalte innlegg

Og når en først skal briefe så bør en jo skrive det litt mer generellt og bruke s-planet. Laplace var jo en kjernekar :)

 

Xc=1/sC og Xl=sL .

 

For de smarte så ser en vel kanskje en viss likhet mellom dette og det som står i de 2 foregående postene.. Bytt ut s med jw, der w(omega)=2*pi*f så er vi der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"En spole motsetter seg enhver endring"

 

 

.::kondensatorer::.

 

En må se hvilken sammenheng kondensatoren er brukt for å avgjøre hvilken oppgave den har i kretsen. Et praktisk eksempel på at kondensatoren sperrer for likestrøm finner man bla. i CD-spilleren. På analogutgangen sitter det en kondiss som gjør at det ikke under noen omstendigheter forekommer likestrøm på utgangen (dette ville betydd KATASTROFE for forsterkeren..) Som hårek nevnte har kondensatoren samme oppgave mellom forsterkertrinn (videreføre signalet, sperre for likestrømmen)

 

I strømforsyninger derimot, brukes store elektrolyttkondensatorer for å kunne levere strøm HURTIG. Elektrolytter brukes når man trenger store verdier (over noen hundre uF). Det trengs litt juice for levere punch! :) I signalveien er elektrolytter en lydmessig katastrofe, og bør for all del unngås.. som nevnt brukes store kondisser i strømforsyninger (i forsterkere) for å kunne levere store strømmer kjapt. Billige ladelytter har ca.30-40V/uS stigehastighet (slew rate), mens dyrere kondisser av type ELNA 80-90V/uS, mens svindyre Sikorel fra Siemens over 100V/uS. Et praktisk eksempel på at kondensatorer er raskere enn batteri er når bilstereofolk putter inn svære 1 FARAD'er.

 

Hvor mye strøm poweret kan levere på impuls avhenger av størrelsen på kondissene. Kjappheten (hvor raskt spenningen kan stige) bestemmes av stigehastigheten og oppgis i V/us. Kondensatorer leder høye frekvenser bedre enn lave, som vist i lavpassfiltre (filtre hvor lave frekvenser slipper igjennom) hvor kondensatoren kortslutter høyfrekvenser til jord.

 

 

.::IC'er::.

Integrated Circuits. Komplekse kretser stappes inn i en liten hendig "pakke". Veldig mye enklere enn å koble opp hele kretsen selv med diskrete komponenter! En IC kan være f.eks. JK-vipper/ SR-vipper/ D-vipper++/ dekadetellere/ operasjonsforsterker(e)/ komparatorer OSV.OSV. IC'en kan være enkle kretser som JK-vipper til f.eks. relativt kompliserte OPAMP'er med meget høye presisjonskrav (transistorene lages på samme krystallet for å ha så lik overføringskarakteristikk som overhode mulig)

Lenke til kommentar
"blablabla

Hva heter siden du pasta dette fra? :lol:

 

Jeg skjønner ikke vitsen med faseforskyvning.. blir bare ekstra med regning ut av det :p

Hvorfor må strømmen komme før spenningen egentlig... og etter i spoler? bare bullshit det jo!

nei, hvis du vet forskjellen på CMOS og TTL er du en fullgod serviceelktronikker, de skal jo bare lodde på IC'er nå til dags :lol:

Lenke til kommentar
"blablabla

Hva heter siden du pasta dette fra? :lol:

 

Jeg skjønner ikke vitsen med faseforskyvning.. blir bare ekstra med regning ut av det :p

Hvorfor må strømmen komme før spenningen egentlig... og etter i spoler? bare bullshit det jo!

nei, hvis du vet forskjellen på CMOS og TTL er du en fullgod serviceelktronikker, de skal jo bare lodde på IC'er nå til dags :lol:

 

Faseforskyvning er veldig viktig i f.eks. kretser med tilbakekobling. Hvis du ikke passer på kan du ende opp med en oscillator istedet for en forsterker.

Lenke til kommentar
Err.. beklager hvis det ikke ble grunnleggende akkurat.

Burde kanskje droppet hele IC-delen som kanskje er uinterresant..

Og til deg fondus, så liker jeg ikke å bli beskyldt for copy-paste!

Tror ikke jeg gidder å forklare transistoren, for hva er vitsen.

 

Jeg vil gjerne ha en transistorforklaring! Kanskje jeg lærer noe nytt? :)

Lenke til kommentar
Err.. beklager hvis det ikke ble grunnleggende akkurat.

