Gå til innhold

Hva har best lyd av HDMI og optisk kabel?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg dette anlegget nå: HT-TXQ120

 

Jeg har nå koblet min Xbox 360 til via HDMI og kjører både bilde og lyd via den men lurer på om jeg vil få bedre lyd om jeg bruker optisk kabel for lyd.

 

Dette er det første surround anlegget jeg har hatt og syns lyden er veldig bra når jeg bruker HDMI men er nysgjerring om jeg har mer å hente med optisk kabel.

Endret av Zerpent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vellvell, er ikke så sikker på om du vil høre denne forskjellen.

Begge kabelene kjører digitalt, så de skal være tilnærmet like gode.

Men er villig til å tro når du først skal velge en av disse, vil en tykk god optisk kabel være bedre.

Så klart da om den ikke har for mye svinger og lengder på seg!

Lys er enda raskest;)

Lenke til kommentar

Som min mattelærer på ntnu sa en gang i tiden, digitale signaler kan kjøres gjennom en telefonkabel uten at det har noe å si.

 

Og han hadde peil. Og etter det jeg vet så har jeg bare sett dekoding av de nye hdlydformatene ved bruk av hdmi på forsterkere, så bruk en hdmikabel som ikke er for dyr.

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
HDMIs lyddel har en maks båndbredde på 36.86 Mb/s, (Wikipedia) det er megabit-i-sekundet.

Firewire er 400 eller 800 Mb/s og Gbit er, duh, 1000 Mb/s.

 

De overførings metodene har nok ikke noe problem med å overføre mengden. Men ingen av dem er godkjente for å gjøre det, eller har i dag noen som helst metode for å få gjort det.

 

Den eneste er Denon, som mest sannsynlig får sin Denonlink godkjent for det etter hvert (tror ikke de har fått det til enda). Og Denonlink er en helt vanlig RJ-45 plugg (altså nettverks plugg). Denonlink bruker skjermet cat 6 kabel. Hifi Klubben selger Denons egen til 4.500,-, Men en vanlig til 20,- burte funke bra nok.

 

Denon brukter også Firewire, da kalt iLink, men har sluttet å utvikle det (sammen med andre produsenter) i favør av deres egen Denonlink. Men uansett så er disse kun vært på deres dyrere utstyr.

Lenke til kommentar
Ville tro at overføring av HD-lyd og bilde via nettverk skulle være ypperlig for de med HTPC.

 

Hvis man har en HTPC så står jo denne som regel sammen med resten av hifi-anlegget, og da holder det jo kun med HDMI.

 

Det kalles ikke en HTPC hvis man henter fra PCen på kontoret (ihvertfall ikke meg). Da hadde det nok kunne vært greit med nettverksoverføring.

 

Men da må overføringsmetoden godkjennes av sikkerhetsgrunner osv (piratkopiering osv). Og man må til med ny standarder osv.

 

Gode HDMI kabler takler i dag lengder opptil 20 meter, og vil da gjøre samme nytte med dagens utstyr. (billige kabler feiler på de høyeoppløsningene som regel)

Lenke til kommentar

Optisk kabel klarer ikke å overføre mer enn 96kHz/24bit lyd. HDMI kan klare minst 192kHz/32bit lyd.

 

Dersom du har en maskin som klarer å spille av f.eks. Sacd og DVDA eller HD lyd(Blue Ray) så er dette bare mulig via HDMI. For DVDA og SACD må versjonen av HDMI være større enn 1.2 og for Blue Ray bør den vel helst være HDMI 1.3(a). Forutsetningen er en reciever som takler disse formatene. For vanlig DVD som er 96kHz/24bit er valget hipp som happ. Enkelte cder er også gitt ut i dette formatet, noe som gir super lyd.

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar
Optisk kabel klarer ikke å overføre mer enn 96kHz/24bit lyd. HDMI kan klare minst 192kHz/32bit lyd.

 

Dersom du har en maskin som klarer å spille av f.eks. Sacd og DVDA eller HD lyd(Blue Ray) så er dette bare mulig via HDMI. For DVDA og SACD må versjonen av HDMI være større enn 1.2 og for Blue Ray bør den vel helst være HDMI 1.3(a). Forutsetningen er en reciever som takler disse formatene. For vanlig DVD som er 96kHz/24bit er valget hipp som happ. Enkelte cder er også gitt ut i dette formatet, noe som gir super lyd.

 

DVD har ikke 24 bit lyd, kanskje på PCM stereo spor, men tror det kun er 16 bit.

 

Bluray osv har ikke høyere enn 24 bit. Så det er ingenting som kan utnytte 32-bit enda.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Optisk kabel klarer ikke å overføre mer enn 96kHz/24bit lyd. HDMI kan klare minst 192kHz/32bit lyd.

 

 

I Vista kan man gå inn på avspillingsinnstillinger og egenskaper under spdif, og velge om mottaker skal få ukodet DDigital, DTS og/eller WMA. I samme fanen kan man også velge om mottaker skal få 44.1khz, 48khz, 96khz og/eller 192khz. Der får jeg lyd i min reciever på 192khz. Vet jo ikke hva slags bit det er men, det skal jeg kunne se på reciever.

 

Men jeg har nå koblet opp HDMI over et Ati HD3870, Da forsvant plutselig lyden fra spdif, det kommer rett å slett ikke lyd. Ok, greit med HDMI tenkte jeg, den er vel minst like god. Men er ikke vista istand til å sende flerkanalslyd over hdmi på et skjermkort? For jeg får kun stereo. Og hvis jeg går inn på disse valgene jeg var inne på tidligere, så får jeg feilmelding om at win kan ikke spille av lyden.

Har googlet litt, og funnet ut at mange mener man må bruke PowerDVD ol(som er istand til å spille av BR og HDDVD) for å få flerkanalslyd over HDMI.

Endret av Totte-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...