Burde kanskje droppet hele IC-delen som kanskje er uinterresant..

Og til deg fondus, så liker jeg ikke å bli beskyldt for copy-paste!

Tror ikke jeg gidder å forklare transistoren, for hva er vitsen.

 

Transistor er en strømforsterkende krets? eller ka det hette igjenn.

Lenke til kommentar

En transistor er ingen krets, men én komponent. Ganske riktig forsterker den strømmen, ofte flere hundre ganger. Transistoren har tre ben, hvorav det ene må tilføres 0,6V for at den skal lede (forsterke). Grunnen til at transistorer, dioder og andre halvledere trenger omlag 0,6V er fordi de er alle laget av samme materialet; silisium. Veldig gamle halvledere var produsert av germanium og behøvde antakeligvis høyere spenning.

 

Som kondensatoren brukes transistoren også til forskjellige formål. I PC'en er det utallige transistorer som skifter mellom å lede/sperre, for å skape signaler som representerer nullere og enere. Eller i forsterkere, brukes transistoren til å forsterke en signal, slik at høytaleren i det hele tatt kan drives og vi hører lyd...

 

Transistorer finnes også i forskjellige typer. Vi skiller mellom vanlige bipolare transistorer og felteffekttransistorere (FET's). MOSFETs koster litt, men trekker mindre strøm fra styrekretsen (slik at denne belastes mindre), enkle å parallellkoble hvis man trenger å styre store strømmer, ledere dårlige når den blir varm (positiv temperatur koeffisient) slik at den er "selvbeskyttende" ++ Vanlige bipolare transistorer er billigere og langt mindre ømfintlig for statisk elektrisitet, men det er vel i grunn alle fordelene ;) FETs er dessuten spenningsstyrte, mens bipolare er STRØMstyrte.

 

Det er viktig å forstå av transistorer brukes for å kunne drive noe strømkrevende, uten å svi av f.eks. masse logikkretser i styringen. Det er helt nødvendig, for hele kretsen kan jobbe med bittesmå strømmer (som gjør at komponentene omtrent ikke trenger å tåle noen ting..) fordi den høye strømmen ikke skapes før i transistorene.. signalet inn på transistoren kan være f.eks. 0,00002A, mens det kan være 0,01A ut..

Lenke til kommentar
Kan dere gi ut litt info om noen elektronikksider? Helst norske;)

 

Fines det noen? Jeg leser bøkene til Elektro GK, der finner jeg det jeg trenger for nå.

 

 

Jør som meg! KJØP de styggeste elektrobøkene!! Det tjente jeg på, for jeg lærte mye. og han andre tjente seg noen 100 lapper for han solgte de... :lol:

Lenke til kommentar
Grunnen til at transistorer, dioder og andre halvledere trenger omlag 0,6V er fordi de er alle laget av samme materialet; silisium. Veldig gamle halvledere var produsert av germanium og behøvde antakeligvis høyere spenning.

Når ingen andre gjør det får jeg vel korrigere meg selv ;)

Halvledere produsert på Germanium trenger 0,2V for å lede...

Komponenter av germanium brukes faktisk i noen tilfeller i dag.

Minuset er usedvanlig slake lede-/sperrekarakteristikker...

Alle halvledere med "B" først i navnet betyr de er silisium.

Lenke til kommentar
Grunnen til at transistorer, dioder og andre halvledere trenger omlag 0,6V er fordi de er alle laget av samme materialet; silisium. Veldig gamle halvledere var produsert av germanium og behøvde antakeligvis høyere spenning.

Når ingen andre gjør det får jeg vel korrigere meg selv ;)

Halvledere produsert på Germanium trenger 0,2V for å lede...

Komponenter av germanium brukes faktisk i noen tilfeller i dag.

Minuset er usedvanlig slake lede-/sperrekarakteristikker...

Alle halvledere med "B" først i navnet betyr de er silisium.

 

Ikke alle som veit like mye som den Vise mFaFa veit du!

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

schotky dioder leder (ves ikkje æ huske feil på 0.2V) og brukes inne i ICer.

 

Bipolare transistorer (NPN, og PNP) virker ved at en basis strøm går

mellom emitter og collektor. I sperresjiktet mellom basis og collektor

vil det være en sperrespenning, denne vil akselrere ladninger som går mellom emitter og basis, inn til collektor. Antall ladninger som blir akselrert

er avhengig av hvor mange som går mellom emitter, og basis. Ergo transistoren er strømmstyrt

Lenke til kommentar

For en "enkel selger-sjel" som meg :oops: (har 10 års erfaring fra IT-bransjen med B2B-salg av software og noe hardware), så blir mye av det dere skriver om her, kun ord og uttrykk som jeg har hørt ingeniørene på jobben bruker. Jeg skulle likt å fått litt bedre forståelse/innsikt i faget, men har ikke noe spesiell greie på elektro (i en alder av 31, så frister ikke tanken på sette seg på skolebenken igjen....).

 

Jeg håper at noen av dere her inne kan forklare meg (på en enkel måte, hvis det er mulig) hva dette med overharmonisk-støy er for noe. Hva som forårsaker det, og gjerne noen helt enkle eksempler. Det eneste jeg vet om det er at det vi kan løse det, og at det kommer til å koste kunden dyrt :cry:

 

5 harmoni er det også noe som heter, uten at det sier meg stort mer (jeg begynte nesten å lete i avd. for klassisk-musikk på CDON.com :lol: ).

 

Jeg kan (tro det eller ei) relativt mye om 1-fase UPS`er, men det er når 3-fase UPS`ene og dette "harmoni-tjafset" kommer inn i bildet, at jeg begynner å falle av :-? . Har jobbet med dette i ganske nøyaktig 1 år nå og visste ikke engang hva en UPS var når jeg begynte her, så jeg syntes selv at jeg har begynt å få litt taket på det etterhvert.... :smile:

 

Syntes det er skikkelig moro og interessant, men som dere skjønner så trenger jeg sårt noen enkle forklaringer. Har UTROLIGE mengder med oppslagsverk på jobben, i tillegg til dyktige (og tålmodige :p ) medarbeidere, men med så mye som vi har å gjøre om dagen, så har jeg har ikke lyst til å mase for mye på de...

 

Mvh Fredster

Lenke til kommentar

Det heter 5. harmonisk støy/forvrengning.

Matematisk kan det uttrykkes: Støy=Sum(Ci*S(f)): Ci=konstanter, S = signalet vi ønsker.

Dette vil si at harmonisk forvrengning er en sum av grunnfrekvensen (til signalet) ganger med forskjellige konstante verdier.

for eksempel du skal sende en sin(x) gjennom en kabel.

5. harmonisk forvrengning er:

Støy = C1*sin(x) + C2*sin(2x) + C2*sin(3x) + C4*sin(4x) + C5*sin(5x)

C'ene er vilkårlige konstanter som bestemmes av forhold, linje og masse rart...

Mottatt signal = Sendt signal + Støy.

Det er lettere å fjerne slike støy fordi de er lettere å beregne. Det er lettere å designe et filter som fjerne slike harmoniske signaler.

 

Håper dette hjelper noe...

Lenke til kommentar
Det heter 5. harmonisk støy/forvrengning.

Matematisk kan det uttrykkes: Støy=Sum(Ci*S(f)): Ci=konstanter, S = signalet vi ønsker.

Dette vil si at harmonisk forvrengning er en sum av grunnfrekvensen (til signalet) ganger med forskjellige konstante verdier.

for eksempel du skal sende en sin(x) gjennom en kabel.

5. harmonisk forvrengning er:

Støy = C1*sin(x) + C2*sin(2x) + C2*sin(3x) + C4*sin(4x) + C5*sin(5x)

C'ene er vilkårlige konstanter som bestemmes av forhold, linje og masse rart...

Mottatt signal = Sendt signal + Støy.

Det er lettere å fjerne slike støy fordi de er lettere å beregne. Det er lettere å designe et filter som fjerne slike harmoniske signaler.

 

Håper dette hjelper noe...

 

Takk for at du tok deg tid til å prøve å forklare.... Føler meg relativt DUM akkurat nå :oops: , men jeg må innrømme at det meste av dette gikk høyt, høyt, høyt over hodet på meg. Jeg gir dog ikke opp !

 

Slik jeg skjønner det så har det (signalet) vi har sendt gjennom en linje blitt forvrengt 5 ganger av støy før det kommer frem. For å "utjevne" den støyen, så settes det på et aktivt filter av en eller annen størrelse/form.

 

Var det riktig ?? Eller er jeg TOTALT på bærtur ? :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